Paisley skrev 2013-01-12 00:06:42 följande:
Ja det stämmer. Det vår son äter är yoghurt (osötad), mjölk, ibland någon brödbit, pasta eller nudlar eller ris kanske och nån sås. Ska det vara någon frukt så banan. Men det är svårt när de enda säkra korten egentligen är mjölkprodukter. Ja och sötsaker som kakor, godis och glass men det räknar jag inte till mat
Jag tror att han undviker starka färger och bitar i maten. Han äter nästan helt vegetariskt, han klöks ju av tex kött, kyckling och fisk. Korv och köttbullar kan gå.
Vi har försökt med alla möjliga substitut för vanlig mjölk men han går inte på det. Det märks att han riktigt känner efter, och paketet får heller inte se annorlunda ut än normalt.
Ok. tråkigt att han i stort sett lever på laktos och gluten, som ju är det som är viktigast att undvika som autistisk. Har du testat glutenfri pasta och nudlar? Det finns ju risnudlar också, det kanske han gillar. Annars är det ju bättre att fokusera på ris - till maten, riskakor, rispuffar...
Kan ni inte blanda mejeriprodukterna med alternativa produkter? Dvs, byt ut 20% först, sen 30%, sen 50% osv.... sker det gradvis så kanske han inte märker det och vänjer om sig så satt säga, så att han till slut kan använda den mjölkfria produkten.
Testa att göra "glass" på mixad frukt som du fryser ner en stund kanske? Sök på "raw food glass" för recept. Annars är ju banan jättebra och kanske en bra sak att införa mer utav. Kakor och godis går också att göra på nyttiga sätt, tipsar om raw food recept även där. Du kan t.ex köra nötter med dadlar och kokos i en mixer och sen forma bollar av smeten och rulla i kokosflingor. Supernyttigt, sött och gott! Mixa smeten väldigt slät så han slipper bitar. Du kan även testa med fruktsmoothies, och blanda gärna ner sallad i det han äter, du kan mixa den också (i en smoothie t.ex) eller blanda ner nässelpulver (för han behöver ju vitaminer och mineraler från grönt i någon form).
Kött är absolut inte nödvändigt (jag har aldrig klarat av det heller) men det är jätteviktigt att han får i sig omega 3 och b12 via tillskott i så fall. B12 finns som sugtabletter som smakar godis på hälsokosten. D-vitamin får du lura i honom tillsammans med de andra vitaminerna och mineralerna. :)
Och en sak jag vill propsa på är - GE INTE UPP! Det gjorde mina föräldrar, jag fick äta precis som jag ville för att de inte orkade bråka med mig. Vilket dels gjorde mig gravt överviktigt (vägde 90 kg som 15-åring) och sedan blev jag allvarligt sjuk på grund av gluten och alla näringsbrister. LÅT INTE DET HÄNDA ERA BARN. De är små och visst är de autistiska - men ni kan vänja dem vid att äta bra mat och det är än så länge NI som föräldrar som har makten över vad de äter. Utnyttja det medan ni kan, ju större de blir desto mer makt kan de ju själva ta över detta. Få dem att förstå att det är jätteviktigt att äta rätt. Men tvinga dem inte, utan vänj dem gradvis och hitta alternativ (som tipsen jag skrivit om ovan).