• Neko

Tillskott som smakar väldigt lite för barn med autism som äter väldigt ensidigt?

Jag har en autistisk sexåring som äter väldigt ensidigt (potatiskroketter, chips, kex och o'boy ibland) och behöver tillskott. Jag skulle vilja få tips på ngt som smakar så lite som möjligt som man kan droppa över/strö på något han äter. Det enda som fungerat hittills är D-droppar på chips eller kroketter som han inte verkar märka av. Jag har sökt runt men allt för barn verkar ha stark fruktsmak som han märker av och då vägrar. Att ge tabletter etc som de är går inte då han vägrar allt nytt och har enormt bristfälligt språk så man kan inte locka med ngn belöning efteråt eftersom han inte förstår. Vi har provat näringsdrycker att blanda lite i o'boy men det märker han av även då det är chokladsmak. Snälla hjälp, har ni några tips? Kanske någon har haft liknande problem?

• Svar på tråden Tillskott som smakar väldigt lite för barn med autism som äter väldigt ensidigt?
  • Little Ms Chatterbox
    UnikFamilj skrev 2013-01-10 18:27:50 följande:
    Nej inte initialt, men jag har tipsat om och diskuterat den mycket. Forskade lite i indiskans "lärometod" också, finns en hel del intressanta bitar där även om det inte för mig var nån heltäckande lösning - vilket hon ju heller inte säger att det är iofs...
    Att han var så pass duktig på engelska, ja det diskuterades. Visst kan man undra, men man vet inte i vilken miljö han egentligen vistats och har snappat upp. Sonen här skulle nog klara ett ex antal språk lika bra som svenska vid vissa bordsträningssituationer, helt enkelt för att språksystemet är så logiskt för honom. Inget är en omöjlighet om man tillåter sig att vilja förstå den autistiska hjärnan. Jag slås ofta av tanken "men VAAAAR har han lärt sig det, det är omöjligt??" men ändå fortsätter situationerna att dyka upp. Det tog  ett hemmagjort videokopp på 1 minut och 14 sekunder för att sonen skulle lära sig att läsa noter och kunna spela efter dem liksom - så gott som hans motorik tillåter. {#emotions_dlg.flower}
    Vilken härlig kille! Tror jag har sagt det förr! Att lära sig att läsa och spela efter noter, det är inget för mig.
    Jag tänker på alla de med förutfattade meningar runt omkring i samhället som tror att autism, eller NPF- för den delen är lika med låg intelligens. Blev extra sur idag när nyheterna på P3 klantade till det riktigt illa om ADHD-medicinen hade ökat såååå mycket. De kunde ha valt flera olika vinklingar på det reportaget men valde att skrika ut en hög procentsatsökning. T.o.m. AB var lite bättre i rubriken. 
    Ok, den diskussionen hör väl inte hit man jag var tvungen att spy ut lite galla som har legat och grott sen i morse.  
  • Dotse

Stor kram till er för att ni kämpar för att hjälpa era barn!

Till TS; Jag har inte barn, men jag har själv aspergers syndrom och maten har alltid varit ett svårt kapitel för mig. För min del så slutade med grava näringsbrister och bristsjukdomar (nu i vuxen ålder) och därför äter jag idag rätt stora mängder kosttillskott (och har fått bra värden igen). Så det är av yttersta vikt att ni får i barnet tillskott (vilket du redan förstått).

Mina tips: Rotfruktschips i stället för bara potatis. T.ex dessa: www.kungmarkatta.se/product.asp
    Har ni testat att göra egna chips hemma? Testa även att köpa torkade äppelchips.. det kanske går hem om han gillar det där krispiga så att säga?

Kan ni göra kroketter själva så testa att blanda hälften potatis och hälften morot kanske? Krydda jättegärna med bladgrönt eller blanda ner nässelpulver (eller liknande) i det han äter.

Köp mineraldroppar och blanda i allt han dricker! I mindre mängd känns inte smaken. Blandar ni det i allt han dricker så hinner han få i sig bra mängd ändå även om det är lite i taget. www.bodystore.com/3/sv/artiklar/concentrated-mineral-drops-60-ml

Testa att köpa kapslar med D-vitamin och blanda pulvret i dryck/mat? (i Oboyen kanske) www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi

Det var allt jag kommer på just nu... kanske återkommer med mer tips senare.

• Paisley
    Dotse skrev 2013-01-11 02:34:40 följande:
    Stor kram till er för att ni kämpar för att hjälpa era barn!

Till TS; Jag har inte barn, men jag har själv aspergers syndrom och maten har alltid varit ett svårt kapitel för mig. För min del så slutade med grava näringsbrister och bristsjukdomar (nu i vuxen ålder) och därför äter jag idag rätt stora mängder kosttillskott (och har fått bra värden igen). Så det är av yttersta vikt att ni får i barnet tillskott (vilket du redan förstått).

Mina tips: Rotfruktschips i stället för bara potatis. T.ex dessa: www.kungmarkatta.se/product.asp?pid=141
    Har ni testat att göra egna chips hemma? Testa även att köpa torkade äppelchips.. det kanske går hem om han gillar det där krispiga så att säga?

Kan ni göra kroketter själva så testa att blanda hälften potatis och hälften morot kanske? Krydda jättegärna med bladgrönt eller blanda ner nässelpulver (eller liknande) i det han äter.

Köp mineraldroppar och blanda i allt han dricker! I mindre mängd känns inte smaken. Blandar ni det i allt han dricker så hinner han få i sig bra mängd ändå även om det är lite i taget. www.bodystore.com/3/sv/artiklar/concentrated-...

Testa att köpa kapslar med D-vitamin och blanda pulvret i dryck/mat? (i Oboyen kanske) www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...

Det var allt jag kommer på just nu... kanske återkommer med mer tips senare.
    Vad jättebra tips! Men var hittar man krispiga äppelchips? Jag tycker dem är sega, huu det är en obehaglig konsistens för mig i alla fall.

En sak som är jättebra för sonen här är att jag kommit på att han gillar läsk och bubbelvatten, så jag har lyckats byta ut det mot vitaminbrus. Han älskar att sitta och titta på när tabletten löses upp i vattnet.    
    Detaljerna är helheten
  • Dotse
    Paisley skrev 2013-01-11 11:04:24 följande:
    Vad jättebra tips! Men var hittar man krispiga äppelchips? Jag tycker dem är sega, huu det är en obehaglig konsistens för mig i alla fall.

En sak som är jättebra för sonen här är att jag kommit på att han gillar läsk och bubbelvatten, så jag har lyckats byta ut det mot vitaminbrus. Han älskar att sitta och titta på när tabletten löses upp i vattnet.    
    Det glädjer mig! Det finns torkade äppelchips som är krispiga, som brukar finnas där vanliga chipsen är i butiken. Det är något helt annat än den sega slemmiga varianten som man finner vid den torkade frukten...
    1.bp.blogspot.com/_id5YtFsuacs/SPBlTNkyo0I/AAAAAAAAAC0/9xAVpvrFm04/s400/IMG_0005.JPG

Vitaminbrus är ju hur bra som helst i detta läget! Kolla gärna doserna av vitaminer i, du kan säkerligen ge honom dubbel dagsdos (minst) med tanke på att han får i sig så lite näring.
  • Marie30
    sabiha skrev 2013-01-06 05:02:35 följande:
    har du provat med nån flytande multivitamin. tex denna: www.ancrona.se/produkter/varumarken/drycker/m.../
    jag vet inte hur den smakar men värd och testa kanske.
    lycka till och styrke kramar
    Jag är sent ute kanske men jag vill ändå säga att om din som är känslig för smaker ska du inte prova Mivitotal. Vår son har en Kids-variant som han tar . Han är en sån där unge (jag lägger myyyycket kärlek i det begreppet!) som snällt skulle äta precis vad som helst om vi motiverade det med att det var bra för kroppen och hjärnan och han är verkligen inte kräsmagad. Ändå ryser han och hurvar när han tar sin vitamin, kallar det äcklo-päcklo och söker ständigt nya saker som går att blanda ut den med. 

Jag vill bara varna för smaken eftersom den är rätt så dyr. Lycka till med allt! 
  • Paisley
    Dotse skrev 2013-01-11 20:09:37 följande:
    Det glädjer mig! Det finns torkade äppelchips som är krispiga, som brukar finnas där vanliga chipsen är i butiken. Det är något helt annat än den sega slemmiga varianten som man finner vid den torkade frukten...
    1.bp.blogspot.com/_id5YtFsuacs/SPBlTNkyo0I/AA...

Vitaminbrus är ju hur bra som helst i detta läget! Kolla gärna doserna av vitaminer i, du kan säkerligen ge honom dubbel dagsdos (minst) med tanke på att han får i sig så lite näring.
    Jag har inte stenkoll, men han får en halv multivitamintablett, så det är 50% av RDI för vuxna. Men han tycker om det så mycket att jag får dryga ut den ordentligt. Jag har inte vågat ge honom mer. Men ska fråga läkaren eller dietisten det är kanske bäst.

Han är känslig för lukter och konsistenser vet jag. Han älskar att lukta på tex parfym och kryddor, gör det lika ofta som andra barn leker med leksaker typ. När jag tänker tillbaka så kommer jag ihåg att när jag var gravid med honom så drogs jag till saker som luktade. Satt med huvudet i ett skåp varje dag för att det luktade trä. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på det. Kanske det har något samband
    Detaljerna är helheten
  • Dotse

Om du säger vilket märke det är så kan jag kolla upp värdena.

Vad härligt haha! Ja det var kanske han som fick dig att känna behov av dofterna.. :) Det kanske kan användas i lugnande syfte? Testa att ge honom en vetekudde med örter i som doftar när den blir varm, eller ge honom något som doftar som han kan ha med sig i fickan. Många autistiska kan bli hjälpa av att ha något att klämma på/greja med.

• Paisley

Okej häng mig inte nu men det är vanliga brustabletter från livsmedelsaffären. De smakar apelsinläsk så det gillar han. Det är i alla fall ingen aspartam i, det är vi noga med att undvika.
    Du får gärna kolla upp det om du orkar.

Per tablett:

B1   1,1mg
    B2   1,4mg
    Niacin   16 mg NE
    Pantoten   6,0 mg
    B6   1,4mg
    Folsyra   200ug
    B12   2,5ug
    Biotin   50ug
    C   80mg
    E   12mg o-TE        

Det står 100% av RDI på alla dessa för en tablett. Jag bryter den i 4 delar och sen får han 1-3 gånger per dag beroende på när han vill ha. Svårt att veta hur man kan justera dosen.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Jag glömde säga att han är 2 år

Detaljerna är helheten
  • Dotse
    Paisley skrev 2013-01-11 22:21:41 följande:
    Okej häng mig inte nu men det är vanliga brustabletter från livsmedelsaffären. De smakar apelsinläsk så det gillar han. Det är i alla fall ingen aspartam i, det är vi noga med att undvika.
    Du får gärna kolla upp det om du orkar.

Per tablett:

B1   1,1mg
    B2   1,4mg
    Niacin   16 mg NE
    Pantoten   6,0 mg
    B6   1,4mg
    Folsyra   200ug
    B12   2,5ug
    Biotin   50ug
    C   80mg
    E   12mg o-TE        

Det står 100% av RDI på alla dessa för en tablett. Jag bryter den i 4 delar och sen får han 1-3 gånger per dag beroende på när han vill ha. Svårt att veta hur man kan justera dosen.
    Ok, men 1 tablett är verkligen inget problem. Det är ju främst B-vitaminer och C-vitamin i, och det går inte att överdosera något utav det (överskottet går ut i urinen) och det är dessutom extremt små mängder i de där brustabletterna. E-vitamin är inte heller någon fara, själv tar jag 200-400 mg E-vitamin per dag.. och det är samma med det andra, jag tar 50-100 gånger starkare preparat (men då är jag ju vuxen också). En sak som bör poängteras är att RDI är rekommenderat dagligt intag, men det är mycket lägre doser än optimalt rekommenderat intag. Du kan titta på den här sidan t.ex, där det står angivet doset för barn/vuxna och RDI vs ODI.
    www.halsosidorna.se/Vitaminer.htm

Så jag skulle säga: Minst en brustablett per dag. Det är antagligen helt ok med två också.

Men - det som du MÅSTE få i honom på något sätt utöver detta är Mineraler! Han är ju väldigt mineralfattig mat, och mineraler är minst lika viktigt (om inte viktigare) än vitaminer. Så försök gärna med mineraldropparna som jag tipsade om, det vore superbra. Dessutom måste du få i honom D-vitamin också, och omega 3.

Nu kom jag på ett tips! Gör oboy på mandelmjölk! Eller på andra nötter. Men just mandel blir sött och gott, han skulle säkert gilla det. (Börja med hälften mandelmjök och hälften vanlig mjölk kanske.) Du bara tar mandel och mixar med vatten, eller köper färdig mandelmjölk (men det är rätt dyrt). Nötter i olika former är rika på mineraler, och kan du få i honom valnötter så är det dessutom en bra källa till omega 3. Även hampafrön och chiafrön innehåller mycket bra fettsyror. Att byta ut mjölk mot nötmjölk är ju dessutom bra ur synpunkten att autistiska bör undvika mjölkprodukter.

Föresten, kan detta vara värt att prova kanske? www.bodystore.com/3/sv/artiklar/dunderpulver-barnvitamin-eko-30-portioner

Helhetshälsa har väldigt bra kvalité på sina produkter. För det är ju också något som är viktigt att tänka på, att han får lättupptagliga vitaminer så att kroppen tar tillvara på dem.

• Dotse

Vänta nu.. jag insåg först nu att den jag svarar är en annan person än TS haha.. nåväl. :) Det var TS's son som bara drack Oboy? Oavsett så är nötmjölk bättre än komjölk...

• Paisley
    Dotse skrev 2013-01-11 23:33:15 följande:
    Vänta nu.. jag insåg först nu att den jag svarar är en annan person än TS haha.. nåväl. :) Det var TS's son som bara drack Oboy? Oavsett så är nötmjölk bättre än komjölk...

Ja det stämmer. Det vår son äter är yoghurt (osötad), mjölk, ibland någon brödbit, pasta eller nudlar eller ris kanske och nån sås. Ska det vara någon frukt så banan. Men det är svårt när de enda säkra korten egentligen är mjölkprodukter. Ja och sötsaker som kakor, godis och glass men det räknar jag inte till mat
     Jag tror att han undviker starka färger och bitar i maten. Han äter nästan helt vegetariskt, han klöks ju av tex kött, kyckling och fisk. Korv och köttbullar kan gå.

Vi har försökt med alla möjliga substitut för vanlig mjölk men han går inte på det. Det märks att han riktigt känner efter, och paketet får heller inte se annorlunda ut än normalt. 
    Detaljerna är helheten
  • Dotse
    Paisley skrev 2013-01-12 00:06:42 följande:

Ja det stämmer. Det vår son äter är yoghurt (osötad), mjölk, ibland någon brödbit, pasta eller nudlar eller ris kanske och nån sås. Ska det vara någon frukt så banan. Men det är svårt när de enda säkra korten egentligen är mjölkprodukter. Ja och sötsaker som kakor, godis och glass men det räknar jag inte till mat
     Jag tror att han undviker starka färger och bitar i maten. Han äter nästan helt vegetariskt, han klöks ju av tex kött, kyckling och fisk. Korv och köttbullar kan gå.

Vi har försökt med alla möjliga substitut för vanlig mjölk men han går inte på det. Det märks att han riktigt känner efter, och paketet får heller inte se annorlunda ut än normalt. 
    Ok. tråkigt att han i stort sett lever på laktos och gluten, som ju är det som är viktigast att undvika som autistisk. Har du testat glutenfri pasta och nudlar? Det finns ju risnudlar också, det kanske han gillar. Annars är det ju bättre att fokusera på ris - till maten, riskakor, rispuffar...

Kan ni inte blanda mejeriprodukterna med alternativa produkter? Dvs, byt ut 20%  först, sen 30%, sen 50% osv.... sker det gradvis så kanske han inte märker det och vänjer om sig så satt säga, så att han till slut kan använda den mjölkfria produkten.

Testa att göra "glass" på mixad frukt som du fryser ner en stund kanske? Sök på "raw food glass" för recept. Annars är ju banan jättebra och kanske en bra sak att införa mer utav. Kakor och godis går också att göra på nyttiga sätt, tipsar om raw food recept även där. Du kan t.ex köra nötter med dadlar och kokos i en mixer och sen forma bollar av smeten och rulla i kokosflingor. Supernyttigt, sött och gott! Mixa smeten väldigt slät så han slipper bitar. Du kan även testa med fruktsmoothies, och blanda gärna ner sallad i det han äter, du kan mixa den också (i en smoothie t.ex) eller blanda ner nässelpulver (för han behöver ju vitaminer och mineraler från grönt i någon form).

Kött är absolut inte nödvändigt (jag har aldrig klarat av det heller) men det är jätteviktigt att han får i sig omega 3 och b12 via tillskott i så fall. B12 finns som sugtabletter som smakar godis på hälsokosten. D-vitamin får du lura i honom tillsammans med de andra vitaminerna och mineralerna. :)

Och en sak jag vill propsa på är - GE INTE UPP! Det gjorde mina föräldrar, jag fick äta precis som jag ville för att de inte orkade bråka med mig. Vilket dels gjorde mig gravt överviktigt (vägde 90 kg som 15-åring) och sedan blev jag allvarligt sjuk på grund av gluten och alla näringsbrister. LÅT INTE DET HÄNDA ERA BARN. De är små och visst är de autistiska - men ni kan vänja dem vid att äta bra mat och det är än så länge NI som föräldrar som har makten över vad de äter. Utnyttja det medan ni kan, ju större de blir desto mer makt kan de ju själva ta över detta. Få dem att förstå att det är jätteviktigt att äta rätt. Men tvinga dem inte, utan vänj dem gradvis och hitta alternativ (som tipsen jag skrivit om ovan).
  • Paisley
    sabiha skrev 2013-01-11 23:17:44 följande:
    paisley äter han gröt el välling?

Nej. Inte färdig i alla fall, han vägrar smaken, men han kan äta hemmalagad mannagrynsgröt.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Dotse skrev 2013-01-12 11:35:51 följande:
    Ok. tråkigt att han i stort sett lever på laktos och gluten, som ju är det som är viktigast att undvika som autistisk. Har du testat glutenfri pasta och nudlar? Det finns ju risnudlar också, det kanske han gillar. Annars är det ju bättre att fokusera på ris - till maten, riskakor, rispuffar...

Kan ni inte blanda mejeriprodukterna med alternativa produkter? Dvs, byt ut 20%  först, sen 30%, sen 50% osv.... sker det gradvis så kanske han inte märker det och vänjer om sig så satt säga, så att han till slut kan använda den mjölkfria produkten.

Testa att göra "glass" på mixad frukt som du fryser ner en stund kanske? Sök på "raw food glass" för recept. Annars är ju banan jättebra och kanske en bra sak att införa mer utav. Kakor och godis går också att göra på nyttiga sätt, tipsar om raw food recept även där. Du kan t.ex köra nötter med dadlar och kokos i en mixer och sen forma bollar av smeten och rulla i kokosflingor. Supernyttigt, sött och gott! Mixa smeten väldigt slät så han slipper bitar. Du kan även testa med fruktsmoothies, och blanda gärna ner sallad i det han äter, du kan mixa den också (i en smoothie t.ex) eller blanda ner nässelpulver (för han behöver ju vitaminer och mineraler från grönt i någon form).

Kött är absolut inte nödvändigt (jag har aldrig klarat av det heller) men det är jätteviktigt att han får i sig omega 3 och b12 via tillskott i så fall. B12 finns som sugtabletter som smakar godis på hälsokosten. D-vitamin får du lura i honom tillsammans med de andra vitaminerna och mineralerna. :)

Och en sak jag vill propsa på är - GE INTE UPP! Det gjorde mina föräldrar, jag fick äta precis som jag ville för att de inte orkade bråka med mig. Vilket dels gjorde mig gravt överviktigt (vägde 90 kg som 15-åring) och sedan blev jag allvarligt sjuk på grund av gluten och alla näringsbrister. LÅT INTE DET HÄNDA ERA BARN. De är små och visst är de autistiska - men ni kan vänja dem vid att äta bra mat och det är än så länge NI som föräldrar som har makten över vad de äter. Utnyttja det medan ni kan, ju större de blir desto mer makt kan de ju själva ta över detta. Få dem att förstå att det är jätteviktigt att äta rätt. Men tvinga dem inte, utan vänj dem gradvis och hitta alternativ (som tipsen jag skrivit om ovan).
    Vi har provat att utesluta var sak för sig. Av enbart mjölkfritt tyckte jag att det blev lite bättre med beteendet men med gluten märktes det ingen skillnad.

Men vad gör andra med förskola/skola? Man måste ju ha ett intyg för att få speciakost. Vi har tagit allergiprover och de visar ingen allergi. Läkarna är skeptiska till sådan kost. 
    Detaljerna är helheten
  • Dotse
    Paisley skrev 2013-01-12 12:40:48 följande:
    Vi har provat att utesluta var sak för sig. Av enbart mjölkfritt tyckte jag att det blev lite bättre med beteendet men med gluten märktes det ingen skillnad.

Men vad gör andra med förskola/skola? Man måste ju ha ett intyg för att få speciakost. Vi har tagit allergiprover och de visar ingen allergi. Läkarna är skeptiska till sådan kost. 
    Lyssna inte för blint på läkare, är mitt råd.... De kollade om jag hade allergi också, det hade jag inte. Ingen av dem nämnde att det är skillnad på allergi och intolerans. Och det är just det sistnämnda som de flesta autistiska har problem med. Du märker det inte sådär på en gång, det kan ta åratal innan kroppen krashar utav det (som för mig). Men vissa märker tydlig skillnad direkt, också.

Så på mina blodprover syns inte allergi, men däremot ger proverna starka utslag på intolerans. Dessa tester görs dock i regel inte inom vanliga vården eftersom de är väldigt dyra. Jag gjorde ett omfattande födoämnesintoleranstest på privat klinik i stället, det kostade ca 5500:-
  • Camelia69
    Neko skrev 2013-01-04 10:23:10 följande:
    Jag har en autistisk sexåring som äter väldigt ensidigt (potatiskroketter, chips, kex och o'boy ibland) och behöver tillskott. Jag skulle vilja få tips på ngt som smakar så lite som möjligt som man kan droppa över/strö på något han äter. Det enda som fungerat hittills är D-droppar på chips eller kroketter som han inte verkar märka av. Jag har sökt runt men allt för barn verkar ha stark fruktsmak som han märker av och då vägrar. Att ge tabletter etc som de är går inte då han vägrar allt nytt och har enormt bristfälligt språk så man kan inte locka med ngn belöning efteråt eftersom han inte förstår. Vi har provat näringsdrycker att blanda lite i o'boy men det märker han av även då det är chokladsmak. Snälla hjälp, har ni några tips? Kanske någon har haft liknande problem?

Hej Neko! Min sjuårige son äter extremt dåligt, och nu senast hos läkaren konstaterades det att han ej gått upp i vikt på åtta månader. Varje måltid hemma är en kamp och ofta får pappan ta över med bestämd hand,tyvärr. I skolan och på andra ställen äter han i princip inget. Men eftersom jag jobbar på apotek kollade jag upp sortimentet över neutrala näringstillskott,och hittade en ny variant på Fresubin, en neutral näringsdryck som är komplett vad gäller näring och protein mm. Tog hem den och provade att blanda i gröten, och det gick bra!! Den smakar verkligen lite,kanske en aning grädde, så det ska gå att blanda den med olika livsmedel. Än så länge har jag bara hunnit med havregrynsgröt. Det är Fresenius Kabi som gör den, men den neutrala smaken är väldigt ny än så länge. Jag tror det går att få det utskrivet på recept om man behöver. Det finns ju också andra smaker! Lycka till!
Svar på tråden Tillskott som smakar väldigt lite för barn med autism som äter väldigt ensidigt?