• UnikFamilj

Har min son ngt inom autismspektrum?

solskina skrev 2013-01-04 12:09:08 följande:
    Nej inte autistiska drag.
    Ögonkontakt och närhet är inte symtom på autistiska drag. Inte heller nyfikenhet. 

Men om jag har hört rätt kommer diagnoskriterierna ändras och man kommer att få en övergripande diagnos i stället för autism adhd add mm.  Det gör väl att individen tar mer plats i diagnosen. (hoppas jag).

Min son har add och språkstörning, han liknar din son i mycket, men alla är individer. Han ligger även sent i utvecklingen. När han var liten märktes det mer än nu när han är vuxen (18).
    Han är självgående men behöver veta att någon finns tillgänglig, så har det varit hela livet för honom. På dagis hade han resurs. Han fick vara kvar på dagis ett extra år så att han inte skulle behöva gå om tex förskoleklass. I så fall skulle han ju få andra klass kamrater. Det var bättre att han började som 7 åring. Det var ett bra val, för i skolan fick han ingen resurs alls!!! 
    Går inte säga så där kategoriskt. Finns många barn som har full autismdiagnos eller atypisk autism, och som är otroligt närhetstörstande och tillgivna samt både nyfikna som få och drivna. Visst finns de som INTE är så också, men det där blir alltför förenklat.

Avvikande ögonkontakt är ett observandum, men det finns också många barn med autism som inte har den problematiken.

Till TS, på det du beskriver låter det inte så särskilt autistiskt dock. Visst verkar han ha lite svårt med vissa saker och finns dragen i släkten så är det väl mycket möjligt att han har "mer av problematiken än gemene man" om man så säger. OM han skulle ha en autismproblematik, är den så pass finstilt att det inte går att avgöra på så här "grova mått". Handlar om mer subtila saker att leta efter då, kvalitén i språk och socialt samspel liksom. 
    Blir väl bra att få komma tillbaka på uppföljning? 
  • UnikFamilj
    orolig2325 skrev 2013-01-06 00:08:01 följande:
    Jag är diagnoserad med Aspergers Syndrom och jag tänkte bara säga att man sällan gör utredningar innan 5-6 års ålder för att barn är barn, dvs. det är jättesvårt att säga om han har nån form av autism eller inte.

En autismutredning kan i vissa fall göras redan före två års ålder, och vid 3 års ålder är rätt vanligt. Har man diskreta svårigheter, tex vad som upp tills nu benämnts lindrig asperger eller lindrig HFA så utreds det ofta inte förrän i skolåldern. Dock inte alltid.
  • UnikFamilj
    orolig2325 skrev 2013-01-06 11:25:07 följande:
    Jo jag vet, men enligt min åsikt så är dessa utredningar fel, för att dem stämmer väldigt sällan när barnet blir äldre, och det är sällan man får ut någonting bra av dem vid så tidig ålder. och det var det jag menade. om TS son får en autismdiagnos imorgon så behöver inte det betyda att han har autism. Man måste hela tiden vara försiktig och uppmärksam.

Att barn i vissa fall KAN få chans till och träna så pass på sina svårigheter när de är små att de inte längre uppfyller kriterierna i vuxen ålder är väl bara jättebra..? Jag tror det är väääääldigt få barn med klassisk autism, diagnosticerade vid 2-3 års ålder som "växer ur sin diagnos" när de blir äldre - tvärtom har forskning visat att bedömningsinstrumenten är säkra och resultaten just stabila över tid. Vet du nåt annat får du gärna länka till stället där jag kan läsa mer om detta.
Svar på tråden Har min son ngt inom autismspektrum?