Paisley skrev 2013-01-06 11:56:57 följande:
Jag tycker att du underskattar utredarna. De har stor klinisk erfarenhet. Man sätter aldrig en diagnos om det finns frågetecken, speciellt inte på barn och allra mest restriktiv är man när det gäller de minsta barnen. Om en 2-3 åring får diagnosen autism så stämmer det. Är man tveksam avvaktar man och utreder igen. Utredarna är i allmänhet jättebra på att läsa det finstilta.
Jag måste nog kontra och säga att du överskattar dem, det är väldigt väldigt svårt att göra en perfekt utredning.
Men visst håller jag med om att utredarna oftast vet vad dem gör då dem är utbildade att göra just det.
UnikFamilj skrev 2013-01-06 13:08:27 följande:
Att barn i vissa fall KAN få chans till och träna så pass på sina svårigheter när de är små att de inte längre uppfyller kriterierna i vuxen ålder är väl bara jättebra..? Jag tror det är väääääldigt få barn med klassisk autism, diagnosticerade vid 2-3 års ålder som "växer ur sin diagnos" när de blir äldre - tvärtom har forskning visat att bedömningsinstrumenten är säkra och resultaten just stabila över tid. Vet du nåt annat får du gärna länka till stället där jag kan läsa mer om detta.
Min fakta kommer från det jag hört av min psykolog och ifrån en föreläsning.
Men visst är det jättebra att man så tidigt som möjligt kan börja arbeta med sina svagheter, men det kan oxå slå väldigt väldigt fel.
Som ett exempel:
Jag har Aspergers Syndrom, blev diagnoserad för ett år sedan, 23 år gammal, INTE EN ANING om vad det var för något innan det.
Hade jag fått min diagnos mycket tidigare tror jag(och psykologen håller med mig till stor del om min teori) att jag hade vart mer som den "klassiska Aspergaren", större svårigheter med det Aspergare har svårt för osv.
Nu istället, för att jag fick min diagnos så sent så har jag varit tvungen att lära mig själv att överleva i samhället och det har gjort mig VÄLDIGT högfungerande för en Aspergare.(jag tvivlar ofta på att min diagnos stämmer, men det är ingenting som jag lägger någon större energi på)
MEN, skulle jag fått välja så skulle jag velat haft min diagnos så tidigt som möjligt. för att dem problemen jag faktiskt har är väldigt viktiga delar för att fungera i ett samhälle(tex. jobb)
För att sammanfatta det hela så, det jag menar är att man ska vara väldigt försiktig med sånt som har med hjärnan att göra.
Tex. pajjar du ett knä så kan du alltid operera det, men blir du våldtagen så kan dem inte gå in i hjärnan och plocka bort det.(än)