• Slaria

Storlek 104 på overallen till ca 95 cm lång?

Ja.. Vi har då köpt en isbjörn of Sweden overall i storlek 104. Sonen är ca 95 cm lång och väger kring 14 kg. Han har i nuläget en molo polaris i storlek 98 som sitter väldigt precis, lite kort i benen. Kommer isbjörn overallen att bli alldeles för stor eller vad tror ni? Vill ogärna köpa en till overall i strl 98 som ni säkerligen förstår.

• Svar på tråden Storlek 104 på overallen till ca 95 cm lång?
  • cosinus

Det borde nog gå bra om inte Isbjörn är jättestora i storlek (har aldrig provat det märket själv). Bara man kan dra ihop längst ner i benen eller att det redan är resår så han inte går på overallen för då blir det ju dåligt.

Min trea hade förra året en gneisoverall i strl 104 och han var på våren i mars 95 cm (han började alltså ha den redan i nov den vintern). Hade jag köpt nytt hade jag köpt 98 men nu hängde den redan i garderoben så vi testade och visst var den rymlig men han hade inga problem att röra sig i den så han fick ha den. Han har samma overall även i år och nu sitter den ju ännu bättre så klart men jag ångrar absolut inte att han fick ha den även förra året. Vi drog ihop i midjan ordentligt (han vägde väl drygt 13 då) och då blir den ju lite kortare på längden.

• Alexi

Min dotter som är fyra år och typ 102 lång har PoP stl 98, den sitter utmärkt...

• Natulcien
    Alexi skrev 2013-01-04 17:01:34 följande:
    Min dotter som är fyra år och typ 102 lång har PoP stl 98, den sitter utmärkt...
    Ja, och vår son som är runt 95 cm, som TS's son, har en PoP-overall i strl.92 som sitter jättebra. Han hade drunknat i en 104. Så det beror ju på hur det specifika märket är i sina storlekar. Prova först, skulle jag säga...
  • Slaria
    Natulcien skrev 2013-01-04 17:12:54 följande:
    Ja, och vår son som är runt 95 cm, som TS's son, har en PoP-overall i strl.92 som sitter jättebra. Han hade drunknat i en 104. Så det beror ju på hur det specifika märket är i sina storlekar. Prova först, skulle jag säga...

Nu har vi provar den! Den satt bra i benen och helt okej kring magen/bålen, däremot var armarna kanske lite väl långa men inget som egentligen är något problem. Vi ska prova den igen men mest troligt behåller vi den. Isbjörn har tydligen centilång-storlekar så är längden på barnet som gäller som riktmärke men stämmer ju inte på vår grabb.
  • Selma1966

Jag brukar välja minst en eller två storlekar större på vinteroverallerna eftersom man använder dem i så många månader och barnen växer så det knakar. Överdragskläderna kan vara långa utan problem eftersom resåren nertill på byxorna och vinterkängorna tar emot Resåren i midjan på insidan av overallen håller också upp den. Första året (adopterad vid två års ålder) gjorde jag misstaget att köpa för liten och var då tvungen att köpa en ny, sista månaden...

• Maisie

Min 3-åriga dotter är 92 cm lång (och väger 12.5 kg) och hon har en overall i storlek 92. Det är inte en chans i världen att hon skulle kunna använda en i storlek 104. Hon fyller helt enkelt inte ut den på bredden så allt blir långt. Förra vintern hade hon en Didrikson i babymodell i storlek 90 (som hon borde kunna ha nu) som inte fungerade alls för den var så kortbent. Hon hittade den för en månad sen och fick ha den på sig (det hade hon inte fått om jag varit där) och då räckte benen knappt ner till stövelskaften men kroppen var fortfarande för stor. Förra året hamnade den i garderoben till förmån för en Reima i storlek 80. Så modellen gör också skillnad.

Nästa år blir det nog en 98 om hon fortsätter följa sin kurva. Hon växer väldigt lite på vintern och även om hon växer mer på sommaren så kommer hon nog inte att bli längre än strax under metern nästa vinter. Hon är också adopterad.  

• Kasihi

Våran son är ca 94cm lång och väger 12-13kg och han har en POP i storlek 104 som sitter riktigt bra.

Svar på tråden Storlek 104 på overallen till ca 95 cm lång?