Anonym skrev 2013-02-07 13:10:21 följande:
Fast jag håller inte riktigt med där. Ja, man ska alltid tänka att d fanns en anledning till just varför han varit otrogen men att tänka så som du skriver leder bara till mer självförakt! Problemet ligger hos honom, men han valde att finna SIN anledning till att vara otrogen, för att han i sig själv behövde bekräftelse eller vad det nu kan vara. Det du ska försöka göra nu är att tänka. Han har gjort sitt av hans bästa förmåga, hur mycket det än sårar och gör ont pga HANS svek. Han kunde inte bättre. Hans anledning till hans agerande är helt oväsentligt men försök tänk att han har sin anledning och du respekterar d. Sju år och några månader sen att han gjort så han gjort, klart som fan att d gör ont! Fy! Men att hata dom två är bara något som drabbar DEJ, inte dom! Sinnesrobönen hjälper när d glr som ondast (av egen erfarenhet) den hjälpte mig att acceptera, inte förlåta men acceptera! Det bästa du kan göra nu är att , inte kontakta honom, d människor som han har m å göra- kontakta ej dom. Fokusera på dig! Låt han leva med sitt ragg, han kommer inte förändras, sannorlikheten att han inom kort kommer befra henne också är står. Tänk att d här e vad hon får tillbaka. Du slipper de! Tiden läker....
Håller med , det där ser man ständigt , att folk drar likamedtecken mellan otrophet och förhållandeproblem , det är bara rent skitsnack och ett tydligt tecken på att repetarar man en lögn tillräckligt många ggr så blir den till slut sanning.
Att det oftast finns en anledning till otrohet är sant , so far so good , men den sk anledningen behöver inte ligga i förhållandet , den kan lika gärna ligga i den som varit otrogen , dessutom även om det nu låg i förhållandet så betyder inte det per automatik att man är otrogen. En fråga de flesta människor som resonerar så (förhållandeproblem = otrohet) är... hur kommer det sig att olika människor under liknande förutsättningar (problem i förhållandet) agerar så olika ? Hur kommer det sig att vissa är otrogna när det strular i förhållandet och andra inte ? Om påståenbdet (förhållandeproblem = otrohet) skulle stämma så skulle ju ALLA som hade problem i förhållandet vara otrogna ? Men så är det inte , precis lika många låter under liknande eller ibland tom värre förutsättningar att låta bli , hur förklarar man det ?
Jag tror snarare det handlar om att problem i förhållandet möjligen skapar förutsättningarna för att en otrohet ska kunna uppstå , men att sedan ta steget och verkligen göra det är helt och hållet baserat på vem man är som person. Det ÄR ett alldeles medvetet val och därmed oxå baserat på hur man tänker och resonerar , dvs ens personlighet. Och det kan man aldrig skylla på förhållandet.
Däremot kan jag mycket väl förstå att det är väldigt bekvämt att dra paralellen förhållandeproblem=otrohet eftersom det flyttar över det egna ansvaret för sina handlingar på något annat (förhållandet) och någon annan (den man bedragit) , dvs man delar skulden med någon annan och bär inte hela ansvaret själv , och det är bara rent skitsnack.
Man delar ansvaret för hur förhållandet var / blev , men man delar inte ansvaret för den enes otrohet , det gör personen alldeles själv.