• Fattosh

Barnens helg !!!

Hej !!

Jag och min sambo är är unga föräldrar som har en dotter på 2 & halvt år och en son på 6 månader.

Vi behöver spendera lite mer tid tillsammans med barnen. Det ska inte behöva kosta så mycket och jätte gärna gratis saker. Allt kostar nu för tiden Rynkar på näsan

När jag var gravid med sonen orkade jag bara INGET!!! Så vår dotter hade allt för tråkigt med samma rutiner här hemma. Sen så när lille bror kom. Så var han bara allt för liten för allt !!! 
    Men nu är det äntligen dags att göra familj saker tillsammans varje helg.

Sambon jobbade så mycket förra året. Nu är han ledig varje helg. Och vi vill så gärna slippa de här vanliga vardagen. Som att sitta hemma eller gå ut på en promenad när han kommer hem från jobbet. 

Så massa tips och idéer skulle vi uppskatta. Vi sitter här redo med penna och papper.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 18:21
    Fler tips ?
  • Svar på tråden Barnens helg !!!
  • gosegrisen

Geocaching! Skattjakt är kul för både vuxna och barn Solig

• Alexi

Hur bor ni? Har ni nära naturen, lekplatser osv? Barn i den åldern älskar ju att bara vara ute (åtminstone när det är barmark och något varmare) och bara utforska omgivningen. Man kan ju ta bilen till nya lekplatser eller till ställen med djur, barn älskar ju att titta på djur.

• Nenne 71

Pyssla
    Läs böcker  (låna på biblioteket ihop)
    Lek
    Pussla
    Rita/Måla
    Åk och bada ute sommartid
    Ta picnik
    Gå ut i skogen och upplev årets alla skiftningar
    Lek i snön

Viktigast är väl att ni umgås Skrattande

• pigglet

Elda ute - hög mysfaktor. Grilla korv, hamburgare, varma mackor i järn, maschmallows...

Ordna lyxig/rolig frukost. Hotellfrukost typ. Eller våffelfrukost. Eller äta frukosten med pinnar (typ fixa allt i lagoma storlekar - korv, frukter, mackbitar, ägg - och så äter man det på spett eller plockar det med tandpetare).

Baka något och bjud hem någon.

Badhus, bibliotek, lekparker.     

• Gurkan

Skogen, bara packa en lunchväska med varm dryck och annat gott och ut i skogen och leta roliga pinnar, kottar, mossa. Låna en bok om växter och försök hitta så många som möjligt!

• Fattosh
    Fattosh skrev 2013-01-06 14:36:36 följande:
    Hej !!

Jag och min sambo är är unga föräldrar som har en dotter på 2 & halvt år och en son på 6 månader.
    Vi behöver spendera lite mer tid tillsammans med barnen. Det ska inte behöva kosta så mycket och jätte gärna gratis saker. Allt kostar nu för tiden Rynkar på näsan

När jag var gravid med sonen orkade jag bara INGET!!! Så vår dotter hade allt för tråkigt med samma rutiner här hemma. Sen så när lille bror kom. Så var han bara allt för liten för allt !!! 
    Men nu är det äntligen dags att göra familj saker tillsammans varje helg.

Sambon jobbade så mycket förra året. Nu är han ledig varje helg. Och vi vill så gärna slippa de här vanliga vardagen. Som att sitta hemma eller gå ut på en promenad när han kommer hem från jobbet. 

Så massa tips och idéer skulle vi uppskatta. Vi sitter här redo med penna och papper.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 18:21
    Fler tips ?
    Fler tips ???
  • FinastE2010

Om du bor i sthlm så spårvägsmuséet. Kostar väl ca 40 kr i inträdé och gratis för barnen. För en 10 så kan barnet åka en liten mini tunnelbana en bit. Varit där flera gånger med min snart 3 åriga son och han älskar det! Sen får man gå runt och titta (och gå på) alla tubbelbanevagnar, bussar etc. och leksaksmuseet ligger i ett rum intill som ingår i priset. Finns även brio tågbana där att leka med.

Kanske inte så aktuellt nu på vintern men annars en 4h gård där man kan titta på djur.

Åh jag längtar tills våren kommer, allt blir så mycket roligare då och mycket mer att göra! :)

Svar på tråden Barnens helg !!!