• SupersurasunkSara

Umgänge?

Anonym skrev 2013-02-20 21:36:58 följande:
    ps. Det går att ladda ner blankett för "Ansökan om ensamvårdnad" på tingsrättens sajt. Men bäst om du ringer
          de så får du veta allt du undrar över.
    Om du beställer blanketten så skicka med allt från polisanmälningar/ besöksförbud etc. med. (kopior) .
    Men bästa är att du kontaktar en advokat och berättar hela situation /vid besök med alla papper etc. med.
    Advokaten sköter det mesta med tingsrätten så det blir inte enormt stress för dig ensam, samt det är underbart
    lättnad att en advokat går genom allt med dig och sedan han/hon sköter det mesta med tingsrätten. Men ensam vårdnad får du utan tvekan.  -Take care- 
    Vårdnad och umgänge har inte med varandra att göra.

TS, sätt dig ner och skriv ner ett umgänge som du anser vara bra för barnet och pappan.  1 gång i veckan är inte nog för att han ska kunna ha honom själv hur som helst tycker jag. Varannan dag i ett par v, ett par tim varje gång för att sen kunna ha en heldag ensam med barnet.
    Förutsatt att barnet inte far illa av det. Pappan måste ju förstå att det även ingår att laga mat, byta blöjor och ha uppsikt för att kunna ha honom.

Spara allt som han skriver till dig, skriv upp alla tillfällen du har erbjudit umgänge som han sagt ja till och sen inte dykt upp.
    Är det jobbigt för dig att ha kontakten med pappan så ha en vän med dig vid dessa tillfällen eller be soc om en stödperson som är med. Pappan kan också erbjudas 'stöd i sitt föräldraskap' (tror jag det heter) så att han kan ta hand om barnet på bästa sätt sen.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Orolig) skrev 2013-02-21 09:37:19 följande:
    Ursäkt? Vad? Han har själv svårt att träffa honom mer än en gång/ vecka, men tror att han ska kunna det. Det är inte ens praktiskt möjligt. Dessutom är han som sagts tidigare. Våldsam och vill inte byta blöjor, orkar inte bära honom. Han får panik av att ta av sin egn tröja. Kan inte ens klara av att stänga och öppna en resväska. Det måste jag göra åt honom. Pojken har som tidigare nämnts, ramlat och slagit sig illa under hans övervakning. Vid flera tillfällen har olika incidenter inträffat som liknar denna. Han verkar ha psykiska hinder som begränsar honom i att ta hand om pojken. Trist, men sant.
    Ok, nu vet jag mer så umgänge ensam är inte att tänka på. Däremot behöver pappan hjälp, dels med sig själv och sina problem, dels med umgänget. Inget av det tycker jag är din sak, det är inte du som ska vara den hjälpen. Möjligen vid umgänget om du vill och orkar, men annars tycker jag en utomstående ska sköta den delen.

Du kan själv ta kontakt med soc och tala om hur det är, att han knappt klarar att ta hand om sig själv så vad finns för hjälp att få? Om nu pappan själv inte inser att han behöver hjälp och söker det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-02-21 12:05:00 följande:
    Om han stämmer dej kan du förlora boendet.
    Ganska osannolikt om pappan är så handfallen i att ta hand om sig själv som TS säger samt det faktum att TS erbjuder umgänge. Om pappan inte tar emot är inte hennes fel.
Svar på tråden Umgänge?