• Anonym (Orolig)

Umgänge?

Hur gör jag med min 17 mån, gamla sons umgänge med sin pappa? Pappan bor i en annan ort i Sverige, men arbetar i Stockholm där vi bor, jag och sonen. Jag ammar honom fortfarande, och han har träffat pojken ca 1gång/vecka sedan födseln. Han är väldigt aggressiv, men har aldrig slagit mig. Jag har haft problem tidigare med mina äldre, vuxna barn och de sociala. Men det har varit för att jag blivit missförstådd som mamma då. Nu, använder pappan detta emot mig, och hotar med sociala för att kunna träffa sonen mer. Han vill inte byta blöjor, är rädd för kiss och bajs, klagar på att han är för tung att bära. Han har dålig reaktionsförmåga och pojken har ramlat i betong mm pg av detta Jag vill att han ska ha en pappa, och att de ska träffas. När jag erbjuder honom att komma, dyker han inte upp. Orolig

• Svar på tråden Umgänge?
  • Anonym

Han behöver ha umgänge utan med barnet utan dej.

• Anonym (Orolig)

??????

• Tonårsmorsan

Bevis, bevis, bevis det är det ända som gäller om du tycker pappan är hotfull och inte följer överenskommelser. Spara mail och sms. spela in telefonsamtal osv.
    Exakt vilket typ av umgänge vill pappan ha?
    SKa pappan ha umgänge ska inte du behöva ställa upp med lokal. Pappan måste kunna ha barnet själv i tex sin övernattningslägenhet i Stockholm?
    Går barnet på dagis?
    Du får ursäkta lite kritiska frågor också men varför ammar du fortfarande när ditt barn är så mycket äldre än 1år?

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym

Hur är han aggressiv? Barnet ska ha umgänge utan dej. Ammar gör du väl inte på heltid? Jobbar du aldrig?

• Anonym (Knas)

Jag förstår inte vad vissa här pratar om. Det är så självklart att han INTE ska umgås med barnet utan dig, inte än.
    Om han inte vill byta blöja så är han inte mogen att vara ensam med barnet. Vissa människor är helt enkelt inte gjorda för att ta hand om barn. Finns det då en förälder som är kapabel till att vårda så ska denne ta största ansvaret och se till att inget händer barnet.

Du är barnets trygghet... att ett barn knyter an bättre när deras trygga punkt är frånvarande är så sjukt att det vore straffbart att ens tänka så. Det går emot allt sunt, naturligt och normalt.

• Anonym (Knas)

OCH det är suveränt att du fortfarande ammar. Det finns enbart fördelar med att amma ett barn som är över året. De blir ofta mer trygga än andra barn, mer självständiga, får bättre självförtroende och högre IQ. Kör hårt med amningen så länge ni båda trivd med det!

• bonäslina
    Anonym (Knas) skrev 2013-02-20 20:59:11 följande:
    OCH det är suveränt att du fortfarande ammar. Det finns enbart fördelar med att amma ett barn som är över året. De blir ofta mer trygga än andra barn, mer självständiga, får bättre självförtroende och högre IQ. Kör hårt med amningen så länge ni båda trivd med det!
    Menar du att mammor som inte KAN amma får barn med lägre IQ ???????
    det vill jag GÄRNA se fakta på.
    hur länge folk väljer att amma  bryr jag mig inte om, men att ett barn på 17 månader skulle få sin huvudsakliga föda från ammning har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara bra!
    Självklart ska du vara försiktig TS om han är hotfull med barnet, men då kanske han ska ha en kontaktperson från socialen med sig som vervakar umgänget i början..
    Man lär ju oftast sig att TA ansvar om man FÅR ansvar 
  • Anonym (Knas)
    bonäslina skrev 2013-02-20 21:10:45 följande:
    Menar du att mammor som inte KAN amma får barn med lägre IQ ???????
    det vill jag GÄRNA se fakta på.
    hur länge folk väljer att amma  bryr jag mig inte om, men att ett barn på 17 månader skulle få sin huvudsakliga föda från ammning har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara bra!
    Självklart ska du vara försiktig TS om han är hotfull med barnet, men då kanske han ska ha en kontaktperson från socialen med sig som vervakar umgänget i början..
    Man lär ju oftast sig att TA ansvar om man FÅR ansvar 
    Det finns forskning som visar att amningen bidrar till högre IQ ja. Det finns information om det som du kan hitta.
    Inte huvudsakliga källa nej, så klart inte. Men gärna en snutt på morgonen och på kvällen.
    Att ta ansvar för ett barn så att det inte far illa är inget man ska behöva lära sig. Jag skulle då inte låna ut mitt barn för att en sådan människa ska få lära sig att ta hand om. Såna saker chansar man inte på.
  • bonäslina
    Anonym (Knas) skrev 2013-02-20 21:18:18 följande:
    Det finns forskning som visar att amningen bidrar till högre IQ ja. Det finns information om det som du kan hitta.
    Inte huvudsakliga källa nej, så klart inte. Men gärna en snutt på morgonen och på kvällen.
    Att ta ansvar för ett barn så att det inte far illa är inget man ska behöva lära sig. Jag skulle då inte låna ut mitt barn för att en sådan människa ska få lära sig att ta hand om. Såna saker chansar man inte på.
    hittar inte den forskningen, så ta gärna fram, och var då även källkritisk om du kan.
    Om då pappan får ha och bygga en relation med sitt barn utanför dessa två "snuttar" på morgonen och kvällen..är det inte bra då?
    och låna ut??? ger du ditt barn?
    känner att jag ger ett uttryck av att vara provocerande just nu, men VILL pappan ta ansvar, varfr ska han då inte få det?
    Finns ju stöd och hjälp och få om man visar att man inte kan ta sig an föräldrarollen 
  • Anonym

ps. Det går att ladda ner blankett för "Ansökan om ensamvårdnad" på tingsrättens sajt. Men bäst om du ringer
          de så får du veta allt du undrar över.
    Om du beställer blanketten så skicka med allt från polisanmälningar/ besöksförbud etc. med. (kopior) .
    Men bästa är att du kontaktar en advokat och berättar hela situation /vid besök med alla papper etc. med.
    Advokaten sköter det mesta med tingsrätten så det blir inte enormt stress för dig ensam, samt det är underbart
    lättnad att en advokat går genom allt med dig och sedan han/hon sköter det mesta med tingsrätten. Men ensam vårdnad får du utan tvekan.  -Take care- 

Svar på tråden Umgänge?