• Anonym (Orolig)

Umgänge?

Hur gör jag med min 17 mån, gamla sons umgänge med sin pappa? Pappan bor i en annan ort i Sverige, men arbetar i Stockholm där vi bor, jag och sonen. Jag ammar honom fortfarande, och han har träffat pojken ca 1gång/vecka sedan födseln. Han är väldigt aggressiv, men har aldrig slagit mig. Jag har haft problem tidigare med mina äldre, vuxna barn och de sociala. Men det har varit för att jag blivit missförstådd som mamma då. Nu, använder pappan detta emot mig, och hotar med sociala för att kunna träffa sonen mer. Han vill inte byta blöjor, är rädd för kiss och bajs, klagar på att han är för tung att bära. Han har dålig reaktionsförmåga och pojken har ramlat i betong mm pg av detta Jag vill att han ska ha en pappa, och att de ska träffas. När jag erbjuder honom att komma, dyker han inte upp. Orolig

• Svar på tråden Umgänge?
  • bonäslina
    Drutten11 skrev 2013-02-20 21:48:45 följande:
    Forskning visar att kvinnor med högre IQ ammar sina barn längre än kvinnor med lägre IQ.
    Så troligen har det inget med amningen att göra utan barnet ärver högt IQ från mamman. 

www.attflaskmata.se/2012/03/15/barn-blir-inte.../

tack=)...finns säkert "forskning" som visar på det motsatta också...det är kanske lite vad forskaren vill få för resultat.
     Men gener ärver man oavsett amning eller inte=)
  • Anonym (Orolig)

Hej! Tack för allt fint stöd. Jag ammar inte hela tiden, men jag ammar fortfarande. Vi trivs med detta. Han är 19 månader nu. Jag försöker att vara den mogne, kloke föräldern. TACK!

• Litet My
    Anonym (Orolig) skrev 2013-02-20 23:10:43 följande:
    Hej! Tack för allt fint stöd. Jag ammar inte hela tiden, men jag ammar fortfarande. Vi trivs med detta. Han är 19 månader nu. Jag försöker att vara den mogne, kloke föräldern. TACK!

Vet inte hur är i don kommun TS men i denna kan man få stöd och hjälp i sitiationer där pappan tex varit våldsam eller inte träffat barnet på länge. De har specialla lokaler och utbildad personal för just det.Och barnet och pappan lämnas inte ensamna.
  • Plutten2

Jag har också läst någon artikel om att barn som blir ammade länge får högre IQ. (Och att det troligen beror på att föräldrarna har höge IQ.) i den studien har jag för mig att 6 månader räknades som att amma länge...

• Anonym

Pappan har rätt till umgänge. Vad erbjuder du?

Om du försöker förhindra umgänge har han all rätt att ta hjälp av socialtjänsten alt. stämma dig i tingsrätten för att få regelbundet umgänge med sitt barn. Att du tar det som ett hot kan jag bara beklaga, det är hans rättighet.

Vad har amningen med umgänget att göra?

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-02-20 21:36:58 följande:
    ps. Det går att ladda ner blankett för "Ansökan om ensamvårdnad" på tingsrättens sajt. Men bäst om du ringer
          de så får du veta allt du undrar över.
    Om du beställer blanketten så skicka med allt från polisanmälningar/ besöksförbud etc. med. (kopior) .
    Men bästa är att du kontaktar en advokat och berättar hela situation /vid besök med alla papper etc. med.
    Advokaten sköter det mesta med tingsrätten så det blir inte enormt stress för dig ensam, samt det är underbart
    lättnad att en advokat går genom allt med dig och sedan han/hon sköter det mesta med tingsrätten. Men ensam vårdnad får du utan tvekan.  -Take care- 
    Vårdnad och umgänge har inte med varandra att göra.

TS, sätt dig ner och skriv ner ett umgänge som du anser vara bra för barnet och pappan.  1 gång i veckan är inte nog för att han ska kunna ha honom själv hur som helst tycker jag. Varannan dag i ett par v, ett par tim varje gång för att sen kunna ha en heldag ensam med barnet.
    Förutsatt att barnet inte far illa av det. Pappan måste ju förstå att det även ingår att laga mat, byta blöjor och ha uppsikt för att kunna ha honom.

Spara allt som han skriver till dig, skriv upp alla tillfällen du har erbjudit umgänge som han sagt ja till och sen inte dykt upp.
    Är det jobbigt för dig att ha kontakten med pappan så ha en vän med dig vid dessa tillfällen eller be soc om en stödperson som är med. Pappan kan också erbjudas 'stöd i sitt föräldraskap' (tror jag det heter) så att han kan ta hand om barnet på bästa sätt sen.
  • Anonym (Orolig)

Jag förstår inte "anonym 16". Har jag skrivit någonstans att jag förhindrar umgänge???

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2013-02-21 09:24:04 följande:
    Jag förstår inte "anonym 16". Har jag skrivit någonstans att jag förhindrar umgänge???
    Pappan uppfattar det så eftersom han inte får träffa barnet mer. Att du ammar är ingen ursäkt för att barnet inte ska få vara mer med sin pappa.
  • Anonym (Orolig)

Ursäkt? Vad? Han har själv svårt att träffa honom mer än en gång/ vecka, men tror att han ska kunna det. Det är inte ens praktiskt möjligt. Dessutom är han som sagts tidigare. Våldsam och vill inte byta blöjor, orkar inte bära honom. Han får panik av att ta av sin egn tröja. Kan inte ens klara av att stänga och öppna en resväska. Det måste jag göra åt honom. Pojken har som tidigare nämnts, ramlat och slagit sig illa under hans övervakning. Vid flera tillfällen har olika incidenter inträffat som liknar denna. Han verkar ha psykiska hinder som begränsar honom i att ta hand om pojken. Trist, men sant.

Svar på tråden Umgänge?