• Anonym (Orolig)

Umgänge?

Hur gör jag med min 17 mån, gamla sons umgänge med sin pappa? Pappan bor i en annan ort i Sverige, men arbetar i Stockholm där vi bor, jag och sonen. Jag ammar honom fortfarande, och han har träffat pojken ca 1gång/vecka sedan födseln. Han är väldigt aggressiv, men har aldrig slagit mig. Jag har haft problem tidigare med mina äldre, vuxna barn och de sociala. Men det har varit för att jag blivit missförstådd som mamma då. Nu, använder pappan detta emot mig, och hotar med sociala för att kunna träffa sonen mer. Han vill inte byta blöjor, är rädd för kiss och bajs, klagar på att han är för tung att bära. Han har dålig reaktionsförmåga och pojken har ramlat i betong mm pg av detta Jag vill att han ska ha en pappa, och att de ska träffas. När jag erbjuder honom att komma, dyker han inte upp. Orolig

• Svar på tråden Umgänge?
  • Lindsey Egot the only one

Självklart har pappan rätt till umgänge men då ska han vårda barnet, ge mat, byta bölja, trösta osv. Klarar han inte av det när ts är med hur fan ska det gå när han är själv?

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2013-02-21 09:37:19 följande:
    Ursäkt? Vad? Han har själv svårt att träffa honom mer än en gång/ vecka, men tror att han ska kunna det. Det är inte ens praktiskt möjligt. Dessutom är han som sagts tidigare. Våldsam och vill inte byta blöjor, orkar inte bära honom. Han får panik av att ta av sin egn tröja. Kan inte ens klara av att stänga och öppna en resväska. Det måste jag göra åt honom. Pojken har som tidigare nämnts, ramlat och slagit sig illa under hans övervakning. Vid flera tillfällen har olika incidenter inträffat som liknar denna. Han verkar ha psykiska hinder som begränsar honom i att ta hand om pojken. Trist, men sant.
    Varför skulle han annars "hota med sociala" för att få träffa barnet mer?

Våldsam? I ts skrev du att han inte är det.

Barn ramlar.

Varför har han inte umgängesstöd om han är så usel på att ta hand om sitt barn?

Du får inte neka ett bra umgänge vad du än tycker om pappan.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Orolig) skrev 2013-02-21 09:37:19 följande:
    Ursäkt? Vad? Han har själv svårt att träffa honom mer än en gång/ vecka, men tror att han ska kunna det. Det är inte ens praktiskt möjligt. Dessutom är han som sagts tidigare. Våldsam och vill inte byta blöjor, orkar inte bära honom. Han får panik av att ta av sin egn tröja. Kan inte ens klara av att stänga och öppna en resväska. Det måste jag göra åt honom. Pojken har som tidigare nämnts, ramlat och slagit sig illa under hans övervakning. Vid flera tillfällen har olika incidenter inträffat som liknar denna. Han verkar ha psykiska hinder som begränsar honom i att ta hand om pojken. Trist, men sant.
    Ok, nu vet jag mer så umgänge ensam är inte att tänka på. Däremot behöver pappan hjälp, dels med sig själv och sina problem, dels med umgänget. Inget av det tycker jag är din sak, det är inte du som ska vara den hjälpen. Möjligen vid umgänget om du vill och orkar, men annars tycker jag en utomstående ska sköta den delen.

Du kan själv ta kontakt med soc och tala om hur det är, att han knappt klarar att ta hand om sig själv så vad finns för hjälp att få? Om nu pappan själv inte inser att han behöver hjälp och söker det.
  • Anonym (Orolig)

Jag förstår inte? Jag hindrar inte honom till någonting! Vad är grejen?! Snacka om att gå händelserna i förväg! Det är ju han själv som gör bort sig. Pinsamt! Sedan får han allt försvar av somliga.. Märkligt?

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2013-02-21 09:56:30 följande:
    Jag förstår inte? Jag hindrar inte honom till någonting! Vad är grejen?! Snacka om att gå händelserna i förväg! Det är ju han själv som gör bort sig. Pinsamt! Sedan får han allt försvar av somliga.. Märkligt?
    Varför påstår han det då? Var gör han bort sej? Han vill ha umgänge utan att du är med och det får han igenom utan problem. Man har inte problem med soc för att man är "missförstådd".
  • Anonym (mm)
    Anonym skrev 2013-02-21 10:16:11 följande:
    Varför påstår han det då? Var gör han bort sej? Han vill ha umgänge utan att du är med och det får han igenom utan problem. Man har inte problem med soc för att man är "missförstådd".

Han vägrar byta blöjor, han orkar inte bära sin lilla 1 1/2-åring, han klarar inte av att öppna och stänga väskor (!!!), har ett konstigt beteende när han ska ta av sin tröja (får panik!!!???).

Vad i detta tycker du andas "bra, mogen och ansvarsfull förälder"? 
  • Anonym
    Anonym (mm) skrev 2013-02-21 10:31:43 följande:

Han vägrar byta blöjor, han orkar inte bära sin lilla 1 1/2-åring, han klarar inte av att öppna och stänga väskor (!!!), har ett konstigt beteende när han ska ta av sin tröja (får panik!!!???).

Vad i detta tycker du andas "bra, mogen och ansvarsfull förälder"? 
    Jag har svårt att tro det ts skriver eftersom det är så motsägelsefullt. Han arbetar... Han klarar uppenbarligen att klä på och av sej. Han vill ha mer umgänge och kommer att vända sej till soc om ts vägrar. Då så, vi får se om ts startar en ny tråd snart och skriver att pappan har stämt henne.
  • Anonym (Orolig)

Vilken extremt aggressiv ton vissa har här. Skrämmande

• Anonym (Knas)
    Drutten11 skrev 2013-02-20 21:48:45 följande:
    Forskning visar att kvinnor med högre IQ ammar sina barn längre än kvinnor med lägre IQ.
    Så troligen har det inget med amningen att göra utan barnet ärver högt IQ från mamman. 

www.attflaskmata.se/2012/03/15/barn-blir-inte.../

Ja men det finns även ett visst belägg för att det är modersmjölken och närheten med barnet som spelar en stor roll.
    Att läsa på en sida för amningsmotståndare ger inget direkt opartiskt läge.
Svar på tråden Umgänge?