• Ppilla

Äckligt bubbelbadkar

Känner mig som den blondin jag är helt enkelt. Men hur rengör man en bubbelbadkar ordentligt?? Då vi inte använder det me "bubblor" för ofta fick vi oss en mindre trevlig överraskning idag i form av äckliga svarta saker som flöt omkring.
    Kan påpeka att jag inte har någon manual eller liknande då den ingick i husköpet.
    Finns det speciella medel som rengör? Alla tips är välkomna!!'

• Svar på tråden Äckligt bubbelbadkar
  • viseversa

Har för mig att man ska låta det stå på med något speciellt medel i. Fråga i en affär som säljer dessa badkar, kan inte vara så kompilcerat.

• Nyfikna72

Ja fast rengöra det måste man göra regelbundet, annars lever man farligt.......även om man inte bubblar fylls ju systemet med vatten vid bad inkl din egen skit som står kvar i rör och annat. Blir det för skitigt är nog risken överhängande att man måste isär med allt och rengöra delar och rör ordentligt.

• JazzKermit

Vi använder ett medel som heter desinfektion för massage/bunbelbadkar, det står på flaskan hur man ska göra!

• Ppilla

Nyfikna. Har inte hunnit bada så mycket i det än men självklart måste det rengöras men därför undrar jag ju nu hur

• Nyfikna72

Jo men kommer det ut svarta avlagringar så känns det spontant som ni har hoppat över en del rengöringar......

• Ppilla

Om vi säger så. Vi flyttade hit för en månad sen. Något mer du vill veta? Har badat ca två gånger och då inte bubblat förrän den lille råkade sätta igång den idag

• Ppilla

Känns inte som det direkt är vi som hoppat över något alls men vi veta hur jag ska göra. Har du inget vettigt svar eller bra tips. Kan du gått hitta dig en annan tråd eller höra något trevligare en kväll som denna.

• Nyfikna72

Jag försöker inte vara otrevlig på nåt sätt och att ni bara bott där nån månad är fakta du fyller på med nu......jag kan inte sia fram nåt? Som jag skrev så kan det sluta illa eftersom stillastående vatten och smuts kan utveckla mycket otrevliga bakterier. Hade jag varit ni hade jag rengjort det grundligt samma dag ni flyttade in. Detta är bara fakta och inget försök till att vara lustig över nån annans skit.

• Ppilla

Kändes lite så minsann. Har hört av mig till företaget var den kommer ifrån efter skötselråd. Får se om de har något vettigt att komma med. Borde ju finnas några generella råd

• Anhen

Väldigt enkelt, tar lite tid dock. Fyll upp badkaret med vatten, häll i descinfiktion/rengöringsmedel avsett för bubbelbadkar. (Finns på alla ställen som säljer badkar, flesta byggvaruaffärer, tex k-ruta osv. Vårt är köpt på Coop forum. Finns flytande och i pulverform ) Kör i gång badkaret, tid finns angivet på medelsflaskan. Töm ur badkaret. Skölj bort/ skura bort smutsen. Fyll upp med rent vatten, kör igång bubblorna igen. Låt gå ett tag för att få bort medel ur slangarna. Töm ur och skura igen. Tips, vaxa badkaret ca en gång per år med båtvax, så håller det sig fräschare. Använd aldrig rengöring med slipmedel i. Vanligt diskmedel funkar bäst! Lycka till!

• Anhen

Var beredd på att det kommer att se ruskigt äckligt ut, mycket smuts o tvålrester som kommer ut om man aldrig bubblar i vanliga fall!

• lotus01

Badet ska vara rengjort vid köpet. Vänd dig till mäklaren o klaga. Du bör få ersättning.

Svar på tråden Äckligt bubbelbadkar