• Anonym

SGI baserad på vad?

Jag har en fast anställning sedan 2007, varit tjänstledig dock 50% för studier sedan januari 2012. Beräknar att få barn i april. Jag har fått som svar förut att min SGI skyddas så länge jag iallafall tar bidragsdelen vilket jag har gjort och under sommaren  jobbade jag heltid. Min fråga är nu om min SGI kommer att baseras på min lön innan tjänsteledigheten, 25000? Det är det svaret som jag har fått tidigare av fsk, vill dubbelkolla då det verkligen börjar bli dags.

• Svar på tråden SGI baserad på vad?
  • Försäkringskassan

Hej!

Precis som du fått information om tidigare så blir din SGI vilande när du studerar och får studiestöd enligt studiestödslagen (studiemedel eller studiehjälp). Så länge det inte finns några glapp mellan studier och arbete så skyddar du alltså din tidigare SGI.

Jag skickar med en länk till vår hemsida där du kan läsa mer om SGI skydd:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

• Anonym

OK, jag vill bara försäkra mig om att den kommer att baseras på min lön på 25000, inte på studiebidraget eller min extrainkomst under studietiden?

• Försäkringskassan

Hej!

Studerande med studiestöd eller utbildningsbidrag som före studiernas början har rätt till en SGI får ha den SGI:n vilande under utbildningstiden. Vilande SGI innebär att du under utbildningstiden som regel inte kan få någon ersättning som är grundad på den vilande SGI:n.

När studierna är avslutade kan den vilande SGI:n bli gällande igen.
    Om du är arbetslös när studierna är avslutade ska du anmäla dig direkt till Arbetsförmedlingen för att få behålla din SGI.

Hälsningar

Signe, handläggare

• Anonym

Blev ännu mer förvirrad. Studierna kommer ju att avslutas när jag blir föräldrarledig. Eller räknas det inte som det?! Jag kan ju inte anmäla mig till arbetsförmedlingen om jag har en fast tjänst på 100%. Har jag rätt att få föräldrarpenning enligt SGI eller ej? Att veta att den är skyddad under studietiden har ju ingen betydelse om jag inte får ersättning grundad på den när jag väl behöver.

• Försäkringskassan

Hej!
    Om du direkt går från studier (berättigade till csn)  till föräldraledighet är det den vilande SGI.n som kommer att gälla.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

Svar på tråden SGI baserad på vad?