• En struts

Rånet i Södertälje. Ursäkta jag är helt borta och orkar inte läsa ikapp på flashback (och media)

Varför sköt civilpoliser rånarna i huvudet?

• Svar på tråden Rånet i Södertälje. Ursäkta jag är helt borta och orkar inte läsa ikapp på flashback (och media)
  • En struts

Var väl ett misstag då? Och polisen blev anfallen själv verkar det?

• Miss P71

Ja den frågan har jag åxo ställt mig.. för vad som framgår av nyheterna så har inte rånare skjutet mot polisen.

• En struts
    Miss P71 skrev 2013-01-07 13:40:07 följande:
    Ja den frågan har jag åxo ställt mig.. för vad som framgår av nyheterna så har inte rånare skjutet mot polisen.
    Nä, de hade ju span på sig. Det var därför polisen "råkade" vara där. (läser jag)
  • En struts

Man får väl vänta till utredningen är gjord då, innan media kommer med mer förklaringar antar jag?

• Miss P71
    En struts skrev 2013-01-07 13:41:01 följande:
    Nä, de hade ju span på sig. Det var därför polisen "råkade" vara där. (läser jag)

Jag anser inte att det var rätt att skujta mot ahns huvud. Visst han rånar en affär och det är absolut inte rätt.. men om polisen nu måste skujta så skjut för tusan i benet.. anser inte att det  var rätt gjort av polisen. sedan att vi har för snälla poliser i detta landet är ju lite trist.. men detta innebär att polisen kanske har atgit en annan människas liv. det tycker inte jag ger ploisen rätt att göra..
  • En struts
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-01-07 13:42:49 följande:
    För att vapen riktades mot dem:

Den 26-årige man som blev skjuten i huvudet av polisen är svårt skadad. Mannen sköts efter att han enligt uppgift ska ha hotat polisen med ett automatvapen.
    www.dn.se/sthlm/jag-tvivlar-pa-atal-mot-polis...
    Okej? Om polisen inte hade skjutit i det läget hade vi sett en död polis? Antagligen då?
  • Kjell2

Finns inget krav att skurkarna skjuter först för att polisen skall få öppna verkanseld. Det räcker med att t ex skurkarna hotar, t ex siktar med ett vapen, så är det ok att skjuta verkanseld.

Sen varför det blev huvudet är svårt att svara på. kanske siktade på kroppen och skurken plötsligt rörde på sig så skottet hamnade i huvudet, kanske var det enda som var synligt, kanske en miss (träffade 3 dm högre än vad man tänkte). Att skjuta pistol snabbt i en stressad situation är inte helt enkelt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    En struts skrev 2013-01-07 13:46:35 följande:
    Okej? Om polisen inte hade skjutit i det läget hade vi sett en död polis? Antagligen då?
    Det vet jag inte, jag var inte där. Men ja, det är ju en möjlig utgång.

Jag ser det inte som alls orimligt med dödande skott i en situation där man har vapen riktade mot sig. Om det var så här vet jag som sagt inte.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • En struts
    Miss P71 skrev 2013-01-07 13:43:42 följande:

Jag anser inte att det var rätt att skujta mot ahns huvud. Visst han rånar en affär och det är absolut inte rätt.. men om polisen nu måste skujta så skjut för tusan i benet..
    Men DET hade han väl inte möjlighet att tänka på? Det blev bara ett försvar att rädda sitt eget liv förmodar jag? Och då missade han väl att skjuta i benet.
    Så tänker jag då kanske.
Svar på tråden Rånet i Södertälje. Ursäkta jag är helt borta och orkar inte läsa ikapp på flashback (och media)