• Brumma

Hur tidigt får man använda en bilkudde ?

LeoKinDer och Asperger1989 - enligt lag skall bälteskudde ELLER bältesstol användas till barnet är 135cm långt.
    Forskare anser att pga säkerheten bör barn använda bälteskudde eller bältesstol till 10-12 år, men det är längden det är lag på :)

Bältesstol är en bälteskudde med eget ryggstöd o sidostöd (skönt att vila huvudet mot när man somnar) och rekomenderas att användas om det inte finns ngt nackstöd på den plats barnet sitter.

Här kan ni läsa lite mer:
    www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Barn-i-trafiken/Barn-och-ungdom-vag/Hitodit/Trafiksakerhet/Sitt-sakert-i-bilen/Baltesstol-eller-balteskudde/

TS, enligt tafiksäkergetsverket rekomenderas bältesstol/kudde tidigast från fyra år.

• Brumma
    Asperger1989 skrev 2013-02-19 20:42:38 följande:
    Får jag använda en sån bälteskudde enligt lag  jag är 14 år skulle en som är 14 år ens komma i en sån ? tack för linken ska kolla  

Det är inte åldern som avgör, utan vikt och längd. Tror de flesta bälteskuddar/stolar kan användas upp till 36kg. Är man för lång kan bältet hamna fel. När bältet sitter rätt utan kudde skall man ta bort det. Bältet skall sitta över bröstet och ner mot låren. Är du inte en extremt kortväxt 14 åring bör du nog inte använda bältesstol. Något som kan vara bra att tänka på är att bältesstol/kudde ALDRIG får användas i samband med krockkudde. Ett barn får sitta framåtvänd utan kudde där det finns krockkudde vid 140cm. Är barnet kortare riskerar det att skadas av krockkudden istället för att skyddad. Lite mer info här: www.ntf.se/konsument/fraga792.asp
  • Brumma
    Asperger1989 skrev 2013-02-19 21:08:34 följande:
    Jag väger 46 så då kan jag dö om jag sitter i en sån stol ?  längd är jag 150

Väger du 46 och är 150cm och dessutom är 14 år (ditt skelett är mer utvecklat än hos en nioåring tex)så sitter du alldeles perfekt och säkert på en vanlig plats i bilen. Oroa dig inte utan fortsätt du att sitta säkert - som du gör nu :)
  • Brumma
    Asperger1989 skrev 2013-02-19 21:53:31 följande:
    Okej vad bra  tack för råden

Så lite så :) Du oroar dig för mycket ;) Kram på dig.
  • Brumma

Maddiogora - enligt lagen skall vilstolen/kudden användas tills barnet är 135cm.
    Stolen skall tas bort då barnet sitter för högt upp för att bältet sitter bra.
    Men även skelettets uppbyggnad skall man ha i åtanke.
    Anledningen till att man rekommenderar bälteskudde till 10-12 år är att höftkammarna inte är färdigutbildade innan den åldern, och bälteskuden styr ner bältet mot ljumskarna så att bältet inte kan tränga in i buken och ge inte skador.

Mitt svar till Asberger1989 tog även in åldern då man som fjortonåring har utvecklade höftkammare.

Här finns det bra info:
    www.ntf.se/konsument/fraga1170.asp

• Brumma

Jag är ju ingen expert utan gillar bara att leta info :)
    Men såhär står det på sidan jag länkade till:

Hur länge ett barn kan sitta på bälteskudde avgörs av banets längd och vilken bil man har. Kommer diagonalbältet fel över axeln, eller om bilen saknar nackstöd, och mer än 1/3 av huvudet kommer över bilsätets ryggstöd då kan man inte sitta på bälteskudde längre. Har man nackstöd i bilen så kan man kanske justera det i ett högre läge för att kunna fortsätta med kudden ett tag till.

Är det nu så att det inte fungerar riktigt bra med bälteskudden i en av era bilar så föreslår vi att ni provar utan kudde i den bilen, men se då till att dra ner diagonalbältet riktigt mot ljumskarna/låren.

Ett förslag är ju att kontakta NTF och höra vad de rekommenderar.

Svar på tråden Hur tidigt får man använda en bilkudde ?