• Asperger1998

Hur tidigt får man använda en bilkudde ?

Brumma skrev 2013-02-19 22:49:51 följande:
    Jag är ju ingen expert utan gillar bara att leta info :)
    Men såhär står det på sidan jag länkade till:

Hur länge ett barn kan sitta på bälteskudde avgörs av banets längd och vilken bil man har. Kommer diagonalbältet fel över axeln, eller om bilen saknar nackstöd, och mer än 1/3 av huvudet kommer över bilsätets ryggstöd då kan man inte sitta på bälteskudde längre. Har man nackstöd i bilen så kan man kanske justera det i ett högre läge för att kunna fortsätta med kudden ett tag till.

Är det nu så att det inte fungerar riktigt bra med bälteskudden i en av era bilar så föreslår vi att ni provar utan kudde i den bilen, men se då till att dra ner diagonalbältet riktigt mot ljumskarna/låren.

Ett förslag är ju att kontakta NTF och höra vad de rekommenderar.

Tror du man kan dö om man jag testar en gång? Förvånad Jag är bara nyfiken hihi. Katt
  • Asperger1998
    LeoKinDer skrev 2013-02-23 18:26:42 följande:

Ohja du kommer stendö!

Då vill jag inte prova mer Gråter Kan jag testa att sitta i den utan att bilen kör? Spöke Ville bara testa hur det kändes att sitta i en sån stol Katt
  • Asperger1998
    Dr Mupp skrev 2013-03-10 11:43:27 följande:
    150 cm som lag för bälteskudde är väldigt långt. 150 cm skulle ju innebära att många vuxna skulle tvingas sitta på bälteskudde. 
    Finns det bälteskudde för vuxna ? Förvånad
  • Asperger1998
    Dr Mupp skrev 2013-04-04 17:35:14 följande:
    De får sitta på barnkuddar. Som sagt så gäller 150 cm i EU (men länderna får själva välja om de vill ha 135 som gräns). Det gäller ju främst sjukligt kortväxta och en del korta kvinnor. Själv klarar jag EU-gränsen med 9 cm. 
    Om en vuxen är under en och femtio är det olagligt att åka utan ? Foten i munnen
Svar på tråden Hur tidigt får man använda en bilkudde ?