• FruLiNi

Socionomer och socionomstudenter!

Funderar på att läsa socionomprogrammet.

Jag vill jobba med människor i utsatta situationer (inte äldreomsorg dock) men har hört av många att det är ont om jobb och många sökande på få tjänster. Det känns ju mindre kul.

Berätta gärna för mig vad ni tycker om utbildningen, vilket universitet/högskola som är bra och vad ni jobbar som idag (ni som är klara).

För-och nackdelar, helt enkelt. Upplys mig, snälla!

• Svar på tråden Socionomer och socionomstudenter!
  • annis02

Jag läser just nu termin 4 (termin 5 börjar i slutet på januari, då är det dags för mig att ha VFU hela terminen) på socionomprogrammet i Örebro. Dock vet jag inte speciellt mycket om de andra högskolorna och universiteten som har programmet.

Jag tycker att utbildningen (hitills i alla fall) har varit riktigt bra. Kurserna är varierande, intressanta och jag har lärt mig så otroligt mycket under de här två åren som jag kommer ha stor nytta för när jag blir yrkesverksam socionom. Vissa kurser är svårare än andra, men det är individuellt. Jag tycker exempelvis att vetenskaplig metod är lite svårt, så under de kurserna får jag kämpa lite mer än tidigare. Något som även en riktigt roligt är att vi är så pass blandade åldrar på programmet. Allt från 21 år till 50.

Jag har inte tittat speciellt mycket om det är ont om jobb etcetera, utan tänkt att det här är verkligen något jag vill jobba med och jag kommer kämpa för att få de jobb jag vill ha. Det finns också så mycket du kan jobba med som socionom. Nu kopierar jag vad det står på min skolas hemsida "Du kan arbeta som kurator vid skola, hälso- och sjukvård, barn-, och ungdoms- och vuxenpsykiatrin, socialtjänstens verksamhetsområden inom handikapp-, individ-, familje- och äldreomsorg och socialpsykiatrin till exempel socialsekreterare eller biståndsbedömare."

Skickar med en länk där själva utbildningplanen finns.
    www.oru.se/Utbildning/Program/1213/

• FruLiNi
    annis02 skrev 2013-01-08 13:58:35 följande:
    Jag läser just nu termin 4 (termin 5 börjar i slutet på januari, då är det dags för mig att ha VFU hela terminen) på socionomprogrammet i Örebro. Dock vet jag inte speciellt mycket om de andra högskolorna och universiteten som har programmet.

Jag tycker att utbildningen (hitills i alla fall) har varit riktigt bra. Kurserna är varierande, intressanta och jag har lärt mig så otroligt mycket under de här två åren som jag kommer ha stor nytta för när jag blir yrkesverksam socionom. Vissa kurser är svårare än andra, men det är individuellt. Jag tycker exempelvis att vetenskaplig metod är lite svårt, så under de kurserna får jag kämpa lite mer än tidigare. Något som även en riktigt roligt är att vi är så pass blandade åldrar på programmet. Allt från 21 år till 50.

Jag har inte tittat speciellt mycket om det är ont om jobb etcetera, utan tänkt att det här är verkligen något jag vill jobba med och jag kommer kämpa för att få de jobb jag vill ha. Det finns också så mycket du kan jobba med som socionom. Nu kopierar jag vad det står på min skolas hemsida "Du kan arbeta som kurator vid skola, hälso- och sjukvård, barn-, och ungdoms- och vuxenpsykiatrin, socialtjänstens verksamhetsområden inom handikapp-, individ-, familje- och äldreomsorg och socialpsykiatrin till exempel socialsekreterare eller biståndsbedömare."

Skickar med en länk där själva utbildningplanen finns.
    www.oru.se/Utbildning/Program/1213/?pid=15
    Tack för svaret :)

Jag gillar att det är en bred utbildning och just därför borde det ju finnas gott om jobb tycker man...

Finns det speciella inriktningar man kan välja en bit in på utbildningen?
    Har sett att det finns inriktning mot äldre-och handikappomsorg men det är jag dessvärre inte intresserad av.

Tack igen för infon annis!

• annis02

På termin 7 (sista terminen) finns det ett mindre antal kurser att välja mellan, i alla fall på Örebro universitet.

Den första kursen på termin 7 är obligatorisk för alla och heter "organisation, ledarskap och samverkan". Sedan får man välja en kurs, de kursen man har att välja mellan då är "barn och unga", "missbruk och behandling", "äldre" och "samhällsarbete inklusive juridik".

Jag vill inte heller arbeta inom äldreomsorgen, så jag velar mellan "barn och unga" och "missbruk och behandling". Jag ska göra min praktik på barn och ungdomsenheten på socialtjänsten, efter det hoppas jag att jag kommer på vad jag ska välja :)

Tidigare fanns det i alla fall på Örebro universitet inriktningarna äldreomsorg och missbruk/behandling. Men det togs bort då högskoleverket menade att alla som läser socionomprogrammet ska ha samma förutsättningar när de kommer ut i arbetslivet. Så, istället är det enbart den sista terminen det finns möjlighet att läsa något som man är extra intresserad av :)

• FruLiNi
    annis02 skrev 2013-01-08 18:38:23 följande:
    På termin 7 (sista terminen) finns det ett mindre antal kurser att välja mellan, i alla fall på Örebro universitet.

Den första kursen på termin 7 är obligatorisk för alla och heter "organisation, ledarskap och samverkan". Sedan får man välja en kurs, de kursen man har att välja mellan då är "barn och unga", "missbruk och behandling", "äldre" och "samhällsarbete inklusive juridik".

Jag vill inte heller arbeta inom äldreomsorgen, så jag velar mellan "barn och unga" och "missbruk och behandling". Jag ska göra min praktik på barn och ungdomsenheten på socialtjänsten, efter det hoppas jag att jag kommer på vad jag ska välja :)

Tidigare fanns det i alla fall på Örebro universitet inriktningarna äldreomsorg och missbruk/behandling. Men det togs bort då högskoleverket menade att alla som läser socionomprogrammet ska ha samma förutsättningar när de kommer ut i arbetslivet. Så, istället är det enbart den sista terminen det finns möjlighet att läsa något som man är extra intresserad av :)
    Att man kan välja en inriktning gör mig ännu mer sugen att läsa till socionom. Skulle också välja antingen barn och unga eller missbruk och behandling. Det låter jätteintressant!

Vad var det för antagningspoäng när du sökte? Kom du in på betyg eller HP?
  • LarcEnCiel

Jag läser termin 5 i Lund nu, så är klar med min praktik imorgon :) Jag håller med ovanstående om att det är en jättebra utbildning och jag har lärt mig mycket, både sådant som jag kommer kunna använda i yrket men jag har även utvecklats som person och blivit mer allmänbildad.

Jag är faktiskt inte heller helt säker på hur arbetsmarknaden ser ut just nu, inte toppen efter vad jag har hört, men jag valde inte heller efter det. jag vill verkligen jobba med människor, helst barn, och då passade denna utbildning bra. Det finns ju som sagt mycket man kan jobba med som socionom, och brinner man för någonting brukar det lösa sig.

I Lund läser man också en fördjupningskurs på 7:e terminen, den enda inriktningen som man väljer. Tror det är samma kurser som annis skrev. Annars läder alla samma.

Man får en väldigt bred utbildning. Man lär sig mycket om socialt arbete, man läser en del juridik, man läser om samhället och individen, man lär sig om olika metoder, man får öva på samtalsmetoder etc.

Fråga gärna om du undrar något mer! :) 

• RockerChic

Jag ska också påbörja termin 5 snart, och läser på en skola utan inriktning utan som endast har valbar kurs termin 7.
    Vet att det finns flera skolor där man väljer inriktning direkt dock.

Jag har ingen aning om hur arbetsmarknaden ser ut i hela Sverige, men i mindre orter häromkring verkar det som det inte är jättesvårt att få jobb.
    Har en vän som precis tagit examen och sökte en tjänst som krävde körkort, men det har hon inte. Hon fick tjänsten ändå för hon var mest kvalificerad av det fåtalet sökande de hade. (Hon är 24 år och nyexad...)

Jag tycker det är en bra utbildning, ibland lite flummig. Periodvis mycket att göra med grupparbeten och inlämningar, och vissa perioder mindre att göra. (Flertalet av oss i klassen har rest iväg på semester 1-2 veckor mitt i terminer och det har inte varit några större svårigheter att ta igen det man missat...)   Men sen beror väl det också på hur lätt man har för sig i skolan. 

Jag tror inte du ska fästa dig vid att det är svårt att få jobb, mycket kan hända på de 4-5 åren det tar innan du kanske är klar och redo att jobba. Min skola slopade dessutom vårintaget nu, så det är hälften så många som kommer examineras här = mindre konkurrens om jobb i stan :)   

• annis02
    FruLiNi skrev 2013-01-08 18:48:01 följande:
    Att man kan välja en inriktning gör mig ännu mer sugen att läsa till socionom. Skulle också välja antingen barn och unga eller missbruk och behandling. Det låter jätteintressant!

Vad var det för antagningspoäng när du sökte? Kom du in på betyg eller HP?
    När jag sökte in tror jag antagningspoängen låg runt 17.00, jag hade 17.90 om jag inte minns fel. Dock kom jag in med hjälp av högskoleprovet. Jag hade 0.8 vilket kanske inte är jättehögt, men tillräckligt för att jag skulle komma in :)
  • FruLiNi

Tack för att ni orkar svara!

Efter att ha läst era inlägg så känner jag mig ännu mer säker på att jag ska bli socionom. Jag struntar i om det är glest med jobb, det är detta jag vill göra och dessutom har jag inga problem med att flytta från Stockholm om så krävs.
    Allt utom juridiken låter kul, men vem vet, juridiken kanske är jätteintressant...

Tack för peppen hörrni! Solig

• RockerChic

Jag var inställd på att juridiken skulle vara svår, och den var lite klurig. Och den skiljer sig väldigt mycket från det andra. Men oj vad roligt det var! Satte alla tentor på första försöket utan alls lika mycket pluggande som jag trodde, efter du lär dig att slå i lagboken så gick det som en dans :)
    Jag har lätt att ta till mig tankesätt men svårt att minnas många små detaljer, så för mig passade det bra att kunna slå upp detaljerna i boken och dubbelkolla under tentan :)  

• LarcEnCiel

Håller med, juridiken var faktiskt oväntat rolig! Var lite som att sitta och lösa gåtor och problem när vi övade rättsfallen. Gäller att läsa en del i lagboken/ de andra böckerna och t.ex. märka ut med lappar vilka sidor som är viktiga inför tentan. Man får ha med sig all litteratur på tentorna (iaf i Lund), så kan man böckerna ok och förstår det juridiska tankesättet ok ska det inte vara några större problem. Gäller som sagt att förstå hur man ska tänka och förstå de större dragen :)

Lycka till :) 

Svar på tråden Socionomer och socionomstudenter!