annis02 skrev 2013-01-08 13:58:35 följande:
Jag läser just nu termin 4 (termin 5 börjar i slutet på januari, då är det dags för mig att ha VFU hela terminen) på socionomprogrammet i Örebro. Dock vet jag inte speciellt mycket om de andra högskolorna och universiteten som har programmet.
Jag tycker att utbildningen (hitills i alla fall) har varit riktigt bra. Kurserna är varierande, intressanta och jag har lärt mig så otroligt mycket under de här två åren som jag kommer ha stor nytta för när jag blir yrkesverksam socionom. Vissa kurser är svårare än andra, men det är individuellt. Jag tycker exempelvis att vetenskaplig metod är lite svårt, så under de kurserna får jag kämpa lite mer än tidigare. Något som även en riktigt roligt är att vi är så pass blandade åldrar på programmet. Allt från 21 år till 50.
Jag har inte tittat speciellt mycket om det är ont om jobb etcetera, utan tänkt att det här är verkligen något jag vill jobba med och jag kommer kämpa för att få de jobb jag vill ha. Det finns också så mycket du kan jobba med som socionom. Nu kopierar jag vad det står på min skolas hemsida "Du kan arbeta som kurator vid skola, hälso- och sjukvård, barn-, och ungdoms- och vuxenpsykiatrin, socialtjänstens verksamhetsområden inom handikapp-, individ-, familje- och äldreomsorg och socialpsykiatrin till exempel socialsekreterare eller biståndsbedömare."
Skickar med en länk där själva utbildningplanen finns.
www.oru.se/Utbildning/Program/1213/?pid=15Tack för svaret :)
Jag gillar att det är en bred utbildning och just därför borde det ju finnas gott om jobb tycker man...
Finns det speciella inriktningar man kan välja en bit in på utbildningen?
Har sett att det finns inriktning mot äldre-och handikappomsorg men det är jag dessvärre inte intresserad av.
Tack igen för infon annis!