FruLiNi skrev 2013-01-09 19:18:10 följande:
Vad roligt det låter! Är det skolan som väljer ut ett antal praktikplatser? Har man möjlighet att ordna en praktikplats själv?
Vad fick du göra på grundskolan?
Vi fick önska område eller specifik praktikplats och så försökte skolan fixa så att alla fick vad de ville eller åtminstone blev nöjda. Vi fick inte ordna själva, mycket beroende på att det finns en hel del socionomstuderande i Skåne och alla verksamheter skulle bli nedringda ifall alla skulle ordna själva. Men har man någon specifik kanske man skulle kunna ha fått tillstånd att fixa själv, jag vet faktiskt inte. De enda som fick ordna själva var ju de som åkte utomlands.
Jag fick göra rätt mycket faktiskt :) Jag hade egna barnsamtal, ordnade stödgrupper till ett par barn, skrev anmälningar till socialtjänsten, var med på möten med föräldrar, bup, socialtjänst, psykologteam etc. Jag gjorde även mycket allmänt socialt arbete på skolan, tex var jag mycket ute i korridorerna och på skolgården och pratade med eleverna och jag var med på elevhälsoteamets möten. Jag fick även vara med en del ute i klasserna på lektionerna och när de ordnade tjej- och killgrupper - fick vara med och leda diskussioner och liknande där :) Jag har haft en jättebra praktikperiod och har verkligen lärt mig massor och utvecklats :) Var lite nervöst och så, men jag är så nöjd :)