• FruLiNi

Socionomer och socionomstudenter!

Funderar på att läsa socionomprogrammet.

Jag vill jobba med människor i utsatta situationer (inte äldreomsorg dock) men har hört av många att det är ont om jobb och många sökande på få tjänster. Det känns ju mindre kul.

Berätta gärna för mig vad ni tycker om utbildningen, vilket universitet/högskola som är bra och vad ni jobbar som idag (ni som är klara).

För-och nackdelar, helt enkelt. Upplys mig, snälla!

• Svar på tråden Socionomer och socionomstudenter!
  • RockerChic
    LarcEnCiel skrev 2013-01-08 20:14:52 följande:
    Håller med, juridiken var faktiskt oväntat rolig! Var lite som att sitta och lösa gåtor och problem när vi övade rättsfallen. Gäller att läsa en del i lagboken/ de andra böckerna och t.ex. märka ut med lappar vilka sidor som är viktiga inför tentan. Man får ha med sig all litteratur på tentorna (iaf i Lund), så kan man böckerna ok och förstår det juridiska tankesättet ok ska det inte vara några större problem. Gäller som sagt att förstå hur man ska tänka och förstå de större dragen :)

Lycka till :) 
    Ja, precis! Lite knep & knåp liksom, när man vet att svaret står där någonstans, man måste bara hitta det :)

Fick ni ha med er alla böcker? Vi fick bara ha lagboken. Och man fick sätta lappar vid sidorna, men endast skriva namnet på lagen, eller hänvisa till en annan lag. Och så fick man använda överstrykningspenna förstås :)
  • FruLiNi

Jag har en fråga till!

Hur många praktikperioder är det under utbildningen? Var kan man praktisera, socialtjänsten, behandlingshem m.m?

• LarcEnCiel
    FruLiNi skrev 2013-01-09 13:21:11 följande:
    Jag har en fråga till!

Hur många praktikperioder är det under utbildningen? Var kan man praktisera, socialtjänsten, behandlingshem m.m?

En praktikperiod, ca 17 veckor på 5:e terminen. Det är så gott som hela den terminen :) jag har min sista dag idag och jag har verkligen trivts super på min praktikplats! Har varit på en grundskola :) Man kan vara lite var som, många var på socialtjänsten och i skolan. Man kan vara på behandlingshem, HVB-hem, hos kuratorer inom barn-/vuxenpsykiatrin, på sjukhus, arbete med funktionshindrade etc. Sen var det en del som åkte utomlands och hade sin praktik i verksamheter inom socialt arbete i andra länder, tex. i Afrika :) Vet ej hur det ser ut på andra skolor med utlandspraktik, men i Lund funkar det men man får fixa ganska mycket av planeringen själv!
  • LarcEnCiel
    RockerChic skrev 2013-01-08 20:25:43 följande:
    Ja, precis! Lite knep & knåp liksom, när man vet att svaret står där någonstans, man måste bara hitta det :)

Fick ni ha med er alla böcker? Vi fick bara ha lagboken. Och man fick sätta lappar vid sidorna, men endast skriva namnet på lagen, eller hänvisa till en annan lag. Och så fick man använda överstrykningspenna förstås :)
    Jag har för mig att vi fick ha typ alla böcker :) Vi fick vissa restriktioner, fick väl inte anteckna en massa i böckerna, men har för mig att vi iaf fick ha med oss all tryckt litteratur. Aa så som ni gjorde med lagboken fick vi också göra har jag för mig :)
  • FruLiNi
    LarcEnCiel skrev 2013-01-09 13:36:59 följande:

En praktikperiod, ca 17 veckor på 5:e terminen. Det är så gott som hela den terminen :) jag har min sista dag idag och jag har verkligen trivts super på min praktikplats! Har varit på en grundskola :) Man kan vara lite var som, många var på socialtjänsten och i skolan. Man kan vara på behandlingshem, HVB-hem, hos kuratorer inom barn-/vuxenpsykiatrin, på sjukhus, arbete med funktionshindrade etc. Sen var det en del som åkte utomlands och hade sin praktik i verksamheter inom socialt arbete i andra länder, tex. i Afrika :) Vet ej hur det ser ut på andra skolor med utlandspraktik, men i Lund funkar det men man får fixa ganska mycket av planeringen själv!
    Vad roligt det låter! Är det skolan som väljer ut ett antal praktikplatser? Har man möjlighet att ordna en praktikplats själv?

Vad fick du göra på grundskolan?

• RockerChic
    FruLiNi skrev 2013-01-09 19:18:10 följande:
    Vad roligt det låter! Är det skolan som väljer ut ett antal praktikplatser? Har man möjlighet att ordna en praktikplats själv?

Vi har bara 10 veckors praktik i termin 5, och får önska område så delar skolan ut plats. Man får även ordna egen plats om man har ett specifikt önskemål :)
  • FruLiNi
    marthamydear skrev 2013-01-09 19:36:09 följande:
    Det utbildas mycket socionomer men samtliga som tog examen från mitt universitet samtidigt som mig hade jobb inom mindre än ett halvår efter avslutad utbildning. Dock är det vanligt att man får vikariat från början, börjar mitt första fasta jobb i mars och då är det drygt ett år sen jag blev klar. 

Tycker att det låter bra att du vill jobba med människor som befinner sig i utsatta situationer, för det är främst det man jobbar med. Om man bara känner att man vill "jobba med människor" så ska man nog fundera ett varv till. Det är mycket problemlösning och man måste tycka att det är stimulerande och givande, annars tror jag att man snabbt tappar sugen. 
    Just det där blir jag riktigt glad över att du skrev. Jag "älskar" att lösa problem. Jag blir driven och taggad av problem och slår knut på mig själv för att hitta en lösning.

Jag jobbar inom psykiatrisk slutenvård idag. Patienterna är väldigt sjuka när de kommer till vår avdelning. När de skrivs ut är de fortfarande dåliga men ändå på benen och jag känner alltid att jag vill hjälpa dem med att styra upp saker och ting så att de får ett drägligt liv. Det är många som går från vår avdelning direkt ut på gatan och ut i missbruk igen. Känns så värdelöst och sorgligt att släppa en sådan patient.
  • Donum

Det beror nog mycket på erfarenhet. Som helt nyexad är man förstås (?) inte så attraktiv, men å andra sidan är det brist på socionomer på ganska många socialkontor så man blir "tvungen" att anställa nyexade. 

Ang. praktikperioder beror väl det på lärosäte?
    När jag läste var det två praktikperioder, två terminer.  

• annis02
    FruLiNi skrev 2013-01-09 13:21:11 följande:
    Jag har en fråga till!

Jag har en praktikperiod, vilket är termin 5. Jag börjar min praktik nu den 21 januari och och slutar den 7 juni. Jag kommer att  göra min praktik på socialtjänsten, barn och ungenheten :)

Några av mina klasskamrater kommer att göra sin praktik på behandlingshem, familjerätten, migrationsverket, ungdomsmottagningen, frivården, som kurator på skolor och sjukhus, socialtjänsten (finns många olika enheter att vara på) och några åker till Peru och Indien :)
  • LarcEnCiel
    FruLiNi skrev 2013-01-09 19:18:10 följande:

Vi fick önska område eller specifik praktikplats och så försökte skolan fixa så att alla fick vad de ville eller åtminstone blev nöjda. Vi fick inte ordna själva, mycket beroende på att det finns en hel del socionomstuderande i Skåne och alla verksamheter skulle bli nedringda ifall alla skulle ordna själva. Men har man någon specifik kanske man skulle kunna ha fått tillstånd att fixa själv, jag vet faktiskt inte. De enda som fick ordna själva var ju de som åkte utomlands.

Jag fick göra rätt mycket faktiskt :) Jag hade egna barnsamtal, ordnade stödgrupper till ett par barn, skrev anmälningar till socialtjänsten, var med på möten med föräldrar, bup, socialtjänst, psykologteam etc. Jag gjorde även mycket allmänt socialt arbete på skolan, tex var jag mycket ute i korridorerna och på skolgården och pratade med eleverna och jag var med på elevhälsoteamets möten. Jag fick även vara med en del ute i klasserna på lektionerna och när de ordnade tjej- och killgrupper - fick vara med och leda diskussioner och liknande där :) Jag har haft en jättebra praktikperiod och har verkligen lärt mig massor och utvecklats :) Var lite nervöst och så, men jag är så nöjd :)
  • TrueMeaning

Här är en till som funderar på att söka Socionom på Karlstads Universitet.
    Jag har haft lite bekymmer med vad jag velat läsa men så hittade jag denna utbildning och se där, känslan säger att jag hittat rätt!

Jag har alltid velat jobba med utsatta personer. Helst barn då jag själv hade en svår uppväxt. Jag läser för tillfället Matte B för att få behörigheten till universitet. 

Jättekul att läsa att ni som redan studerar tycker det är roligt och givande! Just vad man vill höra haha :)
    Och som ni sa ang jobben, om 4-5 år så har nog våran jobbsituation släppt lite. 

Svar på tråden Socionomer och socionomstudenter!