Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Sluta skuldbelägg oss flaskmatare

Jag håller med om att man självklart inte ska skuldbelägga de som väljer att ge ersättning och adekvat information om ersättning ska naturligtvis ges utan moralkakor till de som önskar.

Men själva debattinlägget av Rebecca Weidmo-Uvell som det länkas till är ganska kasst skrivet, tycker jag.
    T.ex. detta:

"Om nu expertisen är så mån om anknytningen och den bäst görs när bebisen äter, varför pratar de aldrig om anknytningen mellan barnet och BÅDA föräldrarna? Ett helammat barn får noll kontakt med sin pappa under matningen. Så om anknytningen är i centrum vore väl det bästa rådet att ge nyblivna föräldrar vara att åtminstone delvis ge barnet flaska så att pappan också knyter an till barnet?"

Tror verkligen inte Rebecca att ett ammat barn kan knyta an lika bra till båda föräldrarna? Pappan kan ju faktiskt sova med barnet, bära barnet, byta blöjor, bada barnet, och umgås all den tid det inte ammas, och knyta an precis lika bra som den ammande mamman. Oerhört korkat skrivet.
    Vill man argumentera för ersättningens fördelar så kan ju åtminstone ta reda på lite fakta först...

• Natulcien
    En blå giraff skrev 2013-01-08 21:13:36 följande:
    Fast för oss har det faktiskt varit svårare för pappan den första tiden då jag ammat barnen. De har varit mer bundna till mig och haft en starkare anknytning till mig då. Mina har velat amma väldigt ofta både för mat, tröst och sömn. Det blir ju lätt så att mamma blir nummer ett om man ammar. Inget fel i det tycker jag - för min man har kunnat ta igen det sen när jag slutat amma (jag har ammat ca 6-7 månader "bara"). När de har varit större har de knutit an jättemycket till pappan - speciellt stora sonen var otroligt pappig under en lång tid. Visst kan pappan få en bra anknytning när man ammar - men det är svårare tror jag. Dock är väl det något man kan acceptera tycker jag också.
    Naturligtvis är det där säkert olika. Precis som det är olika i de familjer som väljer att enbart flaskamma. Det är så mycket som spelar in, mer än matandet.
    Jag menade mest att om man nu irriteras av att det propageras för amning med anknytningen som anledning så är det ju bara fånigt att själv propagera för ersättning med anknytningen till pappan som anledning...
  • Natulcien
    snällhäst skrev 2013-01-08 22:40:21 följande:
    En kompis till mig började nyligen äta en medicin som hon förmodligen måste ta resten av livet. Hon har inga barn än, men när man äter medicinen får man inte amma. Och hon var lättad. Det tycker jag säger ganska mycket om amningshysterin.

Tycker för övrigt inte att debattinlägget var särskilt bra skrivet, men det är bra att amningspressen framförallt från vården debatteras.
    Du menar att hon har upplevt "amningshysteri" utan att ens ha barn?

Själv har jag aldrig upplevt den där "amningshysterin", så det verkar vara olika i olika kretsar eller delar av landet..?
    Jag råkade mer ut för att så fort jag andades om minsta lilla problem med min amning, så fick jag oftare rådet att ge ersättning istället för konstruktiva råd om amningen,... tråkigt, tyckte jag.
  • Natulcien
    Rockan skrev 2013-01-09 11:13:42 följande:
    Jag håller med debattören i sak, men tycker inlägget är ganska dåligt formulerat.

Fast jag tror inte det är så det är menat, utan precis tvärtom. Hon menar att hon inom vården stött på åsikter som hävdar att amning (dvs matning) är avgörande för anknytningen, och med den logiken så blir det ju som hon skriver; pappas anknytning blir sämre om han inte också matar.

Dock tycker jag som sagt formuleringen är rätt dålig eftersom det är lätt att misstolka.
    Ok, om det var så hon menade så förstår jag bättre. Men då borde hon ju lära sig att uttrycka sig i skrift innan hon publicerar debattinlägg...
  • Natulcien
    Sweno skrev 2013-01-09 13:26:04 följande:
    Jag har råkat ut för amningsmaffian redan som gravid, blev helt hjärntvättad. Att bröstmjölk var det enda en mamma kunde ge utan att misshandla sitt barn. Slutade med att jag helammade med pump i 4 månader livrädd för ersättning. Nu vet jag tack och lov bättre och har en mer nyanserad bild av bröstmjölkens fördelar. För det handlar bara om ett val av bestick. Allt annat än mjölken som amningen ger kan man ge sitt barn på andra sätt. 
    Jaha, tråkigt att höra. Jag har, som sagt, aldrig upplevt det själv, utan snarare föreslagits ersättning fastän jag inte varit intresserad. Så jag har mer upplevt motsatsen. Så alla varianter förekommer. Oavsett så är det trist när folk ska lägga sig i hur man matar sitt barn...
  • Natulcien
    Lenche skrev 2013-01-09 13:45:51 följande:
    Ni som inte upplevt amningshets kan checka in ett dygn på Malmös bb. Där är heeeelt galet. Man får inte använda amningsnapp eller pumpa ut heller, utan det ska ammas på "rätt sätt". Tråkigt nog säger all personal olika så man blir helt förvirrad. Jag blev utskälld av en nattpersonal när jag följde en dagpersonals råd. Och två dagpersonal grälade om mängden ersättning till min bebis. Min amning i gång när jag kom hem för på bb gick vi ingen ro. Usch.
    Usch, det låter hemskt! På vårt BB var det ingen "hets", utan väldigt bra. Däremot råkade även vi ut för att några sa olika saker och gav råd som gick isär. Så jag var glad att jag var såpass påläst att jag visste vad som var "rätt". Men är man inte påläst så förstår jag att det kan bli kaos i huvudet. Man borde kunna vara mer samspelt bland BB-personalen...
Svar på tråden Sluta skuldbelägg oss flaskmatare