Inlägg från: Sweno |Visa alla inlägg
  • Sweno

Sluta skuldbelägg oss flaskmatare

Natulcien skrev 2013-01-09 08:07:29 följande:
    Du menar att hon har upplevt "amningshysteri" utan att ens ha barn?

Själv har jag aldrig upplevt den där "amningshysterin", så det verkar vara olika i olika kretsar eller delar av landet..?
    Jag råkade mer ut för att så fort jag andades om minsta lilla problem med min amning, så fick jag oftare rådet att ge ersättning istället för konstruktiva råd om amningen,... tråkigt, tyckte jag.
    Jag har råkat ut för amningsmaffian redan som gravid, blev helt hjärntvättad. Att bröstmjölk var det enda en mamma kunde ge utan att misshandla sitt barn. Slutade med att jag helammade med pump i 4 månader livrädd för ersättning. Nu vet jag tack och lov bättre och har en mer nyanserad bild av bröstmjölkens fördelar. För det handlar bara om ett val av bestick. Allt annat än mjölken som amningen ger kan man ge sitt barn på andra sätt. 
  • Sweno
    Höghus skrev 2013-01-09 08:27:01 följande:
    Jag tycker debattinlägget i Aftonbladet andas okunskap och bitterhet. Ersättning är jättebra, när amningen inte fungerar. Men det är just ersättning. En fungerande amning är det bästa för både mor och barn (vilket all forskning visar) så självklart bör vården lägga mest fokus på där. Sjukvården ska agera efter vetenskap och beprövad erfarenhet, inget annat. Om någon känner sig kränkt av att bröstmjölk är det bästa för små nyfödda så får den personen jobba med sina egna känslor.
    Men tänker du verkligen såhär? Allvarligt? 

Ja vetenskap OCH beprövad erfarenhet. Om man då har erfarenhet av att det för vissa funderar bättre med ersättning är det helt rätt. Och att man om man av en eller annan orsak väljer att ge ersättning  borde det ju rimligtvis finns bra information om ersättning som är faktagranskad och säker. 
  • Sweno
    Lenche skrev 2013-01-09 13:45:51 följande:
    Ni som inte upplevt amningshets kan checka in ett dygn på Malmös bb. Där är heeeelt galet. Man får inte använda amningsnapp eller pumpa ut heller, utan det ska ammas på "rätt sätt". Tråkigt nog säger all personal olika så man blir helt förvirrad. Jag blev utskälld av en nattpersonal när jag följde en dagpersonals råd. Och två dagpersonal grälade om mängden ersättning till min bebis. Min amning i gång när jag kom hem för på bb gick vi ingen ro. Usch.
    Nu födde inte jag i Malmö, men känner igen mig. Fick olika råda av alla, den ena nöp hårdare än den andra och vi fick aldrig försöka bara jag och barnet i lugn och ro. Redan på uppvaket efter snittet när hela sängen skakade för att jag var i chock så skulle det nypas och dras i bröstvårtorna så jag vrålade av smärta. Det är min första kontakt med mitt eget barn. 

När hon i 2 dygn gallskrek och bara vrålade vid bröstet så blev hon inlagd på Neo med misstänkt hjärnskada. Där skiter de i amning, gav mig en pump och matade barnet med pumpmjölk. Sedan sov hon i 24 timmar och blev friskförklarad. Men då var det här med amning redan så traumatiskt för mig att jag som sagt hellre satt med en pump dygnet runt för att inte släppa någon (dvs inkl bebis) nära mina bröst.  

• Sweno
    Natulcien skrev 2013-01-09 13:58:38 följande:
    Usch, det låter hemskt! På vårt BB var det ingen "hets", utan väldigt bra. Däremot råkade även vi ut för att några sa olika saker och gav råd som gick isär. Så jag var glad att jag var såpass påläst att jag visste vad som var "rätt". Men är man inte påläst så förstår jag att det kan bli kaos i huvudet. Man borde kunna vara mer samspelt bland BB-personalen...
    Skönt att du ändå kände dig säker i dig själv. Jag trodde jag var påläst och hade fått amning ner i halsen på BVC  men ingen  INGEN hade sagt att det faktiskt inte är så lätt. Jag fick en chock över smärtan, svårigheterna och ett nyfött barn som jag knappt visste vad som var fram och bak på. 
  • Sweno
    Höghus skrev 2013-01-10 13:21:23 följande:
    Rockan: Hon som sa så till din dotter var ju uppenbarligen en fullständig idiot. Sen kan jag rent allmänt tycka att det är stor skam att mödravården inte lyckas förmedla att det här med amning ofta är svårt och tar jättemycket träning och tid i början. Samt att delamning är ett jättebra alternativ.
    Bland det bästa jag har läst på länge. 
  • Sweno
    Litet My skrev 2013-01-10 15:53:45 följande:

Överlag verkar det hychas en del om både delammning och att man kan pumpa. Jag tyckte ammning verkade jätteläskigt i början men de sa att det kommer du visst att fixa, men ingen sa något om att man kunde pumpa ut mjölk att ge, den infon hittade jag själv och tyckte det verkade vara ett bra mellanting vilket ledde till att jag vågade amma hemma i lugn och ro med tiden, tror fler valt att amma om de fick veta att det fanns fler alternativ än bara helammning och allt vad det innebär.För mig gjorde det mycket att bara veta att pumpaltnerantivet fanns, det var ju ändå så mycket annat att ta ställning till och oroa sig för innan förlossningen och strax därefter.
    Ja verkligen. Jag helammade med pump. Men hur jag skulle göra fick jag leta mig fram till själv på nätet. När jag lämnade tillbaka pumpen efter ett halvår trodde amningskliniken på BB inte sina öron. Men det går, inte för att det är jättelätt, men det går faktisk. 

Efter ett kejsarsnitt där jag blev riktigt dålig och massa strul så ville inte lillan ta bröstet alls. På amningshjälpen gav de upp och sa ja då blir det flaska och ersättning. Men jag hade pumpat på neo och visste att jag hade mjölk så jag bad om att få låna hem en pump.

Men tyvärr hade jag mjölk som förstördes vid frysning så det slutade tyvärr med att jag kastade 50x200 ml bröstmjölk när jag väl drog ner på pumpandet. Jag borde ha donerat  mjölk från jag verkligen fick igång produktionen efter någon veckas pumpande. 

Så nu är jag gravid igen och kommer definitivt pumpa igen om det skulle skita sig med amningen. Jag ser inte det som någon katastrof alls. Fördelen är att pappan kan ta lika stort ansvar för matningen. 
Svar på tråden Sluta skuldbelägg oss flaskmatare