Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

samduschning

CrazyChristina skrev 2013-01-08 21:23:44 följande:
    I detta fallet valde hon själv att duscha med oss trots att hon duschat själv i 6år. Hennes psykolog hade rekommenderar henne att göra de för att spräcka hennes snedvridna bild av sig själv.
    Och vad var det som var så konstigt? Om hon ville duscha själv då? Bara för att det kändes bekvämast för henne? Hur många barn tycker du ska behöva uttrycka önskemål om sin integritet för att du ska anse det normalt att tänka annorlunda än du själv gör?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 21:26:24 följande:
    De gick alla möjliga rykten om att hon egentligen va kille och att det var därför. Ingen ingen hade sett henne naken så ingen viste hon var masku, lint byggd i ansiktet.
    Och för att hon hade en fitta precis som de flesta andra kvinnor slutade ni mobba henne? Det är ju inte hon som framstår som onormal i din berättelse.
  • sär skriven
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 21:27:50 följande:
    Som jag så så valde hon själv att börja duscha med oss. Sist jag kollade var de ingen som tvingade in henne i duschen.
    Nej det vet ju alla, att socialt tvång/press/grupptryck inte är tvång utan en seglivad myt. Tvång är det bara när någon håller en pistol mot huvudet på en. Och alla har rätt att veta vad jag har i byxan!

• sär skriven
    tystlängtan skrev 2013-01-08 21:28:19 följande:
    Wow, du kan då dra dina slutsatser. Du ska slippa fundera, jag gick ut med 20,0, något annat du vill veta? Skulle du tro mig om jag sa att jag är världsmästare i en tankesport (ok, U25 "bara")? Förmodligen inte, men det gör det inte mindre sant för det. Sluta idiotförklara mig bara för att du inte håller med!
    Nåja, då borde du också vara införstådd med skillnaden mellan fundering och slutsats så jag behöver inte förklara den för dej?
  • sär skriven
    Wittra skrev 2013-01-08 21:35:46 följande:
    Sitter helt stum framför datorn, att mobbare inte hade mkt innanför pannbenet visste jag sedan innan. Nästan alla år i grundskolan var jag mobbad för allt möjligt, så jag vet allt hur det kan vara men att den här personen kan med och berätta om hur hon och sina kamrater betedde sig är helt otroligt........Förvånad
    Och ynglat av sig har hon gjort. Låt oss hoppas att hon skojar med oss så inte vi får en ny rad mobbare som via socialt tvång tar sig innanför kläderna på andra barn för att kolla hur de är utrustade.
  • sär skriven
    tystlängtan skrev 2013-01-08 21:39:17 följande:
    Det var ganska uppenbart vad du menade, så lägg av!
    Ja, jag menade att om man utifrån TS och diskussionen om gemensamma duschutrymmen i skolan drar parallellen till att man då (för att vara konsekvent) även bör mena att matematik inte skall vara obligatoriskt i skolan så haltar man ordentligt i sin logik. Det kan jag inte tro att jag är ensam om att tycka.
  • sär skriven
    tystlängtan skrev 2013-01-08 21:50:56 följande:
    Mitt svar riktade sig (som t.ex. La Lola uppfattade) till de som skrev att idrott inte borde vara obligatoriskt. Det kunde såklart ha varit tydligare och om du hade varit en gnutta konstruktiv i din första kommentar och förklarat varför du inte höll med, så hade jag kunnat förtydliga det direkt när jag då hade upptäckt att min poäng inte kom fram på rätt sätt. Då hade du sluppit vara oförskämd (ja, det räknas även om du inte skrev ut det du faktiskt ville säga, det var som sagt ganska uppenbart).
    Ja eller så kanske du borde varit tydlig med vad du menade från början istället för att förklara det i efterhand liksom utifall att någon inte skulle hålla med om dina paralleller. Dina åsikter liksom smetades ihop med crazychristinas åsikter om hur vi skall bemöta barn.
  • sär skriven
    sär skriven skrev 2013-01-08 21:54:27 följande:
    Ja eller så kanske du borde varit tydlig med vad du menade från början istället för att förklara det i efterhand liksom utifall att någon inte skulle hålla med om dina paralleller. Dina åsikter liksom smetades ihop med crazychristinas åsikter om hur vi skall bemöta barn.
    Hur som haver - no offense, nu har jag förstått att du drog parallellen mellan annat än vad diskussionen gällde och "tröga barn". Nu ska jag hoppa i säng.
  • sär skriven
    solstril skrev 2013-01-08 22:23:25 följande:
    Håller fullkomligt med dig. Det borde vara viktigare att ta itu med anledningen till att man känner så än att sätta upp dörrar och draperier. Oavsett om det en känsla som sitter hos dig själv eller om det faktiskt är så att omgivningen ( här klassamrater) tittar och dömer, så är det väl det som är problemet, inte nakenheten i sig. Att göra nakenheten så tabu, både bland vuxna och barn tycker jag är att skapa problem och lära barn att det är skamligt och hemligt med nakenhet.

Varför är det viktigare att neka barn rätten till integritet och valet "vem ska få se min kropp?" än att tvinga in dem i situationer av ren konformitetshets? Ja, nakenhet är naturligt och ingenting att skämmas för, i vissa situationer, precis som toalettbesök är. Men inte fan tvingar vi barnen att sitta och bajsa inför varandra för att de ska lära sig om naturlighet.

Vi kan välja vad vi vill prata om eller inte, och om vi tycker någonting är för privat så håller vi tyst om den saken. Även om vi tycker att kroppen är för privat ska den dock visas upp för alla som vill se under tolv långa skolår, en stor plåga för många.

Du menar på att nakenhet är naturligt och oskamligt - kan det inte få vara naturligt och oskamligt men avskilt för den som önskar? Så jävla meckigt kan det inte vara att sätta upp några stänger och draperier så att den som önskar att få vara ifred under duschen får lov till det.
  • sär skriven
    Wittra skrev 2013-01-09 10:18:43 följande:
    Haha dåligt självfötroende för att man inte vill duscha med andra människor.....right. så måste ligga till...kan ju inte vara så att man själv vill bestämma när man ska visa sig naken.
    Precis..!

Personligen tycker jag också det är viktigare att lära våra barn om sina egna gränser, om rätten att säga "nej", om rätten att inte exponera sin kropp när man verkligen inte vill, än att lära dem att gruppnakenhet är något naturligt och bra. Det är så motsägelsefullt att barn i ALLA andra sammanhang uppmuntras säga ifrån när någon vill ha tillträde till deras kroppar, men just i duschsituationen tvingas de klä av sig och duscha i grupp.

Budskap 1) "Gör aldrig någonting ni är obekväma med, era kroppar är ERA kroppar och ni bestämmer själva över dem. I alla sammanhang."

Budskap 2) "Gå in i duschen nu som alla andra. Det är naturligt att vara naken och alla ser faktiskt olika ut, om någon stirrar så får du ta det."
Svar på tråden samduschning