• Zazou

Anmäld för att jag luktar alkohol!

Här är det en nyexad Fritidspedagog som skriver! Jag skulle definitivt orosanmäla på samma grund, eftersom det är mitt ansvar och lagstiftat att det är så jag ska göra. Jag ska anmäla så fort jag har en misstanke. Om det är en stark misstanke eller inte, kvittar. (Menar inte att man ska anmäla hej vilt för det)

Jag hade uppskattat om föräldern jag anmälde (eller om jag själv blev anmäld) tackade mig för att jag bryr mig om barnen. Men samtidigt förstå och förklara varför hon kunde fått de tankarna som ledde till anmälan. Det lönar sig inte att bli upprörd eller inte samarbeta. Med tanke på att det är för barnets bästa och du kommer möta pedagogen varje dag.

En tanke från mig bara!

• Zazou

Måste också tillägga att du har en sund inställning till händelsen! Skönt att det är över!

• Zazou

Det är inget tvång. Vet heller inte om det är rätt att göra det. Man ska ju anmäla oavsett. Säger kollegan "nej, strunta i det" Så gör man ju fel.. De ska ju inte påverka. En oro är en oro, oavsett vad kollegorna säger. De kan ju ha fel, lika mycket som jag.

• Zazou

Det är det jag menar med att man inte ska anmäla hej vilt. Men samtidigt kan ju en oro inte vara ogrundad anser jag. Självklart kan man diskutera saken med en kollega och även föräldern. Men det ska inte få avgöra om man väljer att anmäla eller inte. Att vara öppen mot varandra anser jag är bäst.

Vill också stryka under att det är stor skillnad på att anmäla för att ett barn kommer utan vantar EN dag och kalla det försummelse eller om man upplever att en förälder är berusad vid hämtning. Fel eller ej, det är upp till soc. Jag kan inte bli anmält för lagbrott för att ha orosanmält en gång för mycket. Men att anmäla vid oro är vår skyldighet.

Svar på tråden Anmäld för att jag luktar alkohol!