• Anonym (Oskyldig)

Anmäld för att jag luktar alkohol!

Fick idag reda på att jag är anmäld till soc av en fritidspedagog på min dotters skola. Det handlar om en helt nyutexaminerad ung tjej som alltid är trevlig och jag känner mig helt chockad över att hon nu gjort en orosanmälan. Anledningen är att tjejen uppger att hon observerat att jag uppträtt "märkbart berusad" när jag hämtat dottern i skolan! Jag har, enligt anmälan, "luktat starkt av alkohol och varit fnissig och vinglig".

Det bisarra med detta är att jag inte druckit alkohol på många år (sedan jag var tonåring). Inte vid ett enda tillfälle sedan min dotter föddes! Det jag misstänker att pedagogen kan ha känt är lukten från Listerine, som jag ofta sköljer munnen med efter lunchen (jag hämtar dottern kort därefter). Jag är förvisso ofta glad och "fnissig" när jag hämtar dottern (vi skojar och busar mycket), men jag har definitivt inte vinglat eller uppträtt berusat.

Vad händer efter att skolpersonal gjort en orosanmälan? Jag vet inte hur jag ska kunna möta pedagogen som anmält mig i morgon, men jag måste ju hämta och lämna min dotter i skolan! 

Självklart tycker jag att det är bra att skolpersonal anmäler om de har anledning att tro att en förälder kommer till skolan alkoholpåverkad, men jag önskar att hon åtminstone tagit upp det med mig först så hade jag kunnat förklara. Jag är inte rädd för att soc ska ta mitt barn eller så, absolut inte, men det här känns verkligen olustigt. Någon annan som råkat ut för en ogrundad anmälan och vad hände efteråt?      

• Svar på tråden Anmäld för att jag luktar alkohol!
  • Thisiswho

Har du varit nykter så länge är det ju bara att be soc kolla dina lever värden :)

• Tow2Mater
    Thisiswho skrev 2013-01-08 19:15:32 följande:
    Har du varit nykter så länge är det ju bara att be soc kolla dina lever värden :)
    Man ska behova bevisa man är oskyldig med andra ord? Skandal!
  • Tow2Mater

Själv skulle jag tala mycket (ganska argt) klarspråk med personalen som anmälde och verkligen vilja veta vad hon baserar det på. Kanske tog hon fel på person?

• Anonym (Oskyldig)

Jag tror inte att jag behöver bevisa att jag inte har druckit, utan vi kommer att ha ett möte med skolan och soc under nästa vecka där den som har anmält får lägga fram sina anklagelser och jag får chansen att bemöta dem. Känns helt overkligt att vi ska sitta (jag, min sambo, fritidspedagogen, en lärare och två personer från soc) och prata om mina alkoholvanor.... Blir ju inte så mkt att prata om eftersom jag inte dricker.

• Anonym
    Ring och be om ett möte med personalen. Om det gått till så som du beskriver det är det förjävligt.
  • Anonym

Personal inom förskola och skola ska enligt regler/lag rapportera misstankar till soc..jag kan lova antyder inte är roligt utan väldigt läskigt för pedagoger inom de sektionerna att anmäla och inget de gör lättvindigt. Tänk även på att personalen inte kan veta föräldrars alkoholvanor!

• Anonym
    Det säger ingenting. Jag dricker en flaska vin i månaden och har perfekta värden.
  • Anonym (hmm)

Ta med Listerinflaskan, gurgla och blås på pedagogen och fråga om det känns som en bekant lukt. 

• Duckan

Din dotter torde ju kunna untyga att du inte nyttjar alkohol ts?

Svar på tråden Anmäld för att jag luktar alkohol!