• Anonym (Oskyldig)

Anmäld för att jag luktar alkohol!

Fick idag reda på att jag är anmäld till soc av en fritidspedagog på min dotters skola. Det handlar om en helt nyutexaminerad ung tjej som alltid är trevlig och jag känner mig helt chockad över att hon nu gjort en orosanmälan. Anledningen är att tjejen uppger att hon observerat att jag uppträtt "märkbart berusad" när jag hämtat dottern i skolan! Jag har, enligt anmälan, "luktat starkt av alkohol och varit fnissig och vinglig".

Det bisarra med detta är att jag inte druckit alkohol på många år (sedan jag var tonåring). Inte vid ett enda tillfälle sedan min dotter föddes! Det jag misstänker att pedagogen kan ha känt är lukten från Listerine, som jag ofta sköljer munnen med efter lunchen (jag hämtar dottern kort därefter). Jag är förvisso ofta glad och "fnissig" när jag hämtar dottern (vi skojar och busar mycket), men jag har definitivt inte vinglat eller uppträtt berusat.

Vad händer efter att skolpersonal gjort en orosanmälan? Jag vet inte hur jag ska kunna möta pedagogen som anmält mig i morgon, men jag måste ju hämta och lämna min dotter i skolan! 

Självklart tycker jag att det är bra att skolpersonal anmäler om de har anledning att tro att en förälder kommer till skolan alkoholpåverkad, men jag önskar att hon åtminstone tagit upp det med mig först så hade jag kunnat förklara. Jag är inte rädd för att soc ska ta mitt barn eller så, absolut inte, men det här känns verkligen olustigt. Någon annan som råkat ut för en ogrundad anmälan och vad hände efteråt?      

• Svar på tråden Anmäld för att jag luktar alkohol!
  • Duckan

Anonym, tänker som du, pratar man inte med kollegorna innan man gör nåt sånt?

• Anonym
    Duckan skrev 2013-02-19 13:19:05 följande:
    Din dotter torde ju kunna untyga att du inte nyttjar alkohol ts?
    Ett barn skulle aldrig tillfrågas om en sådan sak då de anses kunna vara påverkade av vad en förälder säger till dem.
  • Zazou

Det är inget tvång. Vet heller inte om det är rätt att göra det. Man ska ju anmäla oavsett. Säger kollegan "nej, strunta i det" Så gör man ju fel.. De ska ju inte påverka. En oro är en oro, oavsett vad kollegorna säger. De kan ju ha fel, lika mycket som jag.

• Duckan

Sant, tänkte inte så långt just då, ang att fråga barnet.
    Jag skulle som ny ställa lite frågor till övrig personal, fel eller ej.

• Anonym
    Zazou skrev 2013-02-21 12:19:11 följande:
    Här är det en nyexad Fritidspedagog som skriver! Jag skulle definitivt orosanmäla på samma grund, eftersom det är mitt ansvar och lagstiftat att det är så jag ska göra. Jag ska anmäla så fort jag har en misstanke. Om det är en stark misstanke eller inte, kvittar. (Menar inte att man ska anmäla hej vilt för det)

Jag hade uppskattat om föräldern jag anmälde (eller om jag själv blev anmäld) tackade mig för att jag bryr mig om barnen. Men samtidigt förstå och förklara varför hon kunde fått de tankarna som ledde till anmälan. Det lönar sig inte att bli upprörd eller inte samarbeta. Med tanke på att det är för barnets bästa och du kommer möta pedagogen varje dag.

En tanke från mig bara!
    Ska hon tacka för att du får för dig någonting?! Vad är du för människa?

Anmäla skall man göra om man har grundade misstankar, och man bör nog diskutera en anmälan med en kollega innan man far iväg. Du kan ge dig på att en ogrundad anmälan förstör ditt eget rykte. 
  • Zazou

Det är det jag menar med att man inte ska anmäla hej vilt. Men samtidigt kan ju en oro inte vara ogrundad anser jag. Självklart kan man diskutera saken med en kollega och även föräldern. Men det ska inte få avgöra om man väljer att anmäla eller inte. Att vara öppen mot varandra anser jag är bäst.

Vill också stryka under att det är stor skillnad på att anmäla för att ett barn kommer utan vantar EN dag och kalla det försummelse eller om man upplever att en förälder är berusad vid hämtning. Fel eller ej, det är upp till soc. Jag kan inte bli anmält för lagbrott för att ha orosanmält en gång för mycket. Men att anmäla vid oro är vår skyldighet.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 15:48:31 följande:
    Ska hon tacka för att du får för dig någonting?! Vad är du för människa? Anmäla skall man göra om man har grundade misstankar, och man bör nog diskutera en anmälan med en kollega innan man far iväg. Du kan ge dig på att en ogrundad anmälan förstör ditt eget rykte. 

Jag pratade om detta med en lärare. Inte just detta scenario men om att göra orosanmälan. Hon sade att man måste vara professionell och tänka igenom sin misstanke och att det är viktigt att ha grund för den. Kanske kolla läget ett tag, observera det misstänkta. Hon sade att hon anmäler utan tvekan om hon kommer fram till att det behövs. Men hon sade att ofta om man observerar ett tag eller tänker till så är det oftast inte så illa som det verkar. Nån skrev om elever utan vantar. Om man ser en elev utan vantar så är det fakta. Men om man låter tankarna skena iväg är ligger det på en själv. Tex åh herregud barnet HAR inga vantar, föräldrarna ger inte barnet några vantar, de kanske förbjuder barnet att ha vantar, de är olämpliga. det skulle också kunna vara så att barnet tycker det är pinsamt med vantar i skolan och gömmer dem i ryggsäcken när han närmar sig skolan. Så funkade det på min tid iaf. Observerar man läget, tar ett steg tillbaka och tänker till lite så kommer man nog på vas man ska göra. Är barnet för övrigt vanvårdat? Fattas andra nödvändiga plagg? Är det smutsigt och slitet? Mm oftast är det nog inte så illa som det verkar. Och lärarkompisen sade att oftast när nåt är galet är det tydligt om man tittar över tid.
  • Anonym (-)

Man ska absolut anmäla vid misstanke! En bekant berättade att hon gick ständigt och hämtade sin son drogpåverkad på förskolan, hög på diverse saker och personalen gjorde ingenting.... en nerdrogad person syns och det är sånna som ni som skuldbelägger de som anmäler av oro som gör att dessa personer är för fega för att ingripa. Nu blev soc på annat sätt inkopplade i det fallet och sonen togs omhand, och kvinnan som nu är ren är glad att det inte gick längre så sonen skadades.

• Tow2Mater
    Anonym (-) skrev 2013-02-22 04:53:01 följande:
    Man ska absolut anmäla vid misstanke! En bekant berättade att hon gick ständigt och hämtade sin son drogpåverkad på förskolan, hög på diverse saker och personalen gjorde ingenting.... en nerdrogad person syns och det är sånna som ni som skuldbelägger de som anmäler av oro som gör att dessa personer är för fega för att ingripa. Nu blev soc på annat sätt inkopplade i det fallet och sonen togs omhand, och kvinnan som nu är ren är glad att det inte gick längre så sonen skadades.
    Vi skuldbelägger inte de som anmäler av befogad oro, men befogad oro ska definitivt vara mera än att "lukta" alkohol och vara lite extra glad vid ett tillfälle. I ditt exempel "att hon gick ständigt och hämtade sin son drogpåverkad" är en helt annan sak, de två kan inte jämforas. Men är fsklärare så urbota inkompetenta att de inte kan se skillnad på de två fallen, kanske de borde jobba med nåt annat; gatsopare kanske.
  • kitkat
    Tow2Mater skrev 2013-02-22 13:42:37 följande:
    Vi skuldbelägger inte de som anmäler av befogad oro, men befogad oro ska definitivt vara mera än att "lukta" alkohol och vara lite extra glad vid ett tillfälle. I ditt exempel "att hon gick ständigt och hämtade sin son drogpåverkad" är en helt annan sak, de två kan inte jämforas. Men är fsklärare så urbota inkompetenta att de inte kan se skillnad på de två fallen, kanske de borde jobba med nåt annat; gatsopare kanske.

• jillis
    Tow2Mater skrev 2013-02-22 13:42:37 följande:

Men hur vet man att det är befogad oro då? Lagen är tydlig, orosanmälan ska ske om det finns misstanke att barnet far illa. Misstanke behöver inte innebära att man har kött på benen eller mer fakta. Det är inte förskolepersonalens uppgift att bedöma om barnet verkligen far illa utan socialtjänsten. Och om en förälder luktar alkohol när barnet hämtas är det absolut en giltig orosanmälan, även om det "bara" har skett en gång. OM det är så att föräldern har druckit alkohol är det ju ett väldigt gränslöst beteende att i påverkat tillstånd hämta ett barn från förskolan. Då kan man absolut fundera över hur det barnet har där hemma.

Min erfarenhet är att skolor och förskolor inte anmäler i onödan (klart att det finns fall där det sker, men tack och lov inte särskilt ofta). Tväremot kommer många orosanmälninga mycket senare än de borde just på grund av att personalen vill vänta och se och samla in information. Det ser jag som mycket mer tragiskt 
Svar på tråden Anmäld för att jag luktar alkohol!