• Anonym (Oskyldig)

Anmäld för att jag luktar alkohol!

Fick idag reda på att jag är anmäld till soc av en fritidspedagog på min dotters skola. Det handlar om en helt nyutexaminerad ung tjej som alltid är trevlig och jag känner mig helt chockad över att hon nu gjort en orosanmälan. Anledningen är att tjejen uppger att hon observerat att jag uppträtt "märkbart berusad" när jag hämtat dottern i skolan! Jag har, enligt anmälan, "luktat starkt av alkohol och varit fnissig och vinglig".

Det bisarra med detta är att jag inte druckit alkohol på många år (sedan jag var tonåring). Inte vid ett enda tillfälle sedan min dotter föddes! Det jag misstänker att pedagogen kan ha känt är lukten från Listerine, som jag ofta sköljer munnen med efter lunchen (jag hämtar dottern kort därefter). Jag är förvisso ofta glad och "fnissig" när jag hämtar dottern (vi skojar och busar mycket), men jag har definitivt inte vinglat eller uppträtt berusat.

Vad händer efter att skolpersonal gjort en orosanmälan? Jag vet inte hur jag ska kunna möta pedagogen som anmält mig i morgon, men jag måste ju hämta och lämna min dotter i skolan! 

Självklart tycker jag att det är bra att skolpersonal anmäler om de har anledning att tro att en förälder kommer till skolan alkoholpåverkad, men jag önskar att hon åtminstone tagit upp det med mig först så hade jag kunnat förklara. Jag är inte rädd för att soc ska ta mitt barn eller så, absolut inte, men det här känns verkligen olustigt. Någon annan som råkat ut för en ogrundad anmälan och vad hände efteråt?      

• Svar på tråden Anmäld för att jag luktar alkohol!
  • Anonym

Vända andra kinden till?
    Om tjejen är ny tog hon kanske det säkra före det osäkra när det gällde barnets säkerhet. Du har allt att vinna på att vara vänlig och förstående. Visst bör du väl nämna att du hade uppskattat om hon frågat dig först, men som du själv skriver kommer detta fort att lösa ut sig och tjejen kommer nog inte göra om samma misstag. Det blir nog rätt pinsamt för henne ändå.

Jag förstår att det känns lite obehagligt, men hon gjorde det säkerligen inte av elakhet. 

• Anonym (Oskyldig)

Nu har vi suttit i två möten med soc och allting är uppklarat. Jag kände mig aldrig ifrågasatt i det jag berättade för soc och det var aldrig tal om att jag måste bevisa att jag inte druckit, det räckte gott och väl med att jag och min man intygade att jag inte dricker alkohol öht. 

Det är dock jobbigt med relationen till pedagogen som anmälde. Hon hade i sitt anmälan bland annat beskrivit mig som "uppenbart berusad vid ett flertal tillfällen" och det tar jag förstås illa vid mig av. Som tur är fick hon inte medhåll från någon övrig personal, utan de lärare och den fritidspersonal som träffat mig och min dotter ställde sig frågande till den nya pedagogens uppgifter. 
    Jag har förstås pratat med henne, men det var inget avslappnat samtal och jag får känslan av att hon fortfarande tror att hon har rätt i sina misstankar. Men nu är det som det är, jag kan inte ändra på henne och jag vet ju att jag inte har druckit, så jag låter det vara.  

• Duckan

Skönt att ha det ur världen. Hoppas pedagogen slutar upp med falska anklagelser mot dig och ev andra föräldrar.

• Anonym (Aldrig listerine)

När jag träffade min sambo, så rökte jag, men jag hade sagt att jag inte rökte, för han gillade inte det. Så jag gurglade listerine inför våra träffar.
    Han har berättat efteråt, att han trodde jag var alkolist, eftersom jag alltid luktade sprit och var väldigt glad, uppåt, när vi träffades. Jag har ju erkänt efteråt att jag försökte dölja att jag rökte.
    Efter att han sa vad han trodde, har jag aldrig vågat använda listerin igen, tänk om grannar, jobbarkompisar tror att man är alkoholpåverkad mitt på dagen:)   

• Ruggugglan
    Thisiswho skrev 2013-01-08 19:15:32 följande:
    Har du varit nykter så länge är det ju bara att be soc kolla dina lever värden :)
    Ang. levervärden så vet jag alkoholister som har bra levervärden. Så det visar ju inte om hon har druckit eller inte.

TS, skönt att det löste sig! Du får börja tugga tuggummi istället
  • Anonym (ja)
    Tow2Mater skrev 2013-01-08 19:57:26 följande:
    Man ska behova bevisa man är oskyldig med andra ord? Skandal!

Min mamma blev anmäld för ungefär samma sak när jag var liten ( av dagis ) och det blev utredning. Hon sade ungefär samma som ts, att hon aldrig dricker osv osv. Hon var dock fullfjädrad alkoholist och dagispersonalen hade helt rätt i att hon ofta var full när hon hämtade. Soc gick dock på min mammas ord.
    Det största problemet är väl att många alkoholister sällan inser själva att de är det och hävdar sin totala oskuld.  
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2013-01-08 19:57:26 följande:
    Man ska behova bevisa man är oskyldig med andra ord? Skandal!

Det är ju helt sjukt och upprörande....
  • Zazou

Här är det en nyexad Fritidspedagog som skriver! Jag skulle definitivt orosanmäla på samma grund, eftersom det är mitt ansvar och lagstiftat att det är så jag ska göra. Jag ska anmäla så fort jag har en misstanke. Om det är en stark misstanke eller inte, kvittar. (Menar inte att man ska anmäla hej vilt för det)

Jag hade uppskattat om föräldern jag anmälde (eller om jag själv blev anmäld) tackade mig för att jag bryr mig om barnen. Men samtidigt förstå och förklara varför hon kunde fått de tankarna som ledde till anmälan. Det lönar sig inte att bli upprörd eller inte samarbeta. Med tanke på att det är för barnets bästa och du kommer möta pedagogen varje dag.

En tanke från mig bara!

• Zazou

Måste också tillägga att du har en sund inställning till händelsen! Skönt att det är över!

• Anonym
    Zazou skrev 2013-02-21 12:19:11 följande:
    Här är det en nyexad Fritidspedagog som skriver! Jag skulle definitivt orosanmäla på samma grund, eftersom det är mitt ansvar och lagstiftat att det är så jag ska göra. Jag ska anmäla så fort jag har en misstanke. Om det är en stark misstanke eller inte, kvittar. (Menar inte att man ska anmäla hej vilt för det)

Jag hade uppskattat om föräldern jag anmälde (eller om jag själv blev anmäld) tackade mig för att jag bryr mig om barnen. Men samtidigt förstå och förklara varför hon kunde fått de tankarna som ledde till anmälan. Det lönar sig inte att bli upprörd eller inte samarbeta. Med tanke på att det är för barnets bästa och du kommer möta pedagogen varje dag.

En tanke från mig bara!
    Men pratar man inte med kollegorna på jobbet och ser om de har observerat samma sak?
Svar på tråden Anmäld för att jag luktar alkohol!