• Alby

Tråden för oss som INTE ammar...

Min dotter är snart 10 v, hon lärde sig aldrig riktigt sugtekniken och fick inte i sig tillräckligt med bröstmjölk. Jag har varit rätt ledsen över att det inte fungerade, det tjatas ju om hur bra bröstmjölken är...
    Men nu har jag börjat se fördelar med ersättning, hon blir alltid mätt, min man älskar att mata henne, på natten kan hon sova upp till fem timmar utan att äta.
    Vi kör med nan.

• Alby
    Tjolanta skrev 2013-01-11 07:50:57 följande:

Ja det är jätteskönt på nätterna Min man tog henne nån natt så att jag skulle få sova ut. Det var superskönt! Han tycker också det är mysigt att få mata då han aldrig fick det med de andra två. Fungerar nan bra? Tycker Semper skummar så mycket, men annars är vi nöjda
    Vi körde med semper innan, men det skummade precis som du med skriver, och min bebis fick ont i magen. Nan har funkat superbra i ca 9 veckor, men nu börjar hon få problem med förstoppning.
  • Alby

På dagen så äter min flicka varannan timme, bvc vill att det ska gå ca fyra timmar mellan varje mål.
    Men vill inte låta henne skrika i två timmar för att hon är hungrig. Någon som har varit i en liknande sits? 

• Alby
    Lollo81 skrev 2013-01-12 22:55:48 följande:
    jag flaskmatar också, började redan första dagarna då inte amningen kom igång. Pumpade ett tag men mina bröstvårtor läkte inte så övergick helt till flaskan.
    Vi började med Semper och för någon vecka sedan övergick vi delvis till NAN som verkar fungera bättre för lillens mage. Han äter 2-3 ggr Semper Lemolac per dag för att kunna bajsa sen äter han NAN efter det.
    När vi går ut så tar jag med en flaska uppkokat kallt vatten och i termos kokt varmt vatten, så blandar jag halva halva för att få rätt temp. Har funkat väldigt bra tycker jag, kör på samma sätt även hemma för att slippa kyla ner.
    Får man köra med både semper och nan? Läste nånstans att det inte är bra att byta ersättning. Men min flicka har ju som sagt problem med förstoppning, så en blandning kanske skulle passa henne också. Glad
    Det med termos och flaska är ju en bra ide, de få gånger jag har varit ute har jag tagit med tetrapack men nu när det är så kallt ute så blir det ju inte rumstemp. Jag går bara ut med promenader med lillan och till närmsta mataffär. Har direkt inte vågat vara ute mer i en timme för att jag har velat undvika att hon ska bli hungrig utomhus. Hade varit skönt att kunna gå på stan i lugn och ro med henne.
  • Alby

Tjolanta- det låter ju jättebra, min flicka skriker av hunger varannan timme men på natten kan hon hålla sig typ i fyra timmar. Skönt att du slipper sterilisera flaskorna så ofta, det känns som att det är det enda jag gör ibland. :) Min är 10 v och äter ca 60-120 per gång.

• Alby

Lollo82: min flicka har haft orken med magen i snart en vecka, och idag provade jag att köra med både lemolac och nan. Det resulterade i två bajsblöjor idag. Jag tror att det är tack vare lemolacen. Tusen tack för att du skrev om detta. :)

• Alby

Det här med att det ska gå 4 timmar mellan målen sa bvc att spädbarn må bäst utav att magen är tom när de äter. Men jag skulle aldrig låta min dotter skrika av hunger för att de ska gå 4 timmar. Ibland så får man lyssna på sitt eget förnuft. :) vi har 7 st mam-flaskor som vi är jättenöjda med, de är ju även så enkla att sterilisera. Från början hade vi Philips avent men de va jättekonstiga. Matade ni också med kopp i början? Det är så himla skönt att slippa den :)

• Alby

Får man ge messmör? På bvc sa hon att att messmör inte fick ges längre pga saltet.

• Alby

Min bebis har fått torsk i munnen och bvc sa att jag skulle pensla och mata med sked med vichy-vatten, är det inte salt i det?

• Alby

Bvc sa att jag skulle mata med sked också ett par ggr om dagen så att vattnet stannar i munnen innan hon sväljer. Men jag ska bara pensla framöver, har hållt på sen i fredags och torsken är kvar så det blir nog den dyra medicinen ändå :)

• Alby
    straw2008 skrev 2013-01-23 08:36:23 följande:

Det går bort på en gång om du doppar nappar i det eller försöker doppa någon suggrej i det. Det är HELT ok, tosken måste ju bort.
    Tack, men vi har hållt på sen i fredags och torsken är kvar. Men lillan är lite förkyld fortfarande, kanske är därför det tar längre tid. 
    Baby Doll skrev 2013-01-23 10:35:51 följande:
    Har någon av er testat Sempers magdroppar? Vad tyckte ni, hjälpte dom?Våran lilla tjej har magknip och är jätte ledsen, funderar på att köpa sånna...www.mybabydolls.blogg.se
    Sempers fungerade inte här. Vi tänkte försöka med laktulos nu.
    LindaEfraim skrev 2013-01-23 10:56:01 följande:
    Sempers magdroppar och miniform har aldrig funkar på mina barn. Testa rapsolja som någon skrev ovan och ta inte messmör som jag rekommenderade. Jag vill inte att andra gör något som kan vara fel fast jag haft en läkare som rekommenderat det.
    Oftast får de ont pga luft i tarmarna (gaser) eller förstoppning och rapsolja borde ju funka som smörjmedel i tarmen.
    Pratade med min kompis imorse och hon hade varit på bvc igår där hon hade blivit rekommenderad messmör, så hade det varit fel så borde det ha slutat att rekommenderas? Sist jag var på bvc så undrade jag om jag fick ge rapsolja men hon sa ge laktulos istället.
    Rapsolja borde ju vara naturligare? 
    Jag tycker att bvc borde ha samma riktlinjer i hela landet....

• Alby

Vi har mam-flaskor och mam-nappar, är väldigt nöjda. Så enkla att sterilisera också.

• Alby

Gift i ersättning? Det har jag aldrig hört om innan. Vad är det för gift?

• Alby

Tack för länkarna Bennysson, ska läsa dem imorgon från datorn, för krångligt med mobilen. Har knappt tittat på nyheterna sen min dotter kom, man lever i nån sorts bubbla. Hon äter nan eftersom hon kräktes och fick magont av semp men man kanske borde pröva igen om om nu nan har mer "skit" i sig. Hon blir tre månader imorgon och då brukar magen vara mer tålig.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...