• Lollo81

Tråden för oss som INTE ammar...

jag flaskmatar också, började redan första dagarna då inte amningen kom igång. Pumpade ett tag men mina bröstvårtor läkte inte så övergick helt till flaskan.
    Vi började med Semper och för någon vecka sedan övergick vi delvis till NAN som verkar fungera bättre för lillens mage. Han äter 2-3 ggr Semper Lemolac per dag för att kunna bajsa sen äter han NAN efter det.
    När vi går ut så tar jag med en flaska uppkokat kallt vatten och i termos kokt varmt vatten, så blandar jag halva halva för att få rätt temp. Har funkat väldigt bra tycker jag, kör på samma sätt även hemma för att slippa kyla ner.

• Lollo81
    Alby skrev 2013-01-14 23:35:44 följande:
    Får man köra med både semper och nan? Läste nånstans att det inte är bra att byta ersättning. Men min flicka har ju som sagt problem med förstoppning, så en blandning kanske skulle passa henne också. Glad
    Det med termos och flaska är ju en bra ide, de få gånger jag har varit ute har jag tagit med tetrapack men nu när det är så kallt ute så blir det ju inte rumstemp. Jag går bara ut med promenader med lillan och till närmsta mataffär. Har direkt inte vågat vara ute mer i en timme för att jag har velat undvika att hon ska bli hungrig utomhus. Hade varit skönt att kunna gå på stan i lugn och ro med henne.
    oj jag har inte hört eller läst något om att man inte skulle få blanda, men får kanske kolla upp det mer noggrant. Jag har blandat så här i ca tre veckor snart och än så länge funkar det bra och märker inget dåligt.

Det är lite mycket att ta med när man är ute, men kan rekommendera portionsflaska tror jag de kallas, det är 4 st små burkar som man kan skruva på varann, fyller på varje burk med det antal skedar pulver som han äter varje gång och sedan är det bara att hälla på vatten (varm och kallt) så har du rätt temp. på en gång :) så är du fri att åka iväg och kan blanda vart som egentligen om du har en liten termos :)
  • Lollo81
    Alby skrev 2013-01-14 23:31:03 följande:
    På dagen så äter min flicka varannan timme, bvc vill att det ska gå ca fyra timmar mellan varje mål.
    Men vill inte låta henne skrika i två timmar för att hon är hungrig. Någon som har varit i en liknande sits? 
    Det fick vi höra på BB när vi var på väg hem att vi skulle vänta 4 timmar emellan målen, frågade sedan detta på BVC och där sa de att vi skulle ge flaska när han ville ha, och trodde att de på BB sa så bara för att det inte skulle störa amningen eftersom jag i början försökte amma också.

Så nu äter han 150ml var tredje timme ung. ibland går det längre emellan och ibland kortare och till natten får han 180ml då håller han sig 4-5 timmar :)
  • Lollo81
    Alby skrev 2013-01-15 21:35:26 följande:
    Lollo82: min flicka har haft orken med magen i snart en vecka, och idag provade jag att köra med både lemolac och nan. Det resulterade i två bajsblöjor idag. Jag tror att det är tack vare lemolacen. Tusen tack för att du skrev om detta. :)
    Skönt att det funkade även för er! :) vi kör så fortfarande varje dag för att han skall kunna bajsa.
  • Lollo81
    Alby skrev 2013-01-15 09:20:29 följande:
    Tjolanta- det låter ju jättebra, min flicka skriker av hunger varannan timme men på natten kan hon hålla sig typ i fyra timmar. Skönt att du slipper sterilisera flaskorna så ofta, det känns som att det är det enda jag gör ibland. :) Min är 10 v och äter ca 60-120 per gång.
    Har du testat att höja mängden ersättning per gång för henne? jag ökade dosen lite varje gång för att se hur mycket han får i sig.. och nu är det som jag skrev innan 150ml men det kan ibland vara bara 100 också och då blir han hungrig snabbare.

Nu vet jag inte vad för flaska ni använder men kan tipsa om Mam flaskorna som kan steriliseras i micron på 3 min, finns beskrivning på baksidan av förpackningen hur man gör, väldigt smidigt tycker jag :)
  • Lollo81
    Clotilda skrev 2013-01-15 17:43:46 följande:
    Hej på er. Bra att jag hittade den här tråden. Jag behöver höra för- och nackdelar med amning från folk som inte bara ser ena sidan av myntet.

Ska ha barn nummer två i sommar och med första barnet ammade jag första veckan för att sedan successivt gå över till ersättning. Då ville jag ge råmjölken men hade sen planerat att lägga ner. Denna gång känner jag å ena sidan att jag helst skulle slippa amma alls. Det var inte min grej. Men jag kan inte riktigt ta ett beslut om det.

Har pratat med min MVC-sköterska men det är ju rätt vinklad info därifrån (hon håller med) vilket mest beror på att nästan all info om amning eller inte är så otroligt värderande. Vad händer med barnet om det inte får råmjölken? Klarar sig de barnen sämre? När det gäller allergi är det väl lång amning som ger bättre skydd och jag har ändå inte tänkt amma länge. Hur funkar det rent praktiskt på förlossningen (planerat kejsarsnitt) om jag väljer att inte amma alls?

Ber om ursäkt om ni tycker jag kapar tråden men jag behöver lite input.
    Hade också planerad kejsarsnitt och kom därför aldrig igång med amningen ordentligt. Pumpade i 3 veckor sen gav jag upp för hade såna sår på bröstet, sen kom produktionen aldrig riktigt igång heller och då pumpade jag varannan timme.

Jag vet inte hur det funkar på BB om du väljer bort amningen på en gång, jag försökte amma första dagen, det kom inget och då fick han dricka ur kopp och sedan övergick vi redan där till flaskan.
    De på BB sa redan där att det är mycket svårare att komma igång med amningen efter en kejsarsnitt.
  • Lollo81
    Tjolanta skrev 2013-01-16 14:27:15 följande:

Jag provade också att pumpa.. Satt en HEL natt med ungen på ena armen och pumpade med andra typ varannan timma.. Tror inte att jag har grinat så mycket som jag gjorde då (förutom på min mormors begravning) Fy det var hemskt!! Usch vad skrämmande att vara ensam med en sån liten om sockret skulle krångla.. Jag fick göra extra glukosbelastning med mina två första graviditeter då min mamma har typ 2. Det visade inget som turva så med nr 3 behövde jag inte göra nån å de Va tur! Det är SÅ ÄCKLIGT Vi har tre "vanliga" esska flaskor, men har hört mycket bra om en flaska som påminner om när barnetsuger på bröstet.. Vad den nu heter?? Å självklart har vi vällingdoserare
    Vi har haft den flaskan tror att det heter Medela, men så fort jag gick helt över till flaska så slutade jag med att ge den eftersom lillen spillde nästan allt bredvid, men det kanske funkar bättre för er :) Jag fick höra att de var bra att använda om man ammade samtidigt så att de lätt kunde ta bröstet också.

Nu kör vi med MAM flaskor har två st, tycker att de är väldigt praktiska när det gäller steriliseringen och napparna på de flaskorna tar min lillkille bäst emot :)

• Lollo81

jag bytte bara rakt av från Semper till NAN och märkte ingen skillnad utan mer att hans mage vart lugnare när vi bytte till nan.
    Semper skummar väldigt mycket oavsett hur man än skakar, men jag har låtit det stå ett litet tag efter att jag gjort i ordning och då försvann skummet, men jag vet det är mer krångel det :)

• Lollo81

jag har blandat semper i 100 gradigt vatten ( enligt förpackningen) skummar dock ändå :/

Haha känner igen det där med att "ska ha mat nu på en gång, annars skriker jag!"

• Lollo81
    Tjej78 skrev 2013-01-17 21:51:08 följande:
    Hej
    Skulle vilja fråga några frågor ang ersättning och flaskmatning och ni verkar var de som kan detta då ni inte ammar. Min dotter (3 1/2 månad) blev inte mätt av min bröstmjölk så jag har nu börjat ge henne ersättning efter varje gång jag ammat. Hon får och äter mellan 80-120 ml efter varje gång så som ni förstår är där inte mycket mjölk i brösten, de har sinat av sig själv. Jag ger henne NAN1 i en calma flaska, tydligen skulle den vara bäst om man samtidigt ville amma. 
    Detta pulver, kan man hälla över det i någon plastbehållare istället för att ha det kvar i kartongen man köper det i?
    Var köper man ett sådant mått så man kan ha pulver med sig, uppmätt och klart?
    Funderar starkt på att avsluta ammningen helt, tips på vilka flaskor jag ska ha då? 
    Finns där något annat man bör tänka på? 

Tacksam för lite svar och tips :) 
    Jag använde också medelas calma flaska när jag både ammade och hade ersättning, övergick sedan till Avent flaskan men den funkade inte riktigt bra så bytte jag sedan till MAM flaskan och den funkar bra för oss, dessutom är den väldigt smidig att sterilisera i mikron

Plastbehållare till pulvret vet jag inte om det finns, men jag diskade en två liters glass behållare och har den, känns smidigare än NANs förpackning iaf
    Vällingdoseraren köpte vi på Barnens Hus väldigt smidigt med klara mått att bara blanda även på natten
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...