Inlägg från: annakarin75 |Visa alla inlägg
  • annakarin75

Tråden för oss som INTE ammar...

Tjolanta skrev 2013-01-16 14:27:15 följande:

Jag provade också att pumpa.. Satt en HEL natt med ungen på ena armen och pumpade med andra typ varannan timma.. Tror inte att jag har grinat så mycket som jag gjorde då (förutom på min mormors begravning) Fy det var hemskt!! Usch vad skrämmande att vara ensam med en sån liten om sockret skulle krångla.. Jag fick göra extra glukosbelastning med mina två första graviditeter då min mamma har typ 2. Det visade inget som turva så med nr 3 behövde jag inte göra nån å de Va tur! Det är SÅ ÄCKLIGT Vi har tre "vanliga" esska flaskor, men har hört mycket bra om en flaska som påminner om när barnetsuger på bröstet.. Vad den nu heter?? Å självklart har vi vällingdoserare
    Menar du Calma?
    Den ska likna tekniken som barnet använder för att suga på bröstet. Vi har haft den sen oktober då sonen föddes. Amningen funkade inte så bra, han fixade inte det där med att suga på bröstet så bra, så han blev aldrig mätt och efter 8 veckor lade jag ner amningen helt.  Jag har inte provat nån annan flaska, men är väldigt nöjd med Calman. 
  • annakarin75

Tetror finns ju av båda märkena, så det spelar ju ingen roll. 
    Blandas Semperpulver i kallt vatten? NAN ska blandas i ca 40 gradigt vatten. Där värmer man först och sen blandar. Kan det vara skillnaden varför det inte skummar på samma sätt? 

• annakarin75

De borde ju kunna äta mindre emellanåt, eftersom de äter jättemycket mer andra gånger? 
    Så länge det inte pågår så lång tid är det väl ok? 
    Kanske var nåt i magen eller nåt?
    Om hon nu börjat ät bra igen är det ju ingen fara. 

• annakarin75

Ja, precis, det är humöret man ska titta på. Man ska nog inte stirra sig blind på matmängden jämt. 

• annakarin75

Har hört att Miniform inte bevisat gör nytta, jämfört med Sempers magdroppar som verkligen innehåller bra grejer för tarmen (eller nåt sånt). Men för vissa funkar ju Miniform och då är det ju bra. Dessutom ska man väl ge Miniform före varje måltid? Magdropparna ska bara ges en gång om dagen. Skulle vara för omständligt att komma ihåg att ge före varje måltid. 

Våra magdroppar vette tusan om de gjorde från eller till, men jag fortsatte med de ändå. Ska sluta nu när flaskan är slut. Tror det står att de verkar på 5 dagar eller nåt sånt...tror jag att jag läste. 

• annakarin75

Det där är ju så olika, beroende på hur stora de är också ju. Sonen var liten när han föddes (18/10) och han följer sin kurva, men en av de nedre kurvorna. Han äter mellan 100 och 135 ml per mål. 

• annakarin75

Ja, pulverdoserare finns i större mataffärer typ ICA Maxi. Sen finns det även på barnbutiker typ Babyproffsen, Babyland etc. 

Tillverkaren säger att man ska koka vattnet. Jag gör det bara för att vara på den säkra sidan även om vi har kommunalt vatten. Det är säkert ingen fara, men det är så lätt gjort. Jag kokar upp en kastrull om dagen och har i en tillsluten tillbringare i kylskåpet. Tar fram och häller i nappflaskan och mikrar till lagom värme och sen i med pulvret, skaka och klart att äta. 
    Tror de brukar råda att man ska koka vattnet tills barnet är 4 månader.

Jag har inte MAM-flaska, utan Meddelas Calma. Jag sköljer ur den efter varje användning och kokar den en gång om dagen. Har använt den flaskan i två omgångar nu (sonen är 3 månader), men nästa gång ska jag nog prova MAM. Från början valde vi Calma för att den efterliknar sättet barnet suger på bröstet och jag hade inte kommit igång med amningen så bra när vi började med flaska. Men nu ger vi bara ersättning så nästa gång ska jag prova MAM och hoppas att han tar den flaskan också.  

• annakarin75

Man gör som man känner, men jag har för mig att det står på NAN att man inte ska blanda till färdig ersättning förrän just innan den ska ätas. 
    Det kan ju också vara så att olika barn är olika känsliga för saker och ting.
    Tillverkaren vill ju självklart friskriva sig från allt.
    Det är därför det finns så många "regler" för hur man ska göra.
    Det viktiga är att man själv gör det man tror på och följer de "regler" och tips man tror på 

• annakarin75

Allt är normalt i bajsväg verkar det som. 

Vi hade Babysemp först, men upplevde som dig, han bajsade jämt, före, under och efter måltiderna. Vi bytte till NAN och nu bajsar han 2 gånger i veckan. Jag vet inte om jag gillar det heller, men det är bara att acceptera   :)
    Han lider inte i alla fall.  

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...