Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Tråden för oss som INTE ammar...

Vi fick tipset att blanda i en tsk eller två med messmör. Det minskade koliken som bebisar som flaskmatas kan få. Miniform och sempersdroppar är helt verkningslösa både på ammande barn och flaskbarn. Jag har ammat fyra barn och flaskmata ett barn och första som ammades och sista som flaskmatades har haft ont i magen och jag hade likväl kunnat gett dom vatten istället för miniform eller sempersdroppar. Men massmötet i ersättningen hjälpte.

Till bebisar under 3 månader ska man koka flaskorna varje dag. Efter tre månader en gång i veckan. Efter ett halvår gjorde vi det en gång i månaden och efter 1år har det hänt en gång om året.

Vi hade tre-fyra flaskor och kokade upp vatten som sedan stod i kylen. På kvällen gjorde vi två- tre kalla flaskor färdig blandad ersättning som vi bara tog ut och värmde 45 SEK i mikron. Så slapp man stå och blanda mitt i natten och man vet att det tar 45 SEK innan maten är klar. Vi hade en till natten och en till tidig morgon klar i kylen.

Tjolanta

Vi har också hört olika beroende på vem vi pratat med. Tom barnläkarna sa olika. Då körde vi på att ge det eftersom han inte fick lika ont i magen. Men han var 1 månad när vi började och då hade han gått på ersättning i en vecka. Tror inte man ska ge det när de är nyfödda.

Vattnet ska alltid kokas innan och sedan kylas. Därför kokar många en liter eller mer och ställer i en kannan i kylen och micrar vattnet till ät temperatur när barnet ska ha mat. Vattnet i kranen innehåller tillsatser som klor, flor och salter. Sempers kan man blanda kall och ha i kylen upp till 8 timmar.

Min son hade ammas i tre veckor sedan blev jag inlagd på sjukhus för op och min man fick ge honom ersättning. Min son var stenhård i magen och är jag kom hem när han var tre månader hade min man fixat allt enligt konstens alla regler.

Mammatillmini2008
    Barn som ammas är alltid lösa i magen. Det är de tills de får annan mat. Flaskbarn brukar oftast bli hårda i magen då magen egentligen inte är mogen för annan mat än bröstmjölk. Var glad om ditt barn är lös. Det är ingen fara. Värre när det går en vecka mellan tömningen. Då behöver man ta till knep som messmör.
    Bajsar era barn varannan-var tredje dag och går på ersättning är det också normalt.
    Det är bara om de tömmer sig var femte dag eller längre emellan man behöver ge messmör.

Fast jag kan ju bara säga vad vi fått rekommenderat. Vi gav vid varje mål och han är idag en frisk 2,8 åring. Han bajsade var 7-10 dag. Det är inte ok med så länge mellan gångerna. Man ska ju även ge extra vatten.

Sempers magdroppar och miniform har aldrig funkar på mina barn. Testa rapsolja som någon skrev ovan och ta inte messmör som jag rekommenderade. Jag vill inte att andra gör något som kan vara fel fast jag haft en läkare som rekommenderat det.
    Oftast får de ont pga luft i tarmarna (gaser) eller förstoppning och rapsolja borde ju funka som smörjmedel i tarmen.

Alby

Ja nu blir jag helt knäpp! Ringde vår Bvc sköterska och hon sa 1-2 tsk i ersättningen är inte farligt. Annars hade de inte haft den rekommendationen. Salterna är inte så höga så att barnens njurar förstörs. Och min son har ju mått bra av det. Men de rekommenderar det bara vid extrema fall sa hon.

Slemmisen

Det är konstigt då att Alby har en väninna som blivit rekommenderat det igår av sin Bvc sköterska. Det är kanske beroende var man bor eller vem man går hos och vad de har för erfarenhet.

Innehållsförteckningen på messmör

Innehållsförteckning
    Vassle (av mjölk), järn.
    Produktinformation
    Messmör Natur 450g
    Näringsinnehåll
    Energivärde 1000 kJ/240 kcal, protein 7,5 g, kolhydrat 46 g varav mjölksocker 46 g, fett 2 g varav mättat fett 1,3 g, kostfiber 0 g, natrium 0,5 g, kalcium 280 mg (35%*), järn 5 mg (36%*)

De tillsätter inga salter utan det är bara det som finns naturligt i vasslen. Så per 1000kJ/240kcal är det 0,5g natrium. Och så mycket som det ger man inte sitt barn utan man ger 1-2 tsk som är 5-10ml. Så messmör borde vara ofarligt faktiskt.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...