Inlägg från: bennysson |Visa alla inlägg
  • bennysson

Tråden för oss som INTE ammar...

Hoppas in här. Väntar andra barnet och ska inte amma. Ammade inte första barnet heller. Anledningen är att jag själv inte vill plus hjärtmedicin som jag måste äta igen då fort bebisen är ute . Det är fem år sen sist så läser lite här för att uppdatera mig. Körde mam-flaskor sist. Har någon här kört med dr Browns ? Hur känner ni för de här rapporterna om farliga metaller och annat i ersättning . Gav sonen NAN hela flasktiden. Tydligen ska ju babysemp vara bättre i giftavseende men hans mage pallade inte det

• bennysson
    Alby skrev 2013-01-26 18:40:37 följande:
    Gift i ersättning? Det har jag aldrig hört om innan. Vad är det för gift?

Har stått mkt i media senaste dagarna www.dn.se/nyheter/sverige/tungmetaller-i-barnmat-halsorisk Info från Livsmedelsverket : www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Metaller-i-barnmat--information-for-foraldrar/ Rapporten från Livsmedelsverket : www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2013_livsmedelsverket_1_del_3_tungmetaller_och_mineraler_i_livsmedel_for_spadbarn_och_smabarn_risk_och_nyttohantering.pdf På sid 32 står NAN omnämnt och sida 67 finns förteckning över olika ersättningar och uppmätta värden. Här är testet med olika grötsorter mm. www.testfakta.se/foraldrar_barn/article85355.ece Jag kommer fortfarande inte amma. Men jag kommer nog tänka ett varv extra när jag väljer gröt osv. Värst utsatt verkar risbaserade och mjölkfria Sorter vara..
  • bennysson

Jag vill inte skrämma upp någon. Man har ju inte direkt ngt val än att välja det som finns på marknaden när man flaskmatar. Men tycker att det är intressant varför det inte finns hårdare regler för sånt här.

• bennysson
    LindaEfraim skrev 2013-01-27 08:54:53 följande:
    Min son är 2 år och 9 månader och han har överlevt gifterna. Sedan innehåller bröstmjölk också gifter. Sådant som kvinnorna stoppar i sig under dagen. Och ja mat som vi äter kan också inne tungmetaller tex fisk, när vi kokar i kastrull/stekpanna frisätts metaller från dom in i maten.

Absolut min femårig mår också prima.. Uppfödd på NAN och gröt mm... Men ändå. Kan man undvika det värsta såhär man ju det med nästa ...
  • bennysson

Behöver hjälp! Min son är 1,5 dygn gammal och får bara ersättning från start. Fick 15 ml igår var 4:e timma enl rekommendationer från BB. ökat till 20 ml idag. Han slukar det i ett nafs? Behöver han mer då? Han verkar inte helt nöjd . Men hur mycket vågar man ge? Magsäcken är ju inte så stor än...

• bennysson

Tack för svar. Ringde BBmottagningen också, men frågade här eftersom många har erfarenhet. Går självklart inte bara på vad folk på FL säger. Vi har tätat upp målen och ökat mängden, han är nöjd nu :)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...