Tråden för oss som INTE ammar...
Favoritar
Favoritar
Min dotter som snart är tremånader äter fem mål om dagen ibland sex första målet runt 8 ca 250ml sen dom andra målen fram tills kl 21-22 äter hon 200-235ml.
Ja hon sover 22-8 hon har alltid fått sagt till när hon vill ha mat. Jag har aldrig väckt henne. Och de tyckte inte min BVC sköterska att jag skulle göra så länge hon går upp i vikt. Och de har hon ju gjort. Hon är stor. :)
Eftersom jag fick operas efter förlossning så fick jag aldrig hålla henne först utan min sambo. Då hud mot hud och bebisar letar ju efter puppen då. Min sambo hade sitt Lill finger i munnen hela natten. Tills dagen dagen efter då vi köpte natt iaf. Så var de han som skötte matning i en månads tid. Jag sjukskriven han föräldra ledig. Och sen när jag skulle börja mata så föredrog hon sambon. De har ändra sej nu dock. Tack och lov för de. Tror helt enkelt ni får ge de lite tid. Men hud mot hud är bra!!
Jag har aldrig kokat vattnet. Frågade BVC och på BB och dom sa att vi inte behövde göra de. Diskar efter varje gång med lite diskmedel och kokar napparna när andan faller på.
Jmynt äter också lithium och kunde inte amma. Man hittar sin knep med ersättning. Typ vällingdoserare termos. Jag tycker inte de har varit knöligt alls och jag är mkt ute och flänger.
Undska jag gav ersättning från start första dagen lite på sked andra dagen började vi med flaska. BB personalen som sa de. När hon var 6 dagar åt hon 110ml åt gången. Vi blandade alltid för lite. Så mitt tips är att göra lite för mycket så de liksom inte tar slut. Utan dom får äta så mycket dom känner för. För de är så olika vad mycket dom äter.
Jmynt jag åt aldrig lithium under grav var tvungen att sluta med de direkt enligt min läkare. Började direkt på kvällen hon föddes med lithium pga förlossningsdepression.
du får en tablett efter förlossningen som stoppar upp mjölken. jag märke inget alls.
Min dotter är 4månader nu och äter 265ml morgonen och sen 235ml resten av dagen och hon äter fem till sex gånger dagen. Och hon äter mer än rekommendationerna. Hon får fri tillgång som amning. De blir oftast tre timmar emellan utan på natten då sover hon hela natten.
Min tjej sov 23.00 till 06.30 utan mat vid tre veckors ålder. Och nu fyra månader somnar hon vid sju och jag ger henne mat i sömnen innan jag lägger mej sen sover hon till sju åtta.
Jag tar uppe henne när hon sover och då blundar hon och äter sen när hon ätit klart lägger jag ner henne igen sovandes. Har ingen förklaring på detta. Men så gör jag iaf! :/
Fast jag var helt ny på de här med ersättning och frågade på BB och min BVC sköterska om allt. Och dom sa att man inte skulle koka vattnet. Blir förvirrad. Jag har aldrig kokat till min dotter och hon är ett halv år nu. Vad händer mer exakt om man inte kokar vattnet? Varför säger BVC att man inte ska göra de? :(
Okey de visste inte jag. Får hoppas att hon inte får men för livet då! :/
Två döttrar och en son: jag ammade inte alls och jag fick tabletter direkt efter förlossningen dom sa aldrig vad dom hette. Jag hade inte med mej nånting varken flaskor eller napp. Ersättning fick hon på sked första dygnet sen flaska. Hon åt ganska mkt. Hon var uppe i 110ml när vi åkte från BB då var hon en vecka. Dom sa att de skulle vara fri tillgång som med amning. Så vi har alltid blandat till lite mer.
Inga livmodersammandragnings tabletter vad jag vet iaf. Märkte inte av några biverknings alls faktiskt. Där jag födde i karlskoga fick vi tillgång till ersättning och flaskor. Dom kom in med de när vi ringde på larmet. :)
De kostade för mej 500kr mån och då har min unge varit storätare och vi har använt oss av babysemp.
Min dotter dricker upp 265ml på 10min. Hon blir vansinnig om man pausar så då får vi sätta dit nappen en stund. Så de där är nog olika. Hon är glupsk.
Jag har lidit av depressioner osv. Och jag blev rekommenderad av psyk att inte amma så att jag skulle få sova på nätterna och orka mer på dagarna. Sambon hade dottern nattetid första månaden. Jag fick sjukskrivning han var föräldraledig.
Aapple: jag hade inte med mej nånting utan barnmorskorna på BB gjorde iordning ersättning och kom med. Jag tryckte bara på larmknappen. Min tjej fick babysemp från start och de har hon ätit hela tiden och de har funkat jätte bra. Är säkert olika på olika BB. Jag födde i karlskoga. Barnmorskan som jag hade under graviditeten sa att jag inte behövde ha med mej ersättning och flaskor för dom hade de på BB. hade ändå packat ner de men de blev lite akut när jag åkte in så jag glömde BB väska o bilbarnstol o lite så. Men de gjorde ju inget eftersom dom hade allt på BB. :)
Min dotter som åt babysemp bajsade en till två ggr om dagen. Typ som gul keso. Aldrig haft några problem med magen.