• annas74

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej, har en tjej som nu är 7 månader som fått flaska för att amningen inte fungerade. Mina tips är: Glad

- Vissa flaskor så stämmer inte måtten (har nämnts förr) så kolla dina flaskor!

- Var alltid noga med när ni måttar pulver, det ska vara "skrapade" mått, man ska inte "skaka" måtten för då packas pulvret ihop och bli för mycket

- Skaka inte flaskan. Här går man och köper speciella anti-kolik flaskor för att minimera hur mycket luft bebisarna sväljer, och så skakar man fram luft i flaskan istället... Rör istället runt lugnt med en gaffel eller liknande.

- Går alldeles utmärkt att blanda "kalla" flaskor och förvara i kylskåpet under natten. På Neo sparar de färdigblandad ersättning i 24 (!) timmar, har kört med max 12 timmar för att vara på säkra sidan. Och ALDRIG spara om den varit värmd.

- Testa och se om de gillar kall ersättning, min tjej föredrog det i somras och höstas innan det blev kallare, och även nu får den inte vara mer än pissljummen max...

- Semper magdroppar är bra, många "bra" bakterier som är nyttiga för magen

- Minifom kan absolut hjälpa om bebisen har mycket luft i magen. Blev rekommenderad av BVC att höja doseringen om det inte hjälpte, har vänner som blivit rekommenderade att trappa upp till 40 droppar innan maten, tydligen svårt att "överdosera". Själv sprutade jag bara in en slurk direkt från flaskan. Köpte en liten och sen en stor som jag bara fyllde på den lilla med.

- Rapsolja i nattflaskorna hjälpte till att hålla magen i schack så hon inte blev förstoppad

- Har använt Dr Browns flaskor, mycket bra men man blir sjukt trött på att rengöra dem... 

- Har aldrig väckt henne för att ge mat, små bebisar behöver sin sömn, det är ju då de ska bearbeta allt nytt och kroppen/hjärnan jobbar för fullt, tror inte det är bra att avbryta det

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...