Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Tråden för oss som INTE ammar...

jag flaskmatar min tös född 28 dec, men jag ammar henne lite oxå, det räcker bara inte till. hur gamla är era och hur mycket äter de? Jag blir så förundrad över hur mycket som går i den här lilla tösen, förstår att hon gick ner på enbart amnin för jag får ut max 40 ml på pump med båda brösten och hon vill ha 90 minst..nu hat hon gått upp till 120 vissa mål. vill inte övergöda henne men vill inte tvinga henne att vara hungrig heller.

• slemtorsk i din bralla
    annakarin75 skrev 2013-01-21 13:55:06 följande:
    Det där är ju så olika, beroende på hur stora de är också ju. Sonen var liten när han föddes (18/10) och han följer sin kurva, men en av de nedre kurvorna. Han äter mellan 100 och 135 ml per mål. 
    hon föddes 2 veckor före bf efter att jag blivit igånsatt pga preeklampsi..vägde 3430 och var 49 cm men gick ner till 3110 de första tre dagarna pga min mjölk inte rann till.... nu har hon precis ätit 90 ml ersättning plus 40 ml utpumpad mjölk...mätt o belåten
  • slemtorsk i din bralla

v i har babysemp och hon bajsar i snitt varannan dag.. men det där är ju även genetiskt och hon har en mamma som oftast inte bajjar mer än varannan var tredje dag

• slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-22 16:09:05 följande:

Då var vår tös 2 månader å de sa att hon var för liten..
    Messmör innehåller SALT, det ska man INTE ge till barn under 1 år då deras njurar inte är tillräckligt utvecklade för att ta hand om saltet.

Jag fattar inte hur NÅGON läkare eller övrig sjukvårdspersonal kan rekomendera detta. Små små mängder av salt som intas regelbundet KAN leda till döden..........jag skulle aldrig våga experimentera med sånt
  • slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-22 16:21:20 följande:
    Fast vi har inte haft behovet än att ge henne nåt, som tur är bra man vet det nu OM det skulle behövas.. Konstigt att det rekommenderas då?
    MYCKET..... det är väl ett gammalt husmorsknep antar jag och ger man det EN gång är det säkert ingen fara, och inte om det är små små mängder.
  • slemtorsk i din bralla
    LindaEfraim skrev 2013-01-23 11:46:28 följande:
    Alby Ja nu blir jag helt knäpp! Ringde vår Bvc sköterska och hon sa 1-2 tsk i ersättningen är inte farligt. Annars hade de inte haft den rekommendationen. Salterna är inte så höga så att barnens njurar förstörs. Och min son har ju mått bra av det. Men de rekommenderar det bara vid extrema fall sa hon.

Min bvc-sköterska så tvärtom i morse..det är en gammal rekomendation som är från innan man visste att njurarna inte var fullt utvecklade. Det ska inte rekommenderas av bvc utan det är rapsolja som gäller
  • slemtorsk i din bralla
    Emiii skrev 2013-01-26 10:22:21 följande:
    Är det någon som ger NAN 1 HA? Vi började med det för någon dag sen rek. av BVC för han kräks så mycket. Ser ingen bättring än MEN shit vilka gaser han släpper! Och de luktar fruktansvärt.. Någon som upplevt samma?
    det kan vara så att han helt enkelt äter för mycket. Det sa dem till mig på BVC med sonen. han hetsåt när han väl började äta från flaska och sen om det upp massor. Prova att ge mindre doser och oftare i stället, sen kan man byta napp i flaskan- det finns ju lite olika varianter av nappar beroende på vad för flaska man har. Jag bytte till en som var särskilt för ersättning, den som hade hängt med flaskan var från 0 månader men inte specifikt för ersättning.
    Nu när jag köpte flaskor till dottern så köpte jag MAM från 0 månader men även där märker jag att det ibland rinner för fort, hon hinner inte svälja och då "rinner det över":. hon kräks upp en del efter maten också men vi brukar försöka att rapa henne en eller ett par gånger under tiden vi matar, alltså inte en hel dos på en gång utan vi avbryter för rap minst en gång, då blir det mindre kräkningar även om dotter absolut inte kräks särskilt mycket, det kommer upp lite när hon rapar om hon inte blivit rapad i upprät läge.
  • slemtorsk i din bralla
    annakarin75 skrev 2013-01-26 11:39:55 följande:
    Kan hjälpa att ha barnet så upprätt det går också, inte liggande.
    japp.. det var precis vad de sa till mig med sonen, Huvudet skall alltid vara högre än kroppen när man matar och gärna en bra stund efteråt.

Men ofta när de kräks så är det så att de fått i sig för mycket mat, då kommer överskottet ut helt enkelt.
  • slemtorsk i din bralla
    Emiii skrev 2013-01-26 14:47:04 följande:
    Ska kolla upp det med nappen! Se om jag hittar nån som är mindre.

Vi brukar ha honom på bröstet minst 10 min efter matning när vi halvsitter. Men det kan absolut handla om överskott ibland med.

Vi rapar honom minst 2 ggr under en matning ofta mer.

Mer tips mottages gärna :)
    kolla främst efter en napp som är märkt för ersättning, brukar finnas symboler för det så siffrorna är inte alltid åldern fick jag bittert erfara *S*

• slemtorsk i din bralla

Det lilla jag ammade är nu strypt. Var hos läkaren i går för mitt höga blodtryck som inte gått ned sedan min havandeskapsförgiftning och nu ska jag få en starkare medicin som man inte får amma med.

Jag är lite kluven, för amningen har blivit en mysig stund, nu ammar jag inte så mycket men på natten när hon vaknar har det blivit en stund, hon håller sig lugn då medan jag fixar en flaska (har grejer vid sängen, termos med vatten o pulver o ren flaska) men jag har ju inte så mycket mjölk så hon blir aldrig mätt på det... och läkaren poängterade att det nu mera finns sååå bra ersättningar och att de som tillhör min generation (70-talet) är väldigt få ammade och vi blev ju rätt okej trots det

Kändes dock väldigt bra att läkaren först o främst var väldigt försiktig när han lade fram förslaget att sluta amma, jag tänker på dem som det är väldigt viktigt för och som har svårt att tänka sig flaskmatning, och sen att han även var väldigt positiv till hur jag lagt upp maten till flickan och att NU satsar vi på att få ner mitt blodtryck så att jag orkar vara mamma fullt ut och hon har ju ändå fått mjölk från bröstet i fyra veckor.....

På apoteket sen när jag hämtade medicinen var personalen lite kinkig.. de tittade ner i vagnen och frågade lite snorkigt om jag visste att jag inte fick amma när jag tog den medicinen...jag bara svarade ja väldigt kort, kände inte för att beskriva hela min situation för en receptarie liksom...

Nu har jag bara problemet att min lilla tös längtar efter bröstet...hon pickar o suger utanpå tröjan...lite jobbigt för även om jag inte haft mjölk hade jag ju kunnat låta henne snutta lite men nu får jag liksom inte...
    Men det är väl en övergångsperiod på några dagar antar jag...

• slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-27 20:10:19 följande:

Du kan ju fortfarande ligga hud mot hud även när du flaskmatar för att efterlikna amning Jobbigt med snorkig receptionist! Usch.. Jag skulle bli skitsur... Det kommer att funka fint för er
    ja vi har mycket hud-mot-hud här hemma ändå....jag är mest orolig över att få ont i tuttarna- ha ha
  • slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-27 20:23:08 följande:

Mysigt Nej onda tuttar är INTE kul.. Hoppas att du klarar dej! Har tyvärr inga bra tips just nu på hur man undviker det...
    läkaren sa att jag skulle behålla pumpen lite till.. har ju hyrt en från BB, och så skulle jag sluta pumpa regelbundet men om det ömmar o spänner så ska jag pumpa ur...så i går pumpade jag på förmiddagen (när det spände och började droppa) och en gång på kvällen innan jag lade mig (för att slippa spänningar på natten)... idag har jag bara pumpat en gång och det var för någon timma sedan, då började brösten kännas ömma o framförallt var det svårt när Saga ville ligga nära och tryckte på brösten, då gjorde det ont...sover med bh och amningsinlägg och jag HATAR det.. har behövt göra det sen födseln för det rinner och kladdar annars.

En annan sak är att jag svettas så KOPIÖST på natten...jag är frusen annars och det är så illa att jag fryser om det är kallare än 20 grader inne...nu har det vissa nätter gått ner till 18-19 pga kylan ute (vi eldar ju med ved och ibland eldar vi på förmiddagen och då håller inte värmen över natten) och jag vaknar av att jag badar i svett...jag skojar inte.. det är verkligen SJÖBLÖTT, mannen vill inte krypa nära o kramas som han brukar på nätterna för det är sååååå blött i sängen på min sida...vidrigt. Någon som vet om det har något med mjölkproduktionen att göra? För i natt upplevde jag bara att jag svettades första "halvan" av natten... andra halvan, efter matningen av Saga vid 2 så var jag svalare...
  • slemtorsk i din bralla
    annakarin75 skrev 2013-01-27 20:53:26 följande:
    Känner inte igen det där med att svettas på natten, men däremot det att sova med bh och inlägg. Det var sååååå skönt när jag slutade amma och kunde slippa ha nåt knöligt på mig. Det var verkligen härligt. Snart är du där  :)
    jag sover ju naken annars.. hatar kläder på.. även när jag fryser så sover jag helst i min morgonrock och har den "öppen" ... nu när man haft avslag i "evigheter" har jag alltså sovit i både trosor o bh och det känns såååå...fel, känns som en mur mellan mig o maken, vi som alltid sover sked och i varandras armar och det tar bort mycket av hudkontakten. Kanske är löjligt men eftersom vårat sexliv har varit extremt negativt laddat första halvan av vår relation (lååång story- finns mer om det i andra trådar tänker inte dra det här om det inte efterfrågas extreeemt) så är just hud mot hud så viktigt, det är det som hållit oss ihop trots kriser kan man säga.. och så har jag varit "tvingad" att ha kläder på..UUURK.. nu sover jag iaf utan trosor.. men med bh då.. men som du säger..snart åker den också
  • slemtorsk i din bralla

vi har ingen standard på maten... jag tycker att hon äter mer på morgonen och sen är det liksom dödtid på dagen, sen äter hon lite mer på kvällen.

Som i dag tex...90 ml vid 3.20 (hon skulle eg fått 120 men eftersom hon åt vid 1 så drog jag ner det något).
    ytterligare 90 vid 5.

Sen sov hon några timmar och visade inga tecken på hunger förrän runt 120 ml, och efter det har hon inte ätit något än men det kommer nog vid 13-14, 120 ml skulle jag tro.

Sen äter hon nog vid 17-18 och sen vid 21 och sista målet brukar vi försöka få i henne 150 om det går.

Men det är väldigt olika från dag till dag, ingen rutin-.tjej direkt men hon är ju bara en månad.

• slemtorsk i din bralla
    Tjej78 skrev 2013-01-29 13:15:02 följande:
    Hur gör ni när era barn sover? Väcker ni dom när dom ska äta eller låter ni dom sova tills dom vaknar av sig själv? Jag försöker få in rutin på när lilla loppan ska somna, vilket gärna ska vara runt 20 och då måste jag ju väcka henne ibland för att parera in dagens måltider så det sista blir vid 19.30. Är detta rätt/fel, bra/dåligt? Hur gör ni andra?
    eftersom min tös bara är en månad så låter jag henne styra så mycket det går. man ska inte inkräkta på deras biologiska klocka -eller vad man ska kalla det- förrän de blir lite äldre...tror runt 2 månader vad jag har läst
  • slemtorsk i din bralla
    Tjej78 skrev 2013-01-30 19:22:26 följande:
    En till fråga idag :) Hur går det när era respektive skall mata och natta era barn? Jag har ju som sagt helammat innan och nu när vi börjat med ersättning trodde jag att det skulle bli lite avlastning för min del då min sambo kunde mata henne men ack..... Hon ligger bara och skricker och gråter i hans famn.

Min man o jag delar det mesta, han är föräldraledig onsdagar o då tar han sista nattamaten vilket brukar vara mellan 3 o 5 så får jag sova så länge jag vill om vi inte har ngt bokat typ bvc...samma sak på helgen...sen tar han oftast nattningen. Jag förbereder o fixar pyjamas o så sen tar han flaskan o ger o ser til att hon somnar så tar jag alla nätter så han pallar att jobba, han pendlar 9 mil enkel resa så då behöver han ju sova. För oss har det ju varit så från början då hon fått tillägg från dag3 så jag ammade o han gav flaska o jag pumpade en del så han kunde ge det oxå. Det är n vanesak, har din man testat att ge flaska "hud mot hud" ta av på överkroppen o låt bebis ligga i bara blöja el naken, låt dem vara ensamma och stör inte...lugn o ro för dem båda så minskar stressen för er alla tre
  • slemtorsk i din bralla

Min tös snuttar både på pappa och farfar ha ha... när hon var 3 dagar gav hon pappa ett sugmärke på armen, hon är inte så nogräknad men det märks tydligare när hon är hos mig.. nu har nog mjölken i det närmsta sinat helt och då pickar hon mindre på mig också men hon suger på pappas tröja precis vid bröstkorgen.

Hon låg ju hos mig de första två timmarna sen tog pappa henne bara när jag gick på toa men han var inte bar om överkroppen då så det beror nog också mycket på sugbehovet, Saga kan sutta o leta tutte trots att hon nyss vräkt i sig 150 ml men då får hon nappen och blir lugn.

• slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-02-04 08:42:05 följande:
    Nu har jag köpt en MAM-flaska jag ska prova (ska steriliseras först). Det stog anti kolik på den men jag antar att det är en "vanlig" mam-flaska som ni tipsar om här? Eller?.. Har minsta nappen på men behöver antagligen en storlek större (tomt på affärshyllan!) då hon snart blir tre månader. Appropå termos så tänkte jag köpa en på Biltema. Har små därifrån till de äldsta barnen och tycker de funkat bra för 49:-. Tittade här på Coop och tyckte de var dyra, de små..
    tänk på att du får vad du betalar för när det kommer till termos, ju billigare desto sämre. Det är iaf min erfarenhet. Vi köpte en på ICA, 0,5 liter 89 kr och den är skitbra.. nästan för bra för man vill ju att vattnet ska vara så pass avsvalnat att ersättningen går att äta direkt, då måste vi låta termosen stå utan kork på ett tag eller kvar i kastrullen/vattenkokaren ett tag för att svalna.

Biltemas termosmuggar är skit tycker jag iaf, ICAS och Claes Ohlssons är suveräna och jag går utefter det när jag jämför med termos, det är ju samma tillverkare liksom
  • slemtorsk i din bralla
    Baby Doll skrev 2013-02-04 12:42:13 följande:
    Köper ni färdigt ersättning eller blandar ni själva?
    Vi kör med färdig ersättning, jätte smidigt, men dyrare, tyvärr...

www.mybabydolls.blogg.se
    blandar...tycker det är okristligt dyrt med färdiga. Vi har några tetra i skötväskan ifall att, men vi har alltid med oss termosen och en liten burk pulver också
  • slemtorsk i din bralla
    LindaEfraim skrev 2013-02-04 14:55:10 följande:
    Vi lärde lillkillen äta tetrapacken som de var för att vi skulle kunna ha med oss om vi åkte iväg. Sedan köpte jag faktiskt lock med tetrapack. Det är ju mitt barn. Varför ska jag snåla? Så vi körde enbart det när vi åkte iväg och pulver hemma.
    Nä man ska inte snåla med sina barn.. men det handlar ju även om en mijöfråga, myyyycket mer avfall med tetrapack även om man slipper de där jäkla skedarna som är med i VARJE förpackning (helt vanvettigt)

Vi som bor på landet med tömning varannan vecka och ganska dyra sopkostnader skulle få gå upp en storlek i tunna för att få plats eftersom vi i dagsläget fyller den vi har preciiiiis och de tömmer dem inte om locket står öppet (om man packat för mycket)
    Att bära hem vatten (vilket man ju i princip gör) är heller inte försvarbart enligt oss, visst att ha i undantagsfall men inte på heltid. Vi bor ute i naturen och har gjort det valet, vi är inga miljömuppar men vi har vissa principer och därför går det bort att ha tetra hela tiden. Vi räknade och filurade på det ganska länge, för visst ÄR det mer praktiskt och smidigare men nepp.. inte för oss...

Vi kommer ju garanterat köpa barnmat på burk sen iaf och då drar vi vårat strå till stacken av mass-konsumtion
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...