• Frutess

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej! Jag hoppar in här! Jag har en 2 veckors kille hemma som vi idag börjat att helt köra med flaska och ersättning/bröstmjölk. Amningen strilade från början med att han inte fick tag och sög på tungan m.m. På BB fick vi amningsnapp och då funkade det. Sen när vi kom hem så började strulet igen. Han åt bra på dagarna somnade vid bröstet eller släppte när han var nöjd. Men sen på kvällen så satt han bokstavligt fast vid bröstet han kunde äta i 3h innan han somnade och så fort jag la ner honom för att gå på toa så skrek han och letade tutte. Vi började då ge ersättning som tillägg. Första besöket på bvc förra torsdagen så hade han gått upp fint. (Inte konstigt när han åt en massa varje kväll.) så här höll vi iaf på tills igår när jag bröt ihop totalt. kände mig värdelös som inte kunde ge mitt barn mat och att jag var den dummaste kossan i världen som började ge ersättnig till ett barn som bara är 2veckor. vet nu att de är löjligt att tänka så och har nu Bestämde mig för att enbart ge ersättning på kvällen/natten och så pumpa ur brösten så jag inte fick mjölkstockning. Otroligt nog så är lillen nöjd! Vi har haft bästa natten sen vi kom hem från BB!! I morse i alla fall så provade jag bröstet och nope han tar tag , släpper, skriker, tar tag, släpper etc. Så nu har jag bestämt mig för att helt köra flaska! Jag fixar de inte psykiskt att inte veta om mitt barn är mätt och glad eller inte! Nu till lite frågor till er som kanske är lite mer erfarna!:) 1.Vilken ersättning är bäst? Har semper pulver hemma och har kört med de i natt och han har ätit de. Men känns lite jobbigt att behöva koka vatten och kyla ner och blanda m.m kan man förvara kokat vatten i kylen?? 2.Vilka flaskor/nappar har ni och hur många kan vara bra att ha? Vi har 2 tommee tippee (stavning?) flaskor med strl 1nappar 2 st. Tänte köpa fler men vet inte om jag borde köpa likadana eller någon annan? 3. Borde man blanda ersättning och bröstmjölk? Isf hur mycket? 4. De här med att gå från amma till ersättning borde jag Riga bvc idag? Eller kan jag ta de på torsdag när jag ska dit? 5. Och till sist att pumpa bröstet för att inte få mjölkstockning hur har ni gjort?? Hur länge bör jag pumpa? Nu blev de en hel uppsats men de känns skönt att få lite tips från andra i samma sits:)

• Frutess

Jag har läst alla inlägg här i tråden och ska ikväll iväg och köpa MAM flaskor och en sån vällingdoserare!!:D måste säga att jag håller med de här medflaskmatning är en hel vetenskap! Vi kör med baby semp just nu och än så länge så funkar magen på lillen. Även fast han är bra gasig! Men de kommer ut iaf! Borde man köra såna droppar om de är mycket gaser? Läste också att NAN är bättre och att de får mindre gaser av den?

• Frutess

Tänkte kolla om man kan ge nått i förebyggande syfte mot magont/gaser?? Läste om olja och droppar men ja någon som kan tips och ge lite info?:)

• Frutess

Tanken va väl att pumpa ur och ge honom. Men kommer istället trappa ner pumpningen och typ pumpa var 6e timma fr imorgon i ett par dagar sen var 7e timme. Och hålla på så i typ 14 dagar, tills de slutar produceras mer. Då har han iaf fått bröstmjölken i 1 månad. Så han fått lite av de bra som bröstmjölken ger:) Fick den infon av familjestödet.

• Frutess

Annakarin75: jadå vet att man inte ska micra bröstmjölken:) men nu har jag gett honom de 50ml jag pumpat ut och fick fylla på med 40ml ersättning så nu efter ett bad, ren blöja och pyjamas så sover han gott:)

Vart kan man köpa MAM flaskor är de i vanliga Ica butiker typ??

• Frutess

Har nu köpt MAM flaska och semper dr! Ska prova vid nästa mål:) fast dropparna kanske tar ett tag innan de verkar???

Fick en dr Brown flaska av en vän någon som har någon erfarenhet av denna? Den verkar rätt strulig med rör i och grejer!:S

• Frutess

Nej står bara 5droppar men inget om 5 dagar.

Men skillnaden mellan vaniljsocker och socker är de så mycket? Men om de funkar för henne är de ju jätte bra:)

• Frutess

Nu kommer jag med en fråga om bajs. Jag har gett min som baby semp sen i måndagskväll och sempers magdroppar Har han fått igår och idag. nu i kväll fick han flaskan och Åt som han brukar och som vanligt kom de en del gaser och de spraka i blöjan. Sen låg han och verkade krysta lite. Bytte blöja och i så ligger de en stor slem klump typ! Gul till färgen lite vanligt bajs med. Och de lukta sur så in i Norden!! Nog för att se luktar förut lite sen vi gick över till ersättning men de här var värre! Första tanken är förkylning

• Frutess

Min är 3v och han äter mellan 70-90ml. Men då var 2-3h:) han ligger på + i vikt så så länge de går upp i vikt och är nöjda då kan de nog variera en hel del i mängd:)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...