Inlägg från: Mysan0411 |Visa alla inlägg
  • Mysan0411

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej! Hakar gärna på här. Har en flicka på 3 veckor. Amningen funkade inte så bra i början och hon gick ner i vikt så vi fick börja ge henne tillägg. Jag kämpade under tiden med att både amma henne innan vi gav tillägg och att pumpa för att få igång mjölken men det kom aldrig mer än 10-30 ml så jag har valt att ge upp amningen och ge henne ersättning istället. Nu hade hon ökat 190 gram på 5 dagar. Hade samma problem med min son för 10 år sedan. Jag kanske inte kan producera så mycket mjölk? El kanske ger upp för fort? Det funkar bra iallafall med ersättning och nu vet jag ju att hon får i sig mat som hon ska. Nackdelen är ju dock denna nedrans magknip. Vi ger Minifom före matning och Semper magdroppar 1gång/dag. Det lindrar men magknipen finns ju fortfarande där. Jag kör med Dr Brown´s antikolikflaska och tycker att den fungerar ok. Jag tyckte hon fick i sig maten så fort med MAM:s antikolikflaska. Hon sväljer ju fel/sätter i halsen ibland även med Dr Brown´s men jag gör pauser i matandet då jag hör att dte rinner för fort el om hon halvsomnar till.

Sätter era barn i halsen/sväljer fel när de äter? Någon fler som har en 3 veckors, hur stor mängd och hur ofta äter era?

• Mysan0411
    CarolineL skrev 2013-02-16 19:45:22 följande:
    Hej på er! Jag har blivit tvungen att ge mitt andra barn ersättning eftersom amningen inte fungerat fastän vi nog testat allt . Jag har ingenting emot att ge ersättning men har tyvärr dåliga erfarenheter från vårt första barn som hade ont i magen mest hela tiden och som pga detta inte sov mer än två timmar i sträck förrän han var runt året. Andra sonen är knappt tre veckor gammal och får BabySemp var tredje timma, 80ml. Han får även olja flera gånger per dygn för att hjälpa magen lite. Vad tror ni om det upplägget? Hr mycket och hur ofta har era tre veckors fått?
    Hej!

Har också en treveckors liten som äter Babysemp. Min son som nu snart är 10 åt också ersättning och jag har också dålig erfarenhet av magont och hård mage. Men vad gör man när amningen inte funkar och mjölken inte räcker till..... Min tjoppa äter nu ca 90 ml var 3-4:e timma (det får inte gå mer än 4 timmar mellan maten enl BVC tills vi ser att hon ökar i vikt som hon ska). Är ju individuellt från barn till barn och huvudsaken de går upp i vikt som de ska. Min tjej gick ner mycket under första tiden jag ammade men nu sist hade hon gått upp 190 gram på 5 dagar vilket var bra enligt BVC, några gram till så är hon uppe i sin födelsevikt.  Ny vägning på tisdag. Jobbigt med oron över vikten! 

Har din pojke problem med magknip nu? Tjejen har en hel del magknip och vi ger både Minifom och Sempers magdroppar men det ger bara lite lindring. Hon är dock ej hård i magen än som sonen blev vilket är jätteskönt. 
  • Mysan0411

Hej!

Magknipen blir värre för min 3 veckors. Ska man testa NAN istället för Babysemp? Hur många droppar Minifom ger ni era bebisar? Står ju 10 på förpackningen men hört många som ger allt mellan 10-60 droppar.

NAN Pro, Sempers magdroppar och öka Minifomet??? 

• Mysan0411

En fråga.... Någon som köpt en värmehållare till nappflaskor? Hur länge hålls det varmt i en sådan? Jag vill inte micra ersättningen än och tänker att det skulle vara bekvämt att värma på hemma och sedan kunna ge utan att behöva dra med både termos och pulver.

• Mysan0411

Hej! Hur ofta bajsar era bebisar? Lillan har bajsat en gång om dagen sedan vi gett ersättning men nu har det gått en dag sedan hon fick bajsa, hårdare nu också. Hon spyr mycket också nu. Inatt var hon skrigig och missnöjd och kom inte alls till ro, ont i magen tror jag och kanske inte blir bättre av att hon inte får bajsa? Har ni problem med hård mage? Några tips? fler som har "griniga" bebisar på natten?

• Mysan0411
    Lollo81 skrev 2013-02-21 12:37:27 följande:
    Min lillkille bajsar varannan var tredje dag, och han är rätt hård i magen också.
    Han sover dock väldigt bra allt från 13-15tim/dag, sover tidvis oroligt, vrider och vänder på sig, vet inte om det beror på magen eller annat, för han är inte grinig eller så och när han är vaken så är han pigg och glad så jag försöker inte tänka på att han sover oroligt iaf inte ännu.

Jag ger honom NAN Pro  200ml (180) 1 mål om dagen med 2 teskedar rapsolja, och 1 till 2 ggr om dagen får han Lemolac som hjälper honom att bajsa och vi använder oss utav MAMs antikolikflaskor, sen får han även Sempers magdroppar. Denna kombination verkar fungera bra för oss.

När han sover så sover han på sida, så fort han hamnar på rygg så vaknar han, har även lagt lite stöd runt honom i form av ett ihopvikt täcke, vilket gör att han sover mycket bättre.
    Hur gammal  är din pojke?
  • Mysan0411

Jag kokar vatten som jag sedan förvarar kallt i kylen. Sedan kokar jag upp en liten mängd vatten som jag blandar med det kalla kokta vattnet så att temperaturen blir 40 grader. En flaska med färdig mängd 130-135 ml:  70 ml kallt vatten och 50 ml kokt då blir det 40 grader. Sedan när jag tillfört pulver och skakat flaskan är tempen nere på 37. Har en snabbplatta på spisen så den lilla mängden vatten tar typ 1 minut att koka upp. Fungerar perfekt tycker jag och så slipper jag micra som jag helst inte vill då lillan är så liten.

Man får hitta sitt eget sätt som går lättast och som känns bra. Vi har bökat på med flaskvärmare och körde färdigblandad i början för att det skulle gå snabbt men det blir ju lite dyrt när hon äter så mycket nu. NAN är ju mycket lättare att tillreda då det ska blandas i 40 grader istället för semper som ska tillredas i 70 grader, tar ju en evighet att svalna ner det till ättemp. 

• Mysan0411

Hej! Är det någon här som använder NAN? Min dotter är nu 6 månader och äter lite "smakportioner" i form av gröt, pureer. Mängden "vanlig mat är bara ett par teskedar 1-2 ggr per dag. Hon äter alltså fortfarande mest NAN pro 1. Min fråga är alltså om man ska gå över till NAN pro 2 nu? Mailade Nestle för att fråga om man kan gå över helt el ska göra det successivt och deras svar var: Skillnaden mellan dessa två produkter är att 2:an är en tillskottsnäring som man kan ge som ett komplement till annan mat när barnet börjar äta lite mer varierat. Sen beror det också på hur långt ni har kommit vad gäller ”annan mat”.  

Ska jag alltså fortsätta med NAN pro 1 tills hon börjar äta mer vanlig mat typ kanske 2 hela mål per dag el ska jag byta till NAN pro 2 nu?? Hjälp jag förstår inte!!

• Mysan0411
    ingeborg34 skrev 2013-07-23 17:37:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn i september och med mina tidigare har jag kombinerat ersättning och amning. Tänkte be om tips vilka flaskor ni som är lite mer uppdaterade använder?
    Hej! Jag använder Dr Brown och tycker de har fungerat jättebra på min tjej som hade mycket problem i magen i form av gaser. Många av mina vänner använder MAMs antikolikflaskor och är jättenöjda med dem. Dr Brown är det ju många delar som ska rengöras vilket är nackdelen medans MAM kan steriliseras i micro.

Jag kan rekommendera DR Brown eller MAM. Sen är vi ju alla olika och gillar olika :)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...