• jmynt

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej på er alla! Jag har inte hunnit läsa så mycket ännu, men hoppas på lite erfarenhet som kan stilla min oro. 

Jag äter en medicin som heter lithium och kommer därför inte kunna amma om jag inte väljer att sluta med medicinen. Jag har bipolärsjukdom occh känner mig kluven till att sluta med medicinen men jag hade ju så gärna villjat amma. Det känns som detta med flaskmatning är så omständigt. Jag kommer att få barn i juli och i augusti ska vi åka på semester med husbilen och vi en hel drös som åker o jag känner att det kommer bli jobbigt att springa upp flera ggr/natt o fixa flaskan utan att väcka alla andra.( vi kommer vara 3 större barn, 3-4vuxna och bebisen)

Känner att jag kommer bli instängd hemma för att det är bökigt att fixa mat till liten ute på stan o liknande. På semestern kommer vi även gå två dagar på liseberg.

Mina andra två barn har jag ammat i början ( första 4månader o andra 2månader)men fått sluta pga att de fått så ont i magen och svalt så mycket luft.

Hoppas att någon orkat läsa detta och vill komma med lite råd o tipps.               

• jmynt
    sigrid73 skrev 2013-03-15 09:55:53 följande:
    Jmynt äter också lithium och kunde inte amma. Man hittar sin knep med ersättning. Typ vällingdoserare termos. Jag tycker inte de har varit knöligt alls och jag är mkt ute och flänger.

Vad "kul" att hitta nån i samma sits. Min ena läkare säger att jag måste sluta ta medicinen innan förlossningen och min andra läkare säger att jag absolut inte ska det, vet ju liksom inte vem man ska tro på men man vill ju inte hamna i nån depression eller nåt med en nyfödd.... Hur gjorde du hade du nåt uppehåll med lithiumet vid förlossningen?
  • jmynt

Tack för alla tipps!!

Sigrid 73: min läkare på psyk sa att jag skulle sluta direkt men sen bytte jag läkare där och hon sa att jag skulle trappa ut den i god tid innan förlossningen, men sen pratade jag med läkaren på mvc som sa att det är jätte dumt att sluta med den eftersom man få lätt får förlossningsdepression då. Jag kan dessutom inte ta mig ur mina svackor med hjälp av bara lithiumet utan behöver även äta voxra. Mvc läkaren var mer positiv till att sluta efter förlossningen än innan om man nu promt skulle amma. Men visst blir man förvirrad av alla olika besked man får av vården....

Känner mig lite mindre ängslig kring detta med flaskmatning nu iaf. Kan ju hoppas på att slippa ett magbarn denna gång kanske med. Ni som flaskmatat från start har ni fått mycket mjölk/läckt mycket och hur lång tid har det tagit innan det gått över?    

• jmynt
    sigrid73 skrev 2013-03-15 22:12:32 följande:
    du får en tablett efter förlossningen som stoppar upp mjölken. jag märke inget alls.
    ok tack för svaret!
  • jmynt
    Christi38 skrev 2013-03-16 09:10:16 följande:
    Här i Sthlm får man tablett om man vill. Jag tog ingen då vi inte bestämt oss o början och den ger bäst effekt om den tas rätt så direkt. Men då jag inte stimulerade brösten och mjölkproduktionen så backades den tillbaka av sig själv efter ett par dagar. Dock hann jag få rejält sprängfyllda bröst så jag var osäker på om det skulle fungera på naturlig väg....men det gjorde det!
    Vad skönt att höra att man inte behöver gå med en massa mjölk i veckor iaf. Jag är inte mycket för tabletter så jag kommer nog inte att ta nån om man kan klara sig ändå.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...