Inlägg från: Mammatillfilur |Visa alla inlägg
  • Mammatillfilur

Tråden för oss som INTE ammar...

Frutess: min dotter var likadan som din...ett tips försök med medicinsk ersättning som ges till komjölkprotein överkänsliga/ allergiska. Hjälpte min dotter och vi kunde sluta med både Minifom och Semper dropparna efter bara några dagar.

• Mammatillfilur

Frutess: Min lilla tjej äter Pepticade. Den är godare än Nutramigen. Pepticade har bara varit på marknaden i ca 2 år. Fördelen med den är att den smakar gott :)
    Finna att köpa på Apoteket.
    Ett tips: fråga om provburk på BVC. Om det fungerar se till att få en livsmedelsanvisning på ca 12 burkar per uttag. 1 uttag kostar då 120 kr.

• Mammatillfilur

Frutess: hormonprickar kommer inte bara ifrån amningen utan uppkommer då mammas hormoner lämnar bebisens kropp. Det är då som bebisen immunförsvar och dess egna hormoner tar över. Prickar i samband med allergier och överkänslighet är vanligt men bebisar kan även få prickar vid virusinfektioner.
    Prova mjölkfritt...men inte Nutramigen då den smakar äckligt tycker de flesta bebisarna. Insistera att BVC låter er pröva Pepticade.

Är det någon här som har erfarenhet av att ge smakisar från 4 månaders? Har någon kokat egen gröt till en sån liten? Hur göra på bästa sätt i så fall?

• Mammatillfilur

CarolineL: min dotter blev bättre med Pepticade. Slutade med att ha skrikattacker och vara hård i magen. Det tog ca 1 vecka för hennes mage att ställa om sig och den stora skillnaden märktes då.
    Vi låg inne på sjukhus för några veckor sedan och där hade de färdigberedd Pepticade i kylskåp. Deras dietist hade sagt att det var ok. Om det fungerar på sjukhus så fungerar det hemma då vi har snällare baciller hemma än på sjukhus. Jag är dock själv itu delad kring detta då min dotter blev dålig i magen när hon fick färdigberedd Pepticade som hade stått....det kan dock ha varit ett sammanträffande och att hon också hade en viros. Ska prova igen om några veckor och se vad som händer. Gör färdigberedd och kolla hur ditt barn reagerar....

• Mammatillfilur

Saralito: min lilla var också så som du beskriver plus att hon var förstoppad till och från. Gick över på mjölkproteinfri ersättning, Pepticade och sedan dess har hon inte skrikit av magont. Vi tog bort allt vad droppar heter såsom Minifom och Semper droppar. Hon bajsar helt själv utan hjälp av Windi, den har inte behövts användas en enda gång sedan byte av ersättning :)
    Mitt tips är pröva mjölkproteinfri ersättning trots att det inte finns andra symtom än kolik....
    Kan även rekommendera Dr Brown's antikolik flaska :)

• Mammatillfilur

Wiggelin: prova en ersättning som heter Pepticade. En ut av de dyrare mjölkproteinfria men den godaste av alla.
    Var bor du? Om du gör det...skicka ett privat meddelande så kanske vi kan ordna något om eran BVC inte har en provburk åt er. ( Det hade vår)

• Mammatillfilur

Det är vanligt att få mer ont i bebismagen av både Bifidus och laktulos. Vi slutade med allt sånt och bytte till komjölkfri ersättning och då löstes alla problem.

• Mammatillfilur

Frusen: Vi bytte rakt av till en ersättning som heter Pepticade. Efter ca 1 vecka förändrades vår flicka från en ledsen, skrikig bebis som hade svårt att komma till ro samt ständigt behov av hjälp av både magmassage och windii för att bajsa till en lugn och harmonisk tjej som kunde bajsa själv och inte behöver några droppar eller laktulos. Idag när hon är 7 månader äter hon vanligt mat och dricker lite ersättning till mellanmål. Vi har introducerat mjölkprodukter lite sakta och än så fungerar det. Jag tror att i vårt fall handlar det om mängden mjölk hon får.

• Mammatillfilur

Pepticade räknas som medicinsk komjölkfri ersättning dvs innehåller inte proteinet som gör att man är allergisk mot komjölkproteinet. Är producerat av vassle som är så spjälkat att de flesta tål den.
    Neocate är också komjölkfri ersättning och innehåller dessutom inte laktos. Denna ersättning är syntetisk framställd men har ävensom bas i vassle. Men den är så mycket förädlad att den räknas till syntetisk framställd. Den ges till barn som är hyperallergiska och oftast har en multiallergi. Den ger man om bebisen har magproblem kombinerat med hudproblem eller fått tex andningssvårigheter dvs en misstänkt allergisk chock.
    Primär laktosintolerans är mycket mycket ovanligt hos bebisar då bebisar ska tåla det då bröstmjölken innehåller väldigt mycket laktos. Sekundär laktosintolerans kommer senare i åldrarna vid tex 2-3 års ålder eller ännu senare. Om bebis inte tål ersättning så är det nästan alltid komjölkproteinet som spökar och inte laktosen.
    Fått allt detta förklarat av vår barnläkare och är för övrigt barnsjuksköterska själv.
    Pepticade och Neocate är bland de dyraste på marknaden men smakar och doftar riktigt gott. (Har smakar själv på den)
    Jag skulle rekommendera att prova med Pepticade först.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...