• Pixxi

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej!
    Tänkte ansluta mig till er trevliga skara. Min pojke är idag 16 dagar. Gav upp bröstet i måndags då han aldrig verkade bli mätt och vi gav tillägg efter amning iaf, tror också att ett dödsfall inom familjen påverkade tillgången på mjölk. Beslutet att sluta amma tog emot en aning för man är ju så inpräntad att "amma ska man göra". Nu är jag helnöjd med beslutet. Fick veta av min mamma igår att jag och mina två syskon är ersättningsmatade, och mig är det ju inga större fel på :p

Dock har jag några funderingar som ny i ersättningsdjungeln. Vi kör med BabySemp, för det var det han fick på BB. Har märkt nu att han inte bajsar lika ofta och konsistensen är mer som tapetklister, när jag ammade bajsade han efter varje gång han ätit. Har köpt magdroppar att ge varje dag, men finns det nåt emr man kan göra för att förebygga förstoppning?
    Hur ofta ska han äta?  Jag har förstått att det är han som ska styra matningen, men ibland känns det som han äter som en hel valross. Det kan ibland bara gå en timme mellan varven. Ska man ge flaska så fort ahn vill ha?
    Hur gör man för att brösten ska sluta producera mjölk? Just nu pumpar jag ur när det börjar spänna och rinna. Ska man bara trappa ner så mycket det går och så kommer det sluta av sig självt?

Nu ska vi iväg och köpa några fler flaskor. Har insett att det blir väldigt mycket diskande hela tiden när man har 4 flaskor.
    Ha en trevlig alla hjärtans dag!

• Pixxi

Behöver råd...
    Sonen (nu 17 dagar gammal) äter en flaska ersättning, tills han själv inte vill ha mer. Sen halvsomnar han i 5 minuter för att sedan dra en kastspya över hela soffan och sig själv. Det måste ha vart 95% av det han åt som kom upp. Inatt gjorde han samma sak i sängen.
    Hur hanterar man det? Gör jag något fel? Eller är det han som inte tål något?

• Pixxi

En fråga.
    Vi tänkte byta från medela calma flaskor till mam anti-kolik flaskor, då sonen verkar äta lugnare från den flaskan.
    Men vi har problem med att mam-flaskorna läcker ibland. Är det vi som gör nåt fel när vi skruvar ihop dom eller? Det läcker i den nedre skruvningen där man kan ta isär flaskan, och jag tror även underifrån.
    Dessutom verkar det som luftinsläppet i botten på en av flaskorna inte fungerar som den ska då sonen blir frustrerad efter ett tags sugande. Då får vi skruva isär och ihop flaskan igen för att släppa in luft så sonen kan äta vidare.
    Är det bara vi som upplever strul med flaskorna? Eller gör vi något fel?

• Pixxi

Det här med storlek på dinappen...
    Min son är snart 4 månader och använder fortfarande storlek 1 på dinapp på Mams antikolik-flaska. Jag har försökt med dinapp 2 flertalet gånger, men han får bara som kallsupar för han suger så hårt som han gör på 1:an. Det resulterar i att han blir jättefrustrerad och inte vill äta

Hur har ni andra gjort vid bytet av dinapp? 
    Jag funderar på att ge honom flaskan med dinapp 2 ofta under dagen, så han inte är jättehungrig när han ska äta. Kan det funka? 

• Pixxi

Jag tänker mest att han kanske kunde få i sig maten lite fortare, om han vande sig med flödet. På sistone har han börjat äta mindre också. Inte för att han klagar men man blir ju orolig som mamma. Och så suger han så hårt att han får in luft på sidorna ibland. Men vi fortsätter väl på ettan då tills han protesterar.

• Pixxi

En fundering, spelar det nån roll om ersättningen är varm när man serverar den?
    Vi kör på tetra i skötväskan när vi är hemmifrån, och den äter sonen kall utan problem. Men hemma får han pulver-ersättning runt 37 grader varmt. Kan man servera kallare ersättning hemma också, eller bör den vara varm?

• Pixxi

Jo det är hemskt bekvämt faktiskt att han dricker rumstempererad/kall. Just därför jag tänkte om jag kan ge han lite svalare ersättning hemma, för att inte skämma bort honom. Plus att det borde vara godare att dricka svalare på sommaren.

En annan fråga. Vi har blivit beordrade att börja ge gröt en gång om dagen, då sonen inte går upp i vikt som han ska. Hur vänjer man barnen med fast föda? Han förstår ju inte än hur man äter från sked. Har börjat blanda lite gröt i ersättningen så han ska vänja sig med smaken åtminstone. Han får lite äppelpuré på sked några gånger på dagen för att träna på att äta på sked, för den verkar han tycka om. Tänkte att det är enklare att äta på sked om det är gott. Har ni några andra knep hur man lär barnet äta från sked?

• Pixxi

Fråga. Min son är 6,5 månad nu och sist jag skulle köpa ersättning så kollade jag på tvåan. Men på den stod det tillskottsnäring för barn som har annan huvudsaklig föda, eller nåt i den stilen. Då vart jag lite ställd och köpte till sist ettan iaf. Sonen äter huvudsakligen ersättning och vi jobbar på med puréerna, men än är det bara smakportioner.
    Nån som vet om man ska köra på tvåan iaf eller vänta med att byta tills barnet äter mer puré? (Använder Nan pro)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...