Inlägg från: johanna35 |Visa alla inlägg
  • johanna35

Tråden för oss som INTE ammar...

vill tipsa om yoomi nappflaska som värmer mjölk välling utan el, med laddningsbara patroner. Den är superlätt att rengöra, med en bred öppning. Den värmer endast mjölken som barnet suger i sig.  

Jag vill även tipsa om att prova att LINDA barnen. Det motverkar inte kolik men de flesta barn blir lugna och trygga av att bli lindade. Min barnmorska rekommenderade det och det funkade perfekt för mig. Jag köpte en Babystödpåse med kolikband, linda funktion och den går att använda som en vanlig sovpåse. Den har dessutom ett riktigt bra stöd för nacken..  

• johanna35

den är ny i Sverige, därför "lobbar" jag lite. Nappflaskan fungerar som vanligt, det är de laddningsbara patronerna som man har med sig. När man behöver värma mjölken placerar jag patronen i nappen, trycker på en knapp genom nappen på patronen och efter 60 sekunder blir patronen så pass varm att den värmer mjölken som passerar mellan nappen och patronen till exakt bröstmjölks temperatur. patronen håller temperaturen en hel timme sedan avsvalnar den, och man måste då ladda den igen (när man vill, koka eller i en kapsel i mikro). Men under den timmen kan barnet äta, eftersom mjölken inuti flaskna inte blir uppvärmd utvecklas inga bakterier. Den är ju suverän även till nattmatning. I min mammagrupp skrattar vi lite, för jag är ju egentligen friare är dom. De måste sätta sig och slänga fram "tuttarna" jag slänger fram "patronen" när och var jag vill...:)
  • johanna35

precis! när du laddar patronen, "smälter" vätskan som är inuti. Det hör du enkelt genom att en kula slår i den när du skakar den, efter du laddat den måste den svalna ca en timme i rumstemperatur (snabbare i kyl) Sedan är den laddad och du kan använda den när du vill. När du ska använda den "aktiverar" du den via knappen, vänta 60 sekunder. Vad som händer när du aktiverar den är att vätskan börjar stelna och på så sätt utvecklar värme inuti patronen. Värmen håller sig i en timme, efter det avtar den sakta och du måste då "ladda" om patronen, eller som du säger byta ut den, vilket jag aldrig har behövt för under en timme brukar min tjej alltid äta ersättningen.

Jag brukar inte fylla flaskan med ersättning innan jag behöver den, men det är nog snarare upp till vilken ersättning du använder och hur mycket den tål. Jag har dessutom bara den lilla flaskan på 140ml än så länge. Yoomi har även en på 240ml

• johanna35

Precis Linda, det får man ju ta hänsyn till. När jag är ute använder jag oftast drickfärdig ersättning, tar jag med pulver tar jag även ta med ster vatten. Och observera, det är inte flaskan som värmer, det är patronen. Flaskan fungerar som en helt vanlig flaska utan patronen. Om jag tex är på ett fik med en tillgänglig Micro, kan jag micra ersättningen (drickfärdig, eller pulver + steriliserat vatten) i flaskan och "spara" patronen till senare tillfälle.

Yoomi finns på fler ställen nu. Jag har sett att lekmer.se har kampanj för systemet med 140ml flaskan 329kr. Jag gav nog närmare 400kr kommer inte ihåg. Jag läste om den på "attflaskmata"   

• johanna35

nu måste jag ju få lobba lite Skrattande yoomi funkar på välling också, även den tjockaste fullkornsvälling

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...