Inlägg från: Saralito |Visa alla inlägg
  • Saralito

Tråden för oss som INTE ammar...

Hoppar in lite här jag också. Har en nioveckorstjej som inte verkar må riktigt som hon ska i magen. Hon får enbart ersättning sedan hon var två dagar gammal och i början gick det hur bra som helst. De senaste dagarna, kanske så mycket som senaste veckan har hon dock varit som förbytt och bara skrikit, praktiskt taget all vaken tid. När hon sover (vilket tack och lov är mycket och bra) verkar hon lugn och bekväm. Vi kör på Sempers lemolac-ersättning nu, men har kört både vanlig semper och nan (ej ha) tidigare utan att märka någon skillnad på magen. Hon får även minifom och semperdroppar. Skulle ni rekommendera att testa nan ha och se vad som händer, eller är det bara att härda ut?
     Hon äter 150ml varje måltid, oftast med 4-5 timmars intervall, ibland sover hon en hel natt utan mat också. Idag testade jag att göra mera mat utifall det var en så enkel grej som ställde till det för henne, men hon ville absolut inte ha mer än 150 i alla fall. Hon har svårt att bajsa med. Konsistensen är som den ska, men hon får liksom inte ut det på egen hand utan det brukar krävas massage för att få ordning på det.
     Lång och lite rörigt kanske, men jag uppskattar verkligen alla råd jag kan få. Vi använder för övrigt mams antikolik-flaskor till henne.

• Saralito
    Frutess skrev 2013-04-22 21:24:41 följande:
    Hur länge har du gett lemolac, semper dr och minifom? Jag skulle fortsätta med lemolac ett par dagar. Sen tar de 3-4 dagar innan minifom dr ger effekt. ( min son hade kolik) vi gav tillslut med läkaren i ryggen 30dr minifom då blev de bättre. Men du kan höja till 15 dr och hjälper inte de efter en vecka prova 20.

Byt inte och prova en massa jox på samma gång då har du ingenaning om vad som hjälpt;) men byt till NAN ha om inte lemolac verkar ge någon effekt. Och prova sen att höja minifom dr!

Skulle de vara kolik så ha i åtanke att de går över! Vet att de är jätte jobbigt när de små skriker men de blir bättre! Lycka till!
    Semperdroppar har vi gett alltid, minifomet började vi med igen häromdagen och lemolacen är inne på andra dygnet nu. Då avvaktar jag helt enkelt och har lite is i magen trots att jag helst vill börja joxa med allt på en gång som du säger. Det skär i hjärtat att se henne ha det så jobbigt.
  • Saralito
    purple box skrev 2013-04-22 21:42:24 följande:
    Det kan vara så att MAM anti-kolic flaskan inte tar bort tillräckligt mycket luft. Eller nappstorleken?

Min tjej behöver också ofta hjälp med att bajsa. Testa lite kolik-massage eller att helt enkelt hjälpa henne lite.
    Vi har minsta nappen fortfarande, kanske ska testa att byta den. Kolikmassage får hon tre gånger om dagen.
  • Saralito
    Frutess skrev 2013-04-22 21:55:35 följande:
    Saralito: ja jag förstår dig! Som sagt min lilla hade kolik från 6v till ja 3mån ganska exakt:( men ja ha is i magen höj minifomet om du vill prova nått isf! Sen som purple box skriver kolik Massage sök på sol ochmåne massage och vattenhjulet! Gör jag på Albin morgon och kväll:)

Men hon har inga andra symptom? Tänkte torr hud eller prickar eller röd i ansiktet eller nått annat som tyder på mjölkprotein allergi? Är de mer skrik efter måltider? Är de skrik hela tiden eller hur är de?

Kan också vara att hon äter mycket eller för fort/för sakta. Albin fick vi byta till strl 2 ganska tidigt. Han vill att de ska komma mycket och fort när han äter^^ av 1an tok skrek han bara!:)
    Hon var jättetorr om fötter och ben precis som nyfödd, men det gick bort med miniderm. Inga konstiga prickar eller liknande som jag lagt märke till (och jag är som en hök nu. Ser ALLT). Mest skrik är det precis efter måltid, eller under tiden. Efter en stund brukar hon antingen somna eller faktiskt kunna vara lite nöjd en stund. Tror inte hon äter för lite, eftersom hon inte har varit intresserad av mer när vi gjort en större portion till henne. Tror dock på att prova en större napp.
  • Saralito

Hon bajsade en jätteladdning mitt på dagen och sedan var hon nöjd jättelänge, fram tills att sambon gjorde mat och slarvade med måttningen. Då fick jag en liten hjärnblödning tror jag. Nu har hon just fått kvällsmålet och verkar nöjd och belåten faktiskt.

• Saralito
    Tjolanta skrev 2013-04-24 09:25:02 följande:

Min make slarvade också med måtten en gång! Vi har nan ha & det blandar man med en BLÅ skopa. Sen skulle vi introducera vanlig ersättning så vi köpte nan pro som blandas med VIT skopa, inte alls samma storlek på dem, jag tror den vita är sstörre... Då tog han den vita skopan och måttade upp NAN HA med, mått som mått tänkte han... Ändå så låg varje skopa i varsin burk med TYDLIG text! Jag blev vansinnig!! Som tur var så åt hon inte upp det. Kanske kände att det smakade konstigt? Typiskt karlar.. Det är ju inte de som måste vara hemma med en gnällig & skrikig bebis sen... Sedan så blandade han en flaska med BARA nan pro och skulle ge henne.... Men då hann jag sätta stopp... Behöver jag påpeka att vi inte köpt hem mer nan pro?..
    Jag vet inte vad han tänkte faktiskt, inte alls skulle jag tro. Nu är hon jättesnorig och eländig igen lilla grisen, så hon har knappt ätit inatt och nu på morgonen fick jag nästan tvinga i henne lite. Ska ringa vc och kolla om det går att öka upp hennes ventoline lite (hon har förkylningsastma, troligtvis).
  • Saralito

Idag testade jag att byta till en större storlek på napparna till flaskan. Vilken jäkla revolution! Tusen tack för tips, verkligen. Hon har varit en helt annan bebis nu på eftermiddagen Hjärta.

• Saralito

Imorgon har vi ÄNTLIGEN tid på barnmottagningen och ska väl förhoppningsvis få ut Althera på recept. När vi bytte till den fick vi ett helt nytt barn som belöning, men det har tagit en evinnerlig tid att få en tid för receptet.

• Saralito
    Tjolanta skrev 2013-05-22 20:12:55 följande:

Hoppas det har gått bra för er med mat och recept!
    YES! Nu har vi tolv burkar stående hemma i köket och möjlighet att hämta ut 24 till Skrattande. Sköterskan trodde för övrigt inte att det är en "riktig" allergi utan bara en känslig mage. Nu ska vi köra på med mjölkfritt tre månader till, sedan göra en provokation och se vad som händer.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...