• Sture

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej! Den 23 maj föddes vår son Jack. Då jag inte hade tillräckligt med mjölk, och han vägrade ta bröstet, fick vi rådet att börja med ersättning. Jack är nu tre veckor och har fått ersättning sedan vi kom hem från BB. Enligt BVC ska han ha fri tillgång till mat. Han äter 120 ml ca 10 gånger om dagen. Är det för mycket? Han har ont i magen, svårt att bajsa och har mycket gaser. Vi har provat att ge honom 1 tsk kallpressad rapsolja i varje flaska och masserar hans mage nästan vid varje blöjbyte, men det hjälper inte så mycket. Han fick Baby Semp först men kräktes upp nästan allt efter varje måltid så nu har vi bytt till NAN Pro sedan en vecka tillbaka. Han var hård i magen även när vi använde Baby Sempen. Är det någon som har likande erfarenheter av ersättning eller tips och råd hur man kan göra när de får så ont i magen? På BVC har de rått oss att bara fortsätta som vi gör. Det känns dock inte helt bra när han ligger och trycker så fort han ligger ner, utan att det kommer något, och är väldigt ledsen. Jag undrar också hur ofta ni matar era barn och hur mycket ett barn i hans ålder äter ungefär? Det känns väldigt mycket att ge honom 120 ml 10 gånger om dagen. Bara det borde ju göra att han får ont i magen. Tacksam för svar.

• Sture
    TessTess93 skrev 2013-07-04 15:51:09 följande:
    Hur mycket ersättning fick era barn när dom var ungefär en månad? Och vilken sort gav ni?

Jag var på BVC och fick utskällning för att min dotter äter mycket och ganska ofta..
    Vår son är sex veckor idag och äter 140-160 ml NAN var tredje timme ungefär. På BVC fick jag direktiv om att låta honom äta när han är hungrig. Har förstått att det ser väldigt olika ut beroende på vilken BVC man tillhör. Hur mycket äter din tös?
  • Sture
    Libby2k skrev 2013-07-04 16:42:00 följande:
    Tesstess93 hur mycket får ditt barn?

Min son är en månad på lördag. Idag vid senaste målet fick han 160 ml och åt upp ca 150 ml. Han har varit mätt nu i snart fyra timmar. Annars får han 135 ml var tredje timme men senaste målen har han "pickat" väldig o inte känts riktigt nöjd så provade att öka! Ska nog ge honom 160 ett par mål o sen 135 resten och prova :) Min BVC sköterska sa äter han slut så öka, jag tycker han äter jättemycket ;).. De kan va växtknäppar sa BVC sköterskan då vill/behöver dem mer - så länge han är mätt och lämnar lite så liknar det mer amning, man tar ju inte ifrån bröstet när man tror att bebisen ätit viss mängd utan bebisen slutar äta när den är nöjd och blir det för mycket kommer set upp mer än så är det inte sa hon!!
    Hej!

Får jag fråga hur din son är i magen? Vi har haft problem med att vår son är hård och mycket gasig. På BVC säger det att det beror på att han får ersättning. Vi ger honom även miniform och Sempers magdroppar. Han får NAN Pro.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...