• Libby2k

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej jag hoppar in i denna tråd om det är ok:) jag ger min snart 4 v bebis NAN COMFORTIS och har MAM flaskor, sugnappar tar han alla men avent har vi flest av:)

Nu har vi funderat på att övernatta någonstans ex stuga el hotell på semestern. Hur har ni andra gjort med matblandning/värmning och diskande av flaskor vid hotellvistelse?

• Libby2k

Tesstess93 hur mycket får ditt barn?

Min son är en månad på lördag. Idag vid senaste målet fick han 160 ml och åt upp ca 150 ml. Han har varit mätt nu i snart fyra timmar. Annars får han 135 ml var tredje timme men senaste målen har han "pickat" väldig o inte känts riktigt nöjd så provade att öka! Ska nog ge honom 160 ett par mål o sen 135 resten och prova :) Min BVC sköterska sa äter han slut så öka, jag tycker han äter jättemycket ;).. De kan va växtknäppar sa BVC sköterskan då vill/behöver dem mer - så länge han är mätt och lämnar lite så liknar det mer amning, man tar ju inte ifrån bröstet när man tror att bebisen ätit viss mängd utan bebisen slutar äta när den är nöjd och blir det för mycket kommer set upp mer än så är det inte sa hon!!

• Libby2k

Är det någon som har något tips. Min son började för två dagar sedan skrika väldigt mycket. Ta i till han blir knallröd och knorra. Vi bär honom, vaggar honom i vagnen tar av kläder, tar på kläder men det enda som verkar tysta honom är när jag sover naken med honom o han "luktar" på bröstet, han tar det inte, samt när vi har honom i bärselen!

Han får nan comfortis 135-160 ml mellan var tredje till var fjärde timme, semperdroppar en gång om dagen och minifom varje mål.

Finns det något mer man kan göra?! Verkar vara hård i magen för de första bajset som kommer är stenhårt men sen "flyter" det på bra...

Jag blir ju frustrerad när han skriker hela tiden, vad ska man göra?

• Libby2k

Vi började med minifom igår och idag känns han lite lugnare, men kanske ska skippa semperdroppar o gå tillbaka till semper ersättning som vi hade precis i början.

Han spyr väldigt mycket det senaste också!! :/

• Libby2k

Jag bytte till nan för jag upplevde att han var väldigt grinig med semper och hört att det är lite mildare. Tyckte det vände, vi började med nan gör ca två veckor sedan. Han är 4veckor idag.

Vågar man ge lactulose utan att prata med BVC?

Idag är han BETYDLIGT lugnare än igår. Tro det eller ej men när vi sätter på rockmusik på hyfsad volym (fortfarande så vi kan prata med varandra så det är inte superhögt) så stensomnar han, när vi sänker så vaknar han och protesterar!

Han har ingen feber, men möjligt att han är sjuk, det är så svårt att säga när dem inte kan säga vad det är! :/

• Libby2k

Tror att minifom gjort susen för han har inte alls varit lika grinig/gnyig idag! Nu är vi iuf ett gäng ikväll som sitter o pratar o lite låg musik på o han gillar ljud o prat så han ligger lugnt o tyst. Men det skulle han förmodligen inte göra om det varit kolik.

Vi bytte rakt av. Hade kanske varit smart att byta ut ett mål i taget, bra tips!

• Libby2k

Hej tjejer. Min grabb blir sju veckor på lördag. För ett par dagar sedan slutade vi med semper magdroppar för dem tog slut och bestämde oss för att se om det funkade utan. Nu har han börjat spy ofantliga mängder. Ser ut som det är allt han ätit. Tar ca 10-15 minuter efter han ätit upp. Sen dröjer det inte länge, kanske 30 min innan han är så hungrig att han skriker igen! Några erfarenheter? Är det avsaknaden av dropparna? Vi gav dem för att han hade ont i magen men tillslut fick vi även börja ge minifom och lactulose. Vilket fungerat fint och han har mått bra till nu!!! Apoteket är stängt så vi får hålla ut till imorgon men någon kanske har något förslag vi kan testa ikväll, natt?! Brukar försöka ha honom sittandes en stund efter maten...

• Libby2k

FruSen: han rapar som en riktig karl! Så det har aldrig varit något problem. Men antingen är han sjuk eller så beror det på avsaknad av droppar. Det är allt jag kan komma att tänka på. Det står som en kaskad ur stackarn! Just nu är vi på semester men avbryter tidigare och åker hem imorgon på grund av att han spyr så:( usch känns hemskt att se sitt barn så :'(

• Libby2k

Två döttrar och en son:
    Vi ska ringa BVC men problemet är att vi inte hinner dit innan hon går hem. Dock har vi en läkartid på måndag men vet inte om vi kan vänta så länge. Nu i natt har det gått bra, inte något spy. Men nu vid halv 12 så kom ALLT upp över honom och mig :'(

• Libby2k

BVC sa att det inte va någon fara om han kissade och åt med god aptit. Vi skulle fortsätta med dropparna och minska maten så han inte fick så mycket per mål. Nu har det gått ett par dagar och kräkningarna har minskat mycket. Så vi kör på med dropparna ett tag till. Det är inte värt att sluta just nu iaf :) tack för alla svar!

• Libby2k

BVC sa att det inte va någon fara om han kissade och åt med god aptit. Vi skulle fortsätta med dropparna och minska maten så han inte fick så mycket per mål. Nu har det gått ett par dagar och kräkningarna har minskat mycket. Så vi kör på med dropparna ett tag till. Det är inte värt att sluta just nu iaf :) tack för alla svar!

• Libby2k

Liten kvällsfundering - kanske lite "äcklig" också men måste fråga: hur ofta bajsar era små och hur ser det ut?
    Min son är två månader han bajsar mellan en gång per dag eller en gång var annan dag. Konsistensen är som tapetklister och ganska mörkgrön, han äter nan pro 1 och får även lactoluse. Min systerdotter är strax över tre månader, hon ammar och hon bajsar minst två gånger om dagen och det ser ut som "senap" väldigt löst och gult (som man läser över allt att det "ska" vara)

Vi hurrar när han bajsar då han har lite körning mage och måste ha lactoluse för att få ut det relativt smärtfritt.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...