Tråden för oss som INTE ammar...
Två döttrar och en son skrev 2013-07-05 00:00:36 följande:
Undrar oxå hur mycket man ska ge... Vid amning har jag kört fri amning med senaste barnet och det funkade fint. Men vet ju att mycket så är det bara närheten, tryggheten, lukten och värmen de vill ha.

Så då åt hon ju inte särskilt mycket vid såna tillfällen... Nu känns det helfel att ge ersättning i flaska varenda gång barnet skriker/visar missnöje. Det går ju inte att mata varenda gång då tänker jag.... Eller?? Tänker att om jag ger mycket vid varje matning, eller ja tills barnet släpper och somnar typ, då bör det väl gå iaf tre timmar innan allt är smält och barnet kan känna hunger igen? Bröstmjölken är ju mycket mer lättsmält säger de (BVC, läkare) så då borde ju inte barnet bli hungrigt igen efter 1-2 timmar bara... Om jag ist t ex bär barnet i sele el har det i knä eller bredvid mig så mycket det bara går efter en matning - så att närheten och tryggheten finns där ständigt - så vet jag iallafall att missnöje inte kan bero på otrygghet. Isåfall är det ont i magen, dags för blöjbyte Eller hunger det beror på... Tänker oxå att sugnapp kombinerat med att bäras/ligga nära så mycket som möjligt bör ge trygghet nog att jämföra med ständigt ligga vid brösten och snutta!

Det är ju lika mycket det de vill ha. Sen lär man sig förhoppningsvis tolka missnöje pga riktig hunger emot missnöje av annan orsak efter ett tag..
Fri flaskmatning är väl det som gäller "nu för tiden". Hur länge bebisen står sig på ett mål är starkt korrelerat till hur mycket den äter varje gång. Gör så mycket ersättning att det blir lite klar i flaskan när bebisen är färdigäten. Jag känner inte igen det här med att man kan ge de extra mycket om man vill. Min dotter äter så mycket hon vill ha och skiter fullständigt i hur mycket det är kvar i flaskan.

Men det är som sagt min erfarenhet och har man ett annat barn kanske det funkar annorlunda.
Min lilla tjej är 2 månader och har fått flaskan från första veckan och vi slutade amma helt för en månad sedan. Hon hamnade på neo och fick därför tröstnapp med en gång.
Hon är en riktig småätare och fick i början i sig typ 40 ml per gång och då blir det matning varje till varannan timme. Nu har hon äntligen börjat äta lite större portioner och kan stå sig upp till 5 h om man har tur. Hon "nöjesäter" heller ingenting som verkar vanligt hos ammade barn. Vill hon ha tröst så är det tröstnappen som gäller och det har det varit sen dag 1, bland annat därför amningen inte fungerade tror jag.