Inlägg från: FruLarsson |Visa alla inlägg
  • FruLarsson

Tråden för oss som INTE ammar...

Två döttrar och en son skrev 2013-07-05 00:00:36 följande:
    Undrar oxå hur mycket man ska ge... Vid amning har jag kört fri amning med senaste barnet och det funkade fint. Men vet ju att mycket så är det bara närheten, tryggheten, lukten och värmen de vill ha. Så då åt hon ju inte särskilt mycket vid såna tillfällen... Nu känns det helfel att ge ersättning i flaska varenda gång barnet skriker/visar missnöje. Det går ju inte att mata varenda gång då tänker jag.... Eller?? Tänker att om jag ger mycket vid varje matning, eller ja tills barnet släpper och somnar typ, då bör det väl gå iaf tre timmar innan allt är smält och barnet kan känna hunger igen? Bröstmjölken är ju mycket mer lättsmält säger de (BVC, läkare) så då borde ju inte barnet bli hungrigt igen efter 1-2 timmar bara... Om jag ist t ex bär barnet i sele el har det i knä eller bredvid mig så mycket det bara går efter en matning - så att närheten och tryggheten finns där ständigt - så vet jag iallafall att missnöje inte kan bero på otrygghet. Isåfall är det ont i magen, dags för blöjbyte Eller hunger det beror på... Tänker oxå att sugnapp kombinerat med att bäras/ligga nära så mycket som möjligt bör ge trygghet nog att jämföra med ständigt ligga vid brösten och snutta! Det är ju lika mycket det de vill ha. Sen lär man sig förhoppningsvis tolka missnöje pga riktig hunger emot missnöje av annan orsak efter ett tag..
    Fri flaskmatning är väl det som gäller "nu för tiden". Hur länge bebisen står sig på ett mål är starkt korrelerat till hur mycket den äter varje gång. Gör så mycket ersättning att det blir lite klar i flaskan när bebisen är färdigäten. Jag känner inte igen det här med att man kan ge de extra mycket om man vill. Min dotter äter så mycket hon vill ha och skiter fullständigt i hur mycket det är kvar i flaskan. Flört Men det är som sagt min erfarenhet och har man ett annat barn kanske det funkar annorlunda.

Min lilla tjej är 2 månader och har fått flaskan från första veckan och vi slutade amma helt för en månad sedan. Hon hamnade på neo och fick därför tröstnapp med en gång.

Hon är en riktig småätare och fick i början i sig typ 40 ml per gång och då blir det matning varje till varannan timme. Nu har hon äntligen börjat äta lite större portioner och kan stå sig upp till 5 h om man har tur. Hon "nöjesäter" heller ingenting som verkar vanligt hos ammade barn. Vill hon ha tröst så är det tröstnappen som gäller och det har det varit sen dag 1, bland annat därför amningen inte fungerade tror jag.
  • FruLarsson
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-05 14:29:47 följande:
    Nej självklart ska de äta tills de självmant inte vill ha mer!
    Var precis det jag menade.
    Men trodde att ersättning mättar lite längre pga att det sägs vara mer svårsmält än bröstmjölken. Men det kanske inte stämmer.
    Sen är det ju så olika för olika barn förstås.. En del vill äta väldigt ofta men i mindre mängd än andra.
    På tors ska jag se till att bm skriver in i journalen att jag inte ska amma!
    V 36+6 då så hög tid.
    Jo mättar längre tid gör nog ersättningen än amningen kanske. Men det jag menar är att man ändå inte får bestämma hur mycket och hur ofta de vill äta. Min dotter verkar vara lite extrem om man jämför med många andra barn. Hon äter inte mycket åt gången och hon är väldigt petig med att det ska vara rätt sorts ersättning, vara rätt tempererad och vara helt nyblandad. Men vad gör man inte för de små liven. Ska bli väldigt spännande att se hur det går när det är dags för henne att äta riktig mat Skrattande
  • FruLarsson
    LindaEfraim skrev 2013-07-14 20:10:08 följande:
    Måste bara fråga för jag blev lite konfunderade i en annan tråd

Innehåller mjölkersättning spannmål eller är det bara tillsatt med mangan och kadmium?
    Ja jag känner mig också helt vimsig i huvudet efter den där andra diskussionen.

Jag jobbar i livsmedelsbranchen och vi berikar våra produkter med D-vitamin. Jag vet precis hur den flaskan ser ut och vet att D-vitaminet är löst i olja men hur tusan kom D-vitaminet ner i den där flaskan från början? Vitamin kanske man kan syntetisera kemiskt tänker jag men mineraler hur gör man med de? En lucka i min kompetens har uppdagats och min världsbild är i gungning. Flört  Eller så är jag bara för trött för att tänka just nu...

Om någon vet det LindaEfraim frågar om får ni gärna svara jag är också nyfiken. 
  • FruLarsson
    Randig skrev 2013-07-17 18:27:37 följande:
    Min son på 3 veckor äter NAN och har börjat bli lite lite hård i magen, hörde att man kan ta lite rapsolja i maten, hur mycket handlar det om då?

Och hur gör ni vars bebisar som vill äta var 4-5 timme? Min vill typ äta konstant:s Som mest går det 3 timmar i mellan och då kan han äta över 150 ml! Men oftast vill han äta ca 70-90 ml med 1½ timmes mellanrum. Är det för mycket:s ???
    Standardsvaret: Bara han följer sin viktkurva så är det ok.

Man måste titta på dygnsmängd när man pratar om mycket eller lite.

Min tjej åt 10-12 ggr per dygn i början men hon var liten i maten så hon fick inte i sig så mycket ändå. När hon fyllde 2 månader så var det som att nått hände och hon har helt ändrat matmönster och äter nu 5-6 ggr per dygn. 
  • FruLarsson
    kdkd skrev 2013-07-23 12:43:12 följande:
    Hej!
    Jag har ett barn 4 månader och jag skulle vilja diskutera med er angående amning och ersättning. Min bebis får lite bröstmjölk som jag pumpar ut och resten ersättning NAN pro 1. Folk i omgivnignen har lyckats göra att jag har dåligt samvete att jag inte fullammar eller ammar överhuvutaget.Mår riktigt dåligt. De även sa att man inte anknyter till sitt barn om inte ammar.Jag älskar mitt barn...En pediatriker tittade på mig som att jag är kriminell pga att jag ge ersättning Finns någon som har haft dåligt samvete, hur bekämpar ni detta?

Tack på förhand...
    Alltså det här med anknytningen.... Som jag fattat det så kan anknytningen gå fortare om man ammar än om man inte gör det - det betyder alltså inte att man som flaskmatare aldrig kommer knyta an till sitt barn eller ens få en sämre anknytning. 

Innan skrek mitt barn nästan hela tiden av olika anledningar - hungrig, ont i magen, trött osv. När vi gick över till flaskan på heltid så kunde jag få sova mer på natten och jag fick en bebis som var lite mer nöjd med livet -> mycket lättare knyta an till en nöjd bebis en en skrikis. Men det är jag det.

Jag blir riktigt irriterad av den oproffsiga barnläkarens agerande, vad vill han/hon uppnå med att ge dig dåligt samvete?  De gånger jag drabbas av en släng av dåligt samvete börjar jag tänka på vad som är alternativet. För mig och min bebis är det mycket bättre med flaska än med brösten och det är inget jag kan ha dåligt samvete över det är bara så det är. Men jag är också välsignad med en förstående omgivning. Vad är det omgivningen gör/säger som får dig att få dåligt samvete? 
  • FruLarsson
    kdkd skrev 2013-07-23 19:12:09 följande:

Först och främst tackar jag er hjärtligt för erasnabba svar, imponerande faktiskt. Jag antar att det jag behöver höra är att det egentligen inte är fel att någon ger ersättning mjölk. Tack för era råd och jag kommer att försöka följa de. Men för historias skull och för att svara på några frågor här kommer min berättelse . Jag har aldrig ens tänkt på ämnet amningen någonsin innan jag fick barn. Kommer från ett samhälle där kvinnor allmänt inte ammar eftersom de måste gå tillbaka till arbetet efter 40 dagar eller eftersom det inte är trendigt (jag vet lite överdrivet, åt andra hållet) och verkligen ämnet amning är av de mest ointressanta ämnen för diskussion.  I Sverige till min förvåning är man obsessed med amningen. Folk som jag inte känner alls frågar mig om jag ammar! Jag har i princip inte ammat egentligen eftersom barnet från dag 1  kunde inte suga på de inåtvända bröstvårtorna och grät. När jag vågade fråga påBB om vi måste ge ersättning till barnet pga det gick ner i vikt svaret var i princip nej och det blev till slutet att jag handmjölkade i dagar och barnet drack den med kopp!!!!!( fruktansvärt obehaglig överraskning för min make och min mamma). De sista två hade inget problem alls med att inte amma och aldrig ifrågasatt ersättning. När jag kom hem naturligtvis kunde inte se mitt barn gråta av hunger och då började med med pump. Blev trött på detta och snart gick jag ner att pumpa någon gång per dag, varannan dag. Nu kommer ut bara några ml. Bebisen ÄLSKADE flaskan från första ögonblicket, och så gjorde min man också eftersom han kunde ge mjölk och pga vi sov mer på nätterna  Men så småningom börjar man träffa sina vänner och bekanta, ALLA var intresserande om barnet ammas. Förlåt men kan någon förklara för mig varför detta händer i Sverige ett land som jag älskar? I alla fall alla  tror att man måste uttömma alla möjligheter  att amma och att ersättningen är gift, även två väninnor som jag älskar och respekterar och som råkar ha spädbarn nu, förstår inte riktigt varför måste man ge ersättning. Och barnläkare trots att jag förklarade läget sa med stor besvikelse  att bröstmjölk är verkligen nödvändigt för barnet och att jag egentligen inte vill lyssna på rådgivning.

Så alla kommentarer har gjort att jag känner mig lite handikappad att inte kunde amma.... Men barnet växer underbart och verkar nöjd och glad.

Ja frågan om man ammar verkar vara standard i Sverige av nån anledning, generellt tror jag inte att folk menar nånting illa när de frågar. Att dina vänner inte har förståelse över varför/att det inte fungerade med din amning är bara beklagligt. Men om den där läkaren påstod att bröstmjölk är nödvändigt för barnet skulle åtminstone jag starkt överväga en anmälan.

Går du i någon föräldragrupp? Finns det en öppen förskola där du bor som du kan gå på? Det kankse skulle vara bra att träffa fler föräldrar där amningen fallerat av en eller annan anledning. Min upplevelse är att det är många som "bara" delammar eller ger ersättning. I föräldragruppen jag är med i får minst 3 av 7 mer eller mindre ersättning i en av mina vänners föräldragrupper är fördelningen 3 av 5. Ska alla vi sitta och ha dåligt samvete för att vi inte kan/vill amma? Nej det tror jag inte vore så bra för våra barn.
  • FruLarsson
    FruSen skrev 2013-07-23 21:03:43 följande:
    Min äldsta dotter totalvägrade bröstet. På bb blev vi kvar i 5 dygn och dottern bara gallskrek, åt inte en droppe fastän det rann till från mig och i princip droppade ner i munnen på henne. Efter 3 dagar med en bebis som (i mina ögon) svälter grät jag efter ersättning men bb-personalen blev irriterade och kom med en pump och föreslog kopp istället. Efter ytterligare två dagar då jag pumpade och personalen (!!) matade dottern med kopp blev vi hemskickade med pump och order om att koppmata och fortsätta erbjuda bröstet. 
    Jävla idioti vill jag säga!
    När dottern nästan var två år kollades äntligen hennes tungband som visade sig vara alldeles alldeles för kort! Då min bror hade kort tungband och fick det klippt frågade jag om detta redan på bb (och bvc) men de tyckte inte det behövde kollas, att ha kort tungband är så ovanligt och allt vad det nu var. 
    Nej, nu blev det här en hel roman om min erfarenhet men jag kände att jag ville berätta då jag delar endel av din uppfattning att ersättning ses som rena giftet av många... Särskilt på bb och bvc upplevde jag.  

Nu har vi flyttat och bytt bvc så nu när tvillingarna kom och de har inte ifrågasatt mitt val att inte amma tvillingarna (jag ammade på neo och första veckorna hemma då även maken var hemma men började med ersättning när han återgick till jobbet). Däremot har min bvc-sköterska ganska begränsad kunskap om ersättning upplever jag. Tyvärr. Ena tjejen blev väldigt förstoppad och detta försöker vi fortfarande få bukt med. 

När jag sedan slutade amma tvillingarna så stod man ju som ett fån där i butiken bland alla sorters ersättningar och ingen information. BVC uppmanade mig att googla. Men det känns ju sisådär. Tycker man bör kunna få information om ersättning från bvc än att behöva googla - det gäller ju att man då sållar bland korrekt info och det som bara är trams liksom.. Det är ju inte helt lätt alla gånger.
    Jag fascineras alltid över hur olika det är på ställen! Min dotter har fått sitt tungband kollat. På neo här verkar ersättning vara standard tillsammans med pumpning. När jag och min man inte fick koppmatningen att funka så hintade neo-personalen om att det fanns nappflaskor också men att det var vi som föräldrar som var tvungna att ta det beslutet (och där satt jag och koppmatade för att det var det jag trodde att de ville liksom, hade jag vetat att jag fått använda flaska hade jag gjort det direkt). Det var också BVC som sa till mig i förbifarten att man fick hoppa amningen om man kände att det inte funkade.

Däremot känner jag väl igen det där med att bvc inte har nån koll på ersättningssortimentet eller vad man ska göra när bebisen trots att man ger flaskan inte går upp i vikt. Mycket trial and error från min sida för att få till det. Att man får uppmaningen att själv sitta och googla känns ju lite som ett skämt faktiskt...
  • FruLarsson
    ingeborg34 skrev 2013-07-23 17:37:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn i september och med mina tidigare har jag kombinerat ersättning och amning. Tänkte be om tips vilka flaskor ni som är lite mer uppdaterade använder?
    Vi började med MAM antikolik-flaskor. Men min tjej fick i sig för mycket luft och för lite mat med de flaskorna så vi har gått över till Dr-Brown flaskor och har MAM-dinappar stl 2.

Dr brown har ett bättre flöde så bebisen inte behöver suga lika hårt för att få ut mjölken. Ja, jag har en bekväm (för att inte säga lat) tjej. Jag försökte länge att inte behöva använda dr brown för jag tyckte de verkade jobbiga att diska men nu har jag 6 flaskor som jag kör i diskmaskinen och det är ju inte jobbigt alls.  
  • FruLarsson
    Airhostess skrev 2013-07-29 10:59:20 följande:

Grattis! 

10 ml låter lite lite, tror min åt 30 ml direkt I början. Nan Ha då med vilka flarror? När ska du börja med napp?
    Jag har för mig min tjej fick typ 10 ml var tredje timma första dygnet på neo, men jag tror hon fick lite i underkant för att hon skulle vara lite intresserad av att amma också, vet inte säkert.

Och stort grattis Två döttrar och en son!
  • FruLarsson
    Beaniee skrev 2013-08-16 10:56:53 följande:
    Hej hopp!

Någon som har koll på när det är lämpligt att ge BabySemp 2? Skulle vilja ge min tremånaders lite kraftigare mat så hon kan sova hela natten.

På BVC sa dom att jag kunde börja ge 50/50 redan nu men när jag googlade stod det inte att man rekommenderade BabySemp2 förrän  vid 6 månader.

Hur gör ni?  
    Låter tokigt att börja med babysemp 2 redan nu. Det finns ju en babysemp extra med potatissträrkelse som ska mätta längre. Har du testat den?
  • FruLarsson
    Liama skrev 2013-08-17 11:20:26 följande:
    Hej! Min dotter får baby semp och är 2 mån. Varje kväll får hon totalbryt och skriker i flera timmar. Inget vi gör hjälper. Vi tänkte att det kunde var mjölkallergi men ingen skillnad med mjölkfri ersättning. Vi vet ju inte om det är magknip hon har men vi provar allt!! Nu funderar jag på att byta till nan. Ska man då prova PRO eller HA? Vad tycker ni? BVC vet ju ingenting tyvärr...
    Om det inte hjälper med mjölkfri ersättning lär det inte hjälpa med nan ha heller? Någon mer påläst får gärna rätta mig om jag har fel. Men det låter ju som kolik om hon skriker typ varje tid samma kväll.

Sover hon tillräckligt på dagarna? Vår tjej sov alldeles för lite i början och blev övertrött var och varannan dag fast jag och maken trodde det var magknip.
    Har ni testat magmassage kommer det några fisar när ni gör de i så fall?
  • FruLarsson
    Liama skrev 2013-08-17 11:20:26 följande:
    Hej! Min dotter får baby semp och är 2 mån. Varje kväll får hon totalbryt och skriker i flera timmar. Inget vi gör hjälper. Vi tänkte att det kunde var mjölkallergi men ingen skillnad med mjölkfri ersättning. Vi vet ju inte om det är magknip hon har men vi provar allt!! Nu funderar jag på att byta till nan. Ska man då prova PRO eller HA? Vad tycker ni? BVC vet ju ingenting tyvärr...
    Kom på en sak till, det vanliga FL-svaret. Har du testat bärsjal? För oss fungerade det både när hon var övertrött och hade magknip. Vi la henne i vaggaposition och hon tystnade och somnade ganska omgående, efter att ha gått runt lite och givit henne nappen.

Jag antar att ni redan testat olika nappflaskor med olika dinappskonfigurationer annars finns ju det att testa också. Vi kör på Dr brown och mams dinapp stl 2.  
  • FruLarsson
    Sweet life skrev 2013-08-21 20:05:20 följande:
    Lustigt, den får enligt socialstyrelsens riktlinjer inte rekommenderas till barn under 4 månader av BVC. 

Skulle hellre erbjuda flaskan när han är hungrig än att försöka styra hur ofta han får äta.  
    Varför står det på paketet att den får användas från nyfödd om socialstyrelsen inte vill att den ska användas före 4 månader? 

Men jag skulle också bara fortsätta med vanlig ersättning i det läget tills BVC signalerar att han äter för mycket (dvs går upp för mycket i vikt). 
  • FruLarsson
    Sweet life skrev 2013-08-22 21:30:36 följande:
    Anledningen som jag fick höra av socialstyrelsens sakkunnig är att den stärkelsen man tillsatt kan vara ett problem för små magar. Det är inte säkert dom klarar av den utan det kan skapa förstoppning osv. 

Det kan vanlig ersättning med, men majs är ju känt för att vara stoppande. Man rekommenderar ju majsvälling till magsjuka barn t ex. 
    Det är potatisstärkelse i semper extra inte majs. 
  • FruLarsson
    Fröken Söt skrev 2013-08-29 16:00:15 följande:
    Haha, japp! Jag är helnojjig över att göra fel, beror säkert på att det är första barnet och att jag har noll barnvana sedan tidigare. Så jag kommer att fortsätta krångla även om jag fattar att risken är minimal att han skulle bli sjuk. :)

Jag har inte heller någon barnvana sedan tidigare. Däremot jobbar jag på en kvalitetsavdelning i mejeribranschen, dock gör inte vi mjölkpulver. Så jag känner att jag har lite koll på mjölk och livsmedelskvalitet. Jag blandar inte kokvarm ersättning. Jag litar på att Semper, Hipp och Nestlé kollar sitt mjölkpulver så pass noga innan det släpps ut på marknaden att ev. kontaminerade batcher skulle sorteras bort.  Däremot är jag noga med att alltid ha rena torra händer och rena torra skopor när jag skopar upp ersättningen ur paketet för att jag inte ska kontaminera mjölken - vet dock inte hur stor den risken är.

Men man gör som man vill, mår man bättre av att krångla ska man naturligtvis fortsätta krångla!

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...