Inlägg från: ninjabebbe |Visa alla inlägg
  • ninjabebbe

Tråden för oss som INTE ammar...

Det här med amning tycks mer och mer överreklamerat måste jag säga. Surfar runt mycket och läser diverse artiklar när jag inte kan sova, och nu har jag hittat att sverige toppar amningsligan i europa, men vi toppar även allergiligan och är bäst även på att ha glutenintolerans. Hum, hum och hum?

• ninjabebbe

Hehe, känner väl igen mig. Tappar ord hela tiden, glömmer vad jag skulle säga när jag sagt de 3 första orden i meningen etc etc. Inbillar mig att sömnbristen är en viktig faktor, men det kanske inte hade hjälpt..

• ninjabebbe

Vad jag har förstått så är det många som kokar vattnet som ska användas, men det behöver man inte i Sverige om man inte har egen brunn! Sen kan man ha vattnet allt från rumstemp till 37 grader (fingervarmt). Jag brukar köra rumstempererat på dagarna, fingervarmt när hon ska sova (för extra mysfaktor). 

• ninjabebbe

Saxat från livsmedelsverkets hemsida:

Att blanda modersmjölksersättning

Eftersom barn är känsliga för infektioner är det viktigt att vara noga med hygienen när du gör i ordning ersättningen. Tvätta därför alltid händerna innan du börjar. Det är också viktigt att använda rena flaskor och nappar och att de diskas noggrant, men de måste inte steriliseras. 

Blanda inte ut ersättningen med vatten från varmvattenkranen, eftersom det bland annat kan innehålla koppar från ledningarna. Använd i stället kallvattnet och spola tills vattnet är kallt. Värm sedan vattnet och blanda ersättningen enligt instruktionen på förpackningen. På förpackningen står det också hur länge färdigblandad ersättning håller. Släng ersättning som blir över efter att barnet har ätit.

• ninjabebbe

då verkar det som att det är olika beroende på tillverkare. känns iofs mest som något de måste skriva för att ha ryggen fri, men gör du så om det känns bäst! :)

• ninjabebbe

Hehe, första barnet här också, men jag nojar över andra saker istället! :D

• ninjabebbe

Håller med dig Fru Larsson, det känns ju bra mycket mer sannolikt att mina smutsiga fingrar i mitt skitiga kök (3 katter & 1 hund, hehe) skulle kontaminera om något. 

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...