Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Tråden för oss som INTE ammar...

Två döttrar och en son skrev 2013-06-28 11:59:25 följande:
    Huvudsaken är ju att hon inte har ont och att hon mår bra! Då är detnogingen fara alls. Är det inte så att det kan gå upp till tio dagar innan flaskbarn bajsar utan att det är nån fara?
    Nej, flaskbarn ska helst bajsa varje dag. Ammande barn däremot kan det gå upp till 10 dagar.
  • Sweet life
    FruSen skrev 2013-06-28 18:00:54 följande:
    BVC har sagt till mig att de bör bajsa minst var tredje dag. Hur som helst, Astrid har inte bajsat sedan i söndags... Linnea bajsar fortfarande varje dag men jag har nu märkt att de är lite hårdare...
    Ja, min son bajsade inte heller varje dag. Men man vill ju helst att dom ska göra det eftersom ersättningsbebisar har en större problematik med förstoppning är ammande bebisar. Så länge hon inte mår dåligt, har ont osv så ska det inte vara någon fara. Kolla så hon inte börjar kräkas gult bara. Då kan det vara läge att söka barnakut för att kolla upp så hon inte åkt på en rejält förstoppning.
  • Sweet life
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-28 20:34:47 följande:

Svagt ljummet sådant te på sked kan nog inte vara farligt.... Provat sådant bad oxå? Är det alltså sedan ni började med Minifom de blivit hårdare? Jobbigt när det ska bli så... :( Tycker bvc att det är okej med korvar också? Är det.okej med Lactulos säger bvc? Bra att veta för mig sen... Och Semper Bifidus ska.ni fortsätta med enl bvc? Hur små är de? Hoppas det löser sig snart - bokstavligt!
    Lactulos ska man inte ge sitt barn utan att ha kontakt med sjukvården läkare eller sköterska på BVC så att man får rätt dos. Av lactulosen kan dom få vädligt ont i magen då det bildas ganska mycket gaser av det.

Korvar är ok, beror väl mer på hårdheten på korven.
  • Sweet life

Vi har en Dr Brown och ett gäng Mam flaskor. Både med och utan ventil. Avskyr dom med ventil då det är pill att diska och inte gjort någon skillnad för vår son med magknip. Sugnapp tar han bara MaM, eller ja han tar inte anatomiskt formade sugdelar utan dom ska vara "runda". Så även Esskas "runda" funkar.

• Sweet life
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-01 18:02:32 följande:

Har köpt Dr Browns småborstar för att rengöra ventilerma. Hoppas de funkar bra!
    Brownen går bra att köra i diskmaskinen. Småborste följer med när man köper en flaska, men jag har köpt nya för att ha när den blir äcklig.
  • Sweet life
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-01 19:23:23 följande:

Blir ventilerna helt rena i diskmaskinen? Går det att rengöra andra flaskors ventiler med dessa oxå? Bra att det går att köpa ny ventil och sånt också! Förresten: Får man ge första ersättningen efter förlossningen med vanlig flaska och dinapp?? Så de inte propsar på att man ska ge första måltiderna med kopp eller nåt... Jag vill ju att bebisen ska vänja sig vid dinapp och flaska. :-/
    Ska du inte amma så är det klart att du kan ge i flaska direkt.
    Jag har inte upptäckt att dom inte skulle vara rena iaf.
  • Sweet life
    FruSen skrev 2013-07-10 15:54:58 följande:
    Åh, men usch vad jobbigt! Min bvc-sköterska säger också att vi ska fortsätta som vi gör men det går ju inte längre. I söndags bajsade äntligen Astrid, 6 dagar sedan sist och med en massa magont! Det gör ont i hela hjärtat att se när de har så ont och jobbigt
    Hur gick det för er på akuten ? 

Jag har nu, utan att meddela bvc, tagit bort alla järndroppar. Tanken är att magen ska kicka igång hoppas jag! Vi har gett bifidus 3 ggr/dygn och resterande mål har Astrid fått Laktulos utan att det gjort någon större effekt... Hoppas att avsaknaden av järn nu ska göra så magen kommer igång. Hur vi ska fortsätta efter magen kommit igång får vi ta sen känner jag, just nu är min prio att få barnen icke-förstoppade
    Varför järndroppar? 
  • Sweet life
    MalinS skrev 2013-07-08 14:01:27 följande:
    Jag hoppar in här. Min son får nan pro med rapsolja. Vi har även minifom och semper magdroppar. Och nu tyckte bvc att vi även skulle ge honom laktulos också, så nu har vi 4 olika saker men han har fortfarande ont i magen och har inte bajsat själv på en vecka. Han försöker bajsa och klämmer så han blir röd i ansiktet samtidigt som han gallskriker men ändå kommer de ingenting.

Vi funderar på att byta till nan ha, någon som har erfarenhet av den?
    Laktulos ger ökad gasbildning vilket kan göra väldigt ont.
  • Sweet life
    FruSen skrev 2013-07-11 19:17:31 följande:
    De får 4 droppar niferex/dag eftersom de är prematurer
    Ah! Då är jag med! Ja, det skulle jag nog skippa. Vet ju bara hur jag själv mådde i magen av just Niferex...
  • Sweet life
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-29 19:30:19 följande:
    Pratat igen.med personalen här och de säger att har de bara sugit en stund på bröstet (och ev fått i sig nån ml råmjölk) eller smalat lite ersättning så kan de lgnt vara utan i 24 tim sen. Dvs de behöver inte mer än smaka. Magsäcken kan inte ta emot mer och de flesta behöver ffa vila/sova större delen av sitt första dygn. Sen på andra dygnet brukar det vända och de blir mer glupska sa bm här på bb.
    Stämmer så bra!

Vår son var dock ett undantag och jag fick en chock när han var vaken konstant från början med tanke på vilken info vi fått på föräldrautbildningen och av BM på förlossningen....  
  • Sweet life
    MinFinaMinna skrev 2013-08-03 07:21:11 följande:
    Men varför börja ge miniform om det kanske inte ens behövs?
    Håller helt med. Minifom ger man när man efter en period märker att liten har problem med gaser, minifom hjälper inte mot förstoppning och är inget jag öht skulle överväga med tanke på innehållet och att det helt saknar vetenskapliga fakta på att det är verksamt.
  • Sweet life
    MinFinaMinna skrev 2013-08-06 06:48:19 följande:
    Tetra är suveränt när man är iväg. Min dotter dricker ju det kallt så det är suveränt. Har även börjat ge henne kall pulverersättning. I och med det är så varmt och det käkar hon med god aptit. Hon får ca 1-3 flaskor NAN 2 under dagen. Annars är det 200 ml välling till frukost. Lite fruktpure på förmiddagen. I flaska ersättning på lunchen. Lite smörgåsrån som mellis och lite fruktsmoothie. När vi äter middag får hon en halv burk barnmat och sen några skedar katrinplommon som dessert. Och runt 19-20 så får hon 200 ml natti natti välling. Och ibland en flaska ersättning på natten.
    Min son drack bara kall ersättning från att han var en månad. Han vägrade den ljummen eller varm. Det vart så efter vi hade tetra med oss på bilsemester och han skulle ha mat när vi var på utflykt. Vällingen har han också alltid druckit kall. Så praktiskt!
  • Sweet life
    Sultana skrev 2013-08-11 10:10:00 följande:
    Hoppar in här m en fråga. Jag helpumpar och sonen på 4 månader äter enbart bröstmjölk. Vill övergå till ersättning. Provade för 2 dgr sedan att blanda nan (30 ml) samt bröstmjölk (70 ml). Sonen kaskadsspyr av nan, kan komma 2 h efter målet. Ngn som har erfarenhet. Finns d annan ersättning som är mildare för magen?
    Testa Babysemp 1, Lemolac. Funkar inte det skulle jag gå över på NaN HA. Men prova Babysemp först.
  • Sweet life
    Sultana skrev 2013-08-11 18:11:20 följande:

Tack! Finns dessa att köpa i vanliga matvarubutiker?
    Ja, det ska dom göra.
  • Sweet life
    Randig skrev 2013-08-21 14:41:02 följande:
    Jag behöver hjälp:( Min son på 8 veckor verkar inte bli mätt på ersättningen längre:s

Han äter ca 100-130 ml åt gången, han skulle nog kunna äta mer men då kräks han bara, det får lixom inte plats, detta gör att han vill äta varje till varannan timme på dagtid och natten var 3 timma ca, ibland lite oftare.

Så har det vart de senaste 3 dagarna. innan det klarade han sig bra på 100 ml var 2-3 timme dagtid och var 4e nattetid.

Han är också mer gnällig än vanligt.

Har kört på Nan 1 sen han var 3 veckor gammal.

Varför blir han inte nöjd??
    Troligtvis en tillväxtfas. Låt honom äta så ofta han vill. Fri flaskmatning är att föredra precis som fri amning. det kommer gå i perioder hela tiden.
  • Sweet life
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-21 20:04:14 följande:

Prova semper baby semp 1 extra bvc rekomenderade det till mig när jag hade samma problem som dig
    Lustigt, den får enligt socialstyrelsens riktlinjer inte rekommenderas till barn under 4 månader av BVC. 

Skulle hellre erbjuda flaskan när han är hungrig än att försöka styra hur ofta han får äta.  
  • Sweet life
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-22 20:56:07 följande:

Jag litar på bvc o det står från födslen på paket o på sempers hemsida.
    Min son har iallafall blivit lugnare o mindre kinkig o mår bra
    Anledningen som jag fick höra av socialstyrelsens sakkunnig är att den stärkelsen man tillsatt kan vara ett problem för små magar. Det är inte säkert dom klarar av den utan det kan skapa förstoppning osv. 

Det kan vanlig ersättning med, men majs är ju känt för att vara stoppande. Man rekommenderar ju majsvälling till magsjuka barn t ex. 
  • Sweet life
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-22 21:34:36 följande:

Hon på bvc sa att det e potatisstärkelse. Jo sonen har blivit lite hårdare i magen så jag blandar nu ut det med lemolac som ska vara skonsamare för magen
    Det är både och, var iaf det för ett år sen.

Då är jag även säker på att det stod på paketet att man rekommenderade den till barn som åt semp 1 men som var närmre sex månader. Ska se om jag har någon kartong kvar, har haft dom att förvara småsaker i..
  • Sweet life
    Fröken Söt skrev 2013-08-29 11:51:10 följande:
    Den som söker skall finna... Hittade detta på Sempers hemsida:
    "Anledningen att vi rekommenderar att man ska hetta upp vattnet är att man avdödar eventuella bakterier som kan finnas i pulvret när pulvret kommer i kontakt med hett vatten. WHO (världshälsoorganisationen) och EFSA (Europeiska Livsmedelsverket)har denna rekommendation till alla som tillverkar modersmjölksersättning och Semper följer alltså denna rekommendation.
    Det är som allra viktigast de första månaderna i barnets liv. Det är alltså pulvret som behöver komma i kontakt med hett vatten (minst  70 grader) och därför kan du koka upp vattnet och förvara det i en termos om du har en bra termos som håller denna temperatur. "

Suck... Bara att fortsätta värma allt till 70 grader. Går förstås att ta hälften varmt + pulver och sedan tillsätta kylskåpskallt, kokt vatten men jag hoppades kunna minska andelen moment och därmed spara lite tid.
    Om man sen läser i socialstyrelsens och livsmedelsverkets riktlinjer till BVC personal så står det att man inte behöver blanda pulvret med hett vatten i Sverige eftersom det är högst otroligt att vår mjölk som ersättningen görs på är kontaminerad.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...