• FruSen

Tråden för oss som INTE ammar...

MalinS skrev 2013-07-10 14:50:37 följande:
    Min son fick så ont i magen att vi fick åka till akuten igår. Pratade med bvc på morgonen men hon tyckte bara vi skulle fortsätta som vanligt. På eftermiddagen fick han så ont att jag ringde till sjukvårdsupplysningen, hon ringde till en barnläkare som sa att vi måste åka in direkt och sa att bvc va knäppa som inte hade skickat iväg oss på morgonen. Nu har jag köpt nan ha som vi ska testa, hoppas på att det funkar bättre.
    Åh, men usch vad jobbigt! Min bvc-sköterska säger också att vi ska fortsätta som vi gör men det går ju inte längre. I söndags bajsade äntligen Astrid, 6 dagar sedan sist och med en massa magont! Det gör ont i hela hjärtat att se när de har så ont och jobbigt
    Hur gick det för er på akuten ? 

Jag har nu, utan att meddela bvc, tagit bort alla järndroppar. Tanken är att magen ska kicka igång hoppas jag! Vi har gett bifidus 3 ggr/dygn och resterande mål har Astrid fått Laktulos utan att det gjort någon större effekt... Hoppas att avsaknaden av järn nu ska göra så magen kommer igång. Hur vi ska fortsätta efter magen kommit igång får vi ta sen känner jag, just nu är min prio att få barnen icke-förstoppade
  • FruSen
    Sweet life skrev 2013-07-10 20:37:00 följande:
    Varför järndroppar? 
    De får 4 droppar niferex/dag eftersom de är prematurer
  • FruSen

Jag blir inte riktigt klok på allt detta.... Nu har töserna varit utan niferex i en vecka (lördag).
    Fortfarande har inte magarna kommit igång lika bra som jag hade önskat. Astrid får nu semper bifidus i samtliga mål förutom två då hon får 2,5 ml laktulos. Hon bajsade igår och bajsade i måndags... Tycker det borde gett mer effekt ? Jag menar 5 ml lactulos PLUS bifidus bör ju göra att hon bajsar varje dag?? Eller? 
    Kan det fortfarande vara trögt pga niferex trots att de inte ätit det på en vecka? 
    Den andra tjejen, Linnea, bajsar åtminstone varannan dag, oftast varje... Hon får varken bifidus eller laktulos men hon har liksom inte haft lika jobbigt som Astrid....
    Och bifidus+laktulos=magknip... Inte så skoj.
    Funderar på att återigen testa nan pro eftersom det fungerade rätt bra när de åt det tidigare... 

• FruSen

Nej, det var nog i tisdags hon bajsade. ÅÅåh, gud så förvirrad man är när man har två

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-13 08:46:05 följande:
    Hon är kanske en sådan som bajsar sällan.
    Är ju så individuellt och ffa när de får ersättning.
    Om ni provar med bara Bifidus då utan Laktulos, eller mindre Laktulos?
    Svårt att veta!
    Vad får hon för ersättning de mål hon inte får Bifidus?
    Vad äter andra flickan för ersättning?
    De säger ju man inte bör byta ersättning för ofta eller fort heller...
    Hon får nan comfortis två ggr/dag eftersom jag då har i laktulos. I bifidus är det ju redan laktulos
    Har provat med enbart bifidus och det har inte gett någon effekt, skulle vara skönt att slippa ge det helt då det är dyrt och då jag inte märker så stor effekt...
    Hade inte varit orolig över lite bajs om hon inte visat sådant missnöje, hon krystar och krystar och har ont men inget kommer :/ Och ersättningsbarn bör ju bajsa minst var tredje dag. 
    Den andra tjejen äter också nan comfortis. Hon mådde bra (nästan bättre) på nan pro också.  
  • FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-13 14:45:27 följande:
    Har ni pratat om ev allergi mot mjölk med BVC...?
    Så svårt för er att veta bästa ersättningen + behandlingen för henne. :-/
    Nej, bvc tror inte det är mjölkallergi. Då borde de reagerat när jag ammat dom (då reagerade de inte alls trots att jag drack mjölk/åt mjölkprodukter mm).
  • FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-13 17:35:53 följande:
    Fast de två mån jag helammade sonen reagerade han ingenting fast jag drack mjölk, åt ost och fil.
    Men några dagar efter att han oxå fått vanlig ersättning så fick han en enorm reaktion.
    Mest var det eksem och klåda vi märkte såklart men även magproblem och det är olika vilka symtom de kan få.
    En del får förstoppning av mjölkersättning.
    Men det är väl bäst att lyssna på BVC antagligen nu när det är så svårt att veta vad ni ska göra...
    OK. Dessa förstoppningsproblem har kommit smygandes och blivit värre allt eftersom. Nu har ju även den andra tvillingen blivit hårdare i magen och bajsar allt mer sällan (trots att ingen av dom nu ätit niferex på drygt en vecka).
    Bajset är liksom som modellera kan man säga.
    Har köpt hem nan ha nu och ska prova...
    Lillan som haft det allra jobbigast har idag fått 3 mål bifidus (som vanligt) och 2 mål nan ha. Har inte gett henne laktulos idag då jag tycker det mest bara ger magont... 
  • FruSen
    MinFinaMinna skrev 2013-07-16 15:02:15 följande:
    FruSen: testa med rapsolja i ersättningen!
    Det har vi redan.

• FruSen
    Airhostess skrev 2013-07-16 21:58:20 följande:

Men har du inte testat Nan HA?
    Jag har faktiskt introducerat det nu de senaste dagarna. 
    Än så länge är det ingen större skillnad men jag har dock samtidigt har jag inte gett laktulos varken idag eller igår.
    Den ena tvillingen som varit mest förstoppad (som får bifidus+laktulos) verkar fortfarande ha lite magknip men svårt att säga såhär tidigt. Hon pruttar dock MASSOR numera och det stinker ju verkligen Kräks
  • FruSen
    Airhostess skrev 2013-07-16 22:25:19 följande:

Inom några dagar senast ska magknipen vara borta annars handlar det nog om riktig komjölksproteinallergi. Vet ej om man kan köpa dom utan recept på apoteket men kan man så testa det om Nan Ha:n är verkningslös samtidigt som du bokar tid på bvc och ber om ett allergitest om man nu kan få det så här tidigt.   
    Airhostess skrev 2013-07-16 22:25:19 följande:

Inom några dagar senast ska magknipen vara borta annars handlar det nog om riktig komjölksproteinallergi. Vet ej om man kan köpa dom utan recept på apoteket men kan man så testa det om Nan Ha:n är verkningslös samtidigt som du bokar tid på bvc och ber om ett allergitest om man nu kan få det så här tidigt.   

Hmm, det föll bort att jag nu dessa dagar samtidigt gett bifidus och jag upplever själv att allt bara blivit värre sedan vi började med bifidus för drygt 1½ månad sedan... 
    Tycker bvc borde nämnt något om eventuell allergi? De har ju inte haft ont i magen förräns jag börjat ge bifidus och laktulos...  De har ju varit jättetröga i magen men det var bvc ganska säker på orsakas av att de får niferex
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...