Inlägg från: Christi38 |Visa alla inlägg
  • Christi38

Tråden för oss som INTE ammar...

FruSen, vad skönt med nattsömn!! I natt var FÖRSTA natten lillen här sov mellan 20-06 utan mat och vaknade som solstråle ändå! Annars brukar han vakna kl 02 och vilja få sig en liten slatt. Annars äter han 200 välling innan läggdags och likaså kl 06-07 på morgonen. Han blir 9 mån denna månad.

Vår stora kille på 21 mån "kämpar" vi med nattetid fortfarande, han vaknar ofta och är hungrig för han äter så dåligt på dagen (på rent pin kiv, säger nej till allt som inte är flytande... Eller majs eller pommes) :0/

• Christi38

Håller med om att tetror är en fantastisk uppfinning. Mina vill dessutom ha både 2.an och välling rumstempererat och det är så skönt. Bara mat de vill ha ljummen.

• Christi38

Fyra timmar kanske är lite lång tid när bebis är så liten? Jag har alltid hållt det på Max tre timmar emellan vid den tiden eller när bebis visat att den är hungrig (och det har aldrig gått längre än tre timmar då heller).

Bebis visar om den fått för mkt genom att kräkas upp det :) Och det är sant att magen är så liten när de är så små, men om man vänder på det - tänk så lite det får plats åt gången och när det lilla sjunkit undan är det ju snabbt tomt igen.

• Christi38

BVC har rätt dålig koll när det gäller ersättning till bebisar känner jag generellt som haft flera "bvctanter" på 2 år. Tycker man ska lita på sin intuition för vad som verkar bäst för MITT barn som jag känner bäst.

Beaniee, Vad är det för fel att få tips och höra hur andra gör/gjort på FL förresten? Det är ju knappast skrivet i sten.

• Christi38

För att amning förespråkas tror jag. Annars hade de kunnat läsa på och bli mer insatta i det. Känns så iaf.

Enda gången de "tyckt" något var när jag ville börja med Nan2 till min första kille redan vid 4.5-5 månader då han inte blev mätt på 1.an och det hade samma vår ändrats till 6 månader (var 4 innan) på förpackning, då sa de Gör det, men gör det långsamt. Enda gången de gett mig ett råd ifråga om ersättning.

• Christi38

Bebis kanske har svårt att svälja liggande? Jag hade nog valt att hålla i bebis även då så det blir lite lutning och inte helt plant!!

• Christi38

Kanske är kolik snarare än maten om hon skriker varje kväll?

Pratat med BVC om kolik?

Svårt råda om vilken ersättning. Tror du att det är mjölkallergi kanske du ska träffa en barnläkare?

• Christi38

Ibland äter de små mer ibland mindre. Jag hade gett honom när han ville, hellre det än att vara styrd av tider för det är så individuellt.

Antagligen en tillväxtfas :) Du får väl se på nästa BVC möte!

• Christi38

Vi gav lika mkt när vi bytte till 2.an (fast av Nan) men vi bytte ut en del måltider mot mat till exempel 0.5 dl gröt med katrinplommonpure på förmiddagen och upp till en halv stor burk barnmat plus Katrinplommonpure till middag.

Inte alla byten på en gång utan i lagom takt dock :)

• Christi38

Vi kokade vatten och lät det svalna upp till 6 månader (även om vi inte behövde det då vattnet är bra). Att man ska låta pulvret bli upphettat ordentligt (70 grader) beror på en ev bakterierisk i paketet har jag fått förklarat för mig. Hade vi gått efter det hade våra söner fått vänta en evighet på sin mat. Vi köpte tetra (färdig) första månaden men sen använde vi pulver plus vatten i varmvattenbad. När vi gick över till 2.an (sommartid för båda) började vi med tetror igen av bekvämlighet (finns i 500 ml flaskor) och sen har vi av ren och skär lathet fortsatt med dem. De föredras rumstempererat vilket är fantastiskt skönt ;0)

• Christi38

Vi blandade ut potatis eller kokt morot med några droppar rapsolja. Eller köpte puréer (potatis, majs etc)och då gav vi bara det och när man gett det klart så fick barnen sin ersättning. Vi blandade aldrig med ersättningen men det funkar väl fint det med!

• Christi38

Om det nyss hänt, ge lite vatten på flaska kanske för att täcka upp mängden? :) Tror inte det behöver bli så jobbigt för tarmarna när det händer en gång. Lite rapsolja i nästa flaska också kanske?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...