• Havsnjutaren

Nordic IVF Center.

Hej alla IVFare !!!
    Under ca 1 år har jag och min man varit på Nordic IVF Center i Göteborg.
     Har genomgått vissa behandlingar men utan resultat tyvärrObestämd  
    Ska nu i slutet av jan -13 sätta in ett litet liv som vi hoppas vill stanna kvarSolig
    Undrar nu om det finns någon/några andra som också gör sin IVF behandlig på Nordic IVF Center i Götebog , som vill dela med sig av sina tankar och funderingar ? 
    Man känner sig ganska ensam om det här......fast vi vet att vi inte är det !
    Vi är tacksamma för all information och peppning vi kan få , skulle som sagt vara kul att få kontakt med någon som är i samma situationFlört / Havsnjutaren !!!!

• Svar på tråden Nordic IVF Center.
  • tulsi

Maramina: Haha jag har inte ens reflekterat över att jag skriver med versaler, jag brukar göra det vid korrespondens i jobbet så det är väl en arbetsskada

Jo jag vet hur deras upplägg ser ut och här är man en Kund, jag vill ju köpa en tjänst av dem. Man får ha genomgått max 3 behandlingar innan. Men!
    Att marknadsföra detta paket och inte skriva alla de villkor som finns är vilseledande och när vi faktiskt "matchar" målgruppen de vänder sig till på hemsidan och sedan får man ett nej med anledning av att vi eventuellt skulle vara i behov av just de 3 försöken och då blir det kostsamt för dem - det är lite smaklöst.
    Varför profilera sig med detta om man ändå inte får köpa det?

Men hur kommer det sig att de gjorde undantag för er när du hade så lågt AMH värde? Du förstår säkert att man börjar undra varför de gör skillnad på kunder och kunder.

• Malin 009

Vi fick även ett 3-pack. Dessutom ett special 3-pack där vi helt frivilligt ställde upp för att bättra på deras statistik. Det innebär att de frös ner äggen innan befruktning. Då fick vi ett rabatterat pris. Jag vet inte om någon annan hört talas om detta? Eftersom jag själv tror på tekniken med äggrysning och att det inte påverkar äggkvaliten så var det inte så att jag kände det som någon stor risk för oss att delta i "undersökningen". De lovar också att om det inte fungerar så ingår en sista gång med färskåterföring.
    För vår del funkade dock inte de två första försöken med FET- Nu har vi en normal IVF kvar hos dem.

• Maramina

Nu skriver de i och för sig flera av kriterierna. Detta har jag kopierat direkt från deras hemsida:

"Paketerbjudandet kräver ett godkännande av behandlande läkare samt att kvinnan ej har fyllt 39 år. Enligt utredning, eller enligt tidigare behandlingsdata, ska paret ha en för åldern normal chans till graviditet och barn. Kvinnan ska ha en normal ovarialreserv (AMH>0,7 ng/ml). Övriga detaljer kring dessa villkor kan erhållas på kliniken. Paret får ha gjort högst tre tidigare IVF-behandlingar med färska embryon utan att en behandling har lett till barn. Summan ger rätt att erhålla upp till tre stimuleringar syftande till återförande av befruktade ägg och inkluderar eventuell återföring av frysförvarade embryon, högst 1 gång. Alla behandlingar ska vara avslutade inom 18 månader. Behandlingsserien är avslutad då en behandling ger upphov till barn."

Först så måste jag erkänna att jag hade fel i antalet misslyckade IVF: er, det var visst tre. I övrigt så räknar de upp en hel del villkor och för den intresserade så kan man, enligt texten, få kompletterande information från kliniken.

Varför vi har fått ok, men inte ni kan jag inte veta då jag inte känner till samtliga detaljer, men jag gissar att de anser att vi har större chans att lyckas med behandlingen än vad nu har. Och jag antar att det i den bedömningen var till vår fördel att vi har lyckats själva förhållandevis nyligen med tanke på att vi har ett gemensamt barn som ännu inte är tre år fyllda. Men så fick vi också kravet att vi måste sätta igång behandlingen mer eller mindre omgående innan mitt AMH blir ännu lägre.

Så det är ju så att de bedömmer varje patient-/kundpar var för sig och ser över deras chanser att "för sin ålder ha normal chans till graviditet och barn". Och i denna bedömning är det många kriterier som påverkar och att bara jämföra rakt av mellan olika par är som att jämföra äpplen och päron

• tulsi

Maramina:
    Absolut, jag menar inte att kritisera dig/er, det vill jag göra klart. Hoppas du förstår det.

Mitt syfte med frågan var att ta reda på hur andra upplever den service de får av Nordic IVF och om det finns andra par som blivit nekade deras paket och i såna fall varför.

Det förvånar mig att Nordic IVF låter par, som enligt deras egna ord inte matchar deras profil ändå tillåts köpa en produkt, men att de sedan nekar någon som matchar deras profil. Det är i min värld helt ologiskt.
    Jag hoppas att ingen tar personligt på vad jag skriver utan att ni istället kan förstå min frustration över situationen.
    Kan tillägga att vi är 27

• Maramina

Jag tar inte åt mig Tulsi. Men tror du inte att det är bara så enkelt att det är som de sagt till er att med tanke på att din man måste genomgå TESA som påverkar det hela?

Var alla dina prover ok? Och även allt annat vad det gäller sjukdomar, vikt osv? Tänkte att det kanske kunde påverka?

Men som jag skrev tidigare, ni borde absolut leta efter en annan klinik med tanke på att ni saknar förtroende för dom och de tydligen inte vill ha er som kunder med tanke på de skiftande orsakerna de angett till varför de inte beviljat er trepack. Jag skulle inte orka bråka med en klinik som inte vill behandla mig om jag var i liknande situation utan istället tycka synd om dom som inte vill ha mina pengar och istället sökt efter en klinik som jag kände ner förtroende för och som vill försöka hjälpa mig

• Maramina
    Malin 009 skrev 2013-01-22 21:10:51 följande:
    Hej! Väntetiden är kort vilket är bra!

Har gjort två insättningsar på Nordic IVF. Den första negativ och kanske den andra också. Ruvar nu och är på dag 12 efter insättning men det har börjat komma liite blod vilket inte är ett bra tecken.

Om det inte lyckas har vi en gång kvar där. Om inte det funkar kommer vi byta klinik! Det känns ibland som att de inte gör sitt allra yttersta. Jag vet inte. Det är klart att man är missnöjd när det inte fungerar men det är ju såklart inte deras fel. Men man vill iallafall ha en diskussion om orsaker och olika alternativ men det tycker jag inte man får där riktigt.

Hur har det gått för dig?
  • Malin 009

Maramina: Det gick inget vidare. Det får bli ett tredje försök i mars.

• Maramina
    Malin 009 skrev 2013-01-29 20:26:57 följande:
    Maramina: Det gick inget vidare. Det får bli ett tredje försök i mars.

Nej! Vad tråkigt! Jag beklagar verkligen! Hoppas att nästa gång är er gång!

Själv så fick jag något väldigt svagt på ett test, men vågar inte hoppas alltför mycket innan det är starkare. Om du är nyfiken så har jag bild på min blogg ( drommaravsilver.wordpress.com/ ) och jag har även lagt in bild i testartråden med svaga plus
  • tvåem

Vi har gått på Nordic Ivf sedan maj 2011 och jag har bara gott att säga om dem. Har vid det här laget träffat de flesta läkarna, och känt förtroende för dem allihop, även om jag personligen tycker mest om "min" läkare Efter fyra misslyckade försök remitterade min läkare dessutom mig till Sahlgrenska för noggrannare undersökning, vilket h*n inte skulle gjort om de bara var ute efter att "tjäna pengar på oss"... Nu, en titthålsoperation och en lååång nedreglering senare, börjar det dra ihop sig för ett femte försök. Och förhoppningsvis ett sista försök....

• sommarblomman81

Ni som har gjort flera försök och köpt paket med tre försök. Har ni plockat ut tre gånger eller har ni valt att sätta tillbaka flera gånger istället om haft möjlighet till det.

Jag funderar lite på hur vi ska göra framöver. Har valt att byta nästa försök mot två FET istället. Har ganska många i frysen så det kändes som om vi vågade göra det. Men om vi kommer att behöva göra ett tredje försök så vet jag inte om vi ska plocka ut igen även om vi har kvar i frysen. Känns ju rätt dyrt att betala för varje insättning. Samtidigt som det är rätt lugnande att ha ett gäng i frysen. Som tur är så är vi inte där riktigt än.

Svar på tråden Nordic IVF Center.