• Havsnjutaren

Nordic IVF Center.

Hej alla IVFare !!!
    Under ca 1 år har jag och min man varit på Nordic IVF Center i Göteborg.
     Har genomgått vissa behandlingar men utan resultat tyvärrObestämd  
    Ska nu i slutet av jan -13 sätta in ett litet liv som vi hoppas vill stanna kvarSolig
    Undrar nu om det finns någon/några andra som också gör sin IVF behandlig på Nordic IVF Center i Götebog , som vill dela med sig av sina tankar och funderingar ? 
    Man känner sig ganska ensam om det här......fast vi vet att vi inte är det !
    Vi är tacksamma för all information och peppning vi kan få , skulle som sagt vara kul att få kontakt med någon som är i samma situationFlört / Havsnjutaren !!!!

• Svar på tråden Nordic IVF Center.
  • Granström

Hejsan! Vi ska göra IVF på Nordic IVF. Väntar bara på mensen (som man så klart hoppas inte kommer) och ska då börja med sprutor. Vi har en son som är 3 år men något syskon verkar det inte bli...

• evig

Hej! hoppas det är okey att jag följer er här!
    vi går med på nordic ivf center och gjorde vårat första försök i december som tyvärr inte fungerade men vi har fem st 5 dagars blasto i frysen!

vi skulle satt in ett nu i februari men dom ville spola livmodern för att se så att där inte fanns någon polyp som gjorde det svårt för blaston att fästa, så detta var vi och gjorde igår och allt såg fint ut! så nu ska jag börja med provera nästa vecka för att starta mensen...

någon som vet hur det här med "poängen" räknas? vi har tre gratis försök eller 6 poäng hur man nu ser det.. 2 poäng gick på första försöket men hur många poäng "kostar" ett frys återförande?

Lycka till allesammans! 

• Maramina
    Granström skrev 2013-02-04 12:24:20 följande:
    Hejsan! Vi ska göra IVF på Nordic IVF. Väntar bara på mensen (som man så klart hoppas inte kommer) och ska då börja med sprutor. Vi har en son som är 3 år men något syskon verkar det inte bli...

Då är våra ungefär lika gamla! Vår dotter fyller 3 om några veckor. Hur länge har ni försökt?

För övrigt så var vi på kliniken i fredags för att planera vår IVF. Jag har sedan många år tillbaka ätit levaxin för ämnesomsättningen och har på senare tid känt av mina symptom så jag passade på att få mina värden kollade. Mycket riktigt var TSH:t för högt så nu avvaktar jag besked från vår läkare om vi ska köra på som planerat med sprayandet på torsdag nästa vecka eller om vi måste avvakta tills ämnesomsättningen är ok igen. Vår läkare var tyvärr bortrest den här veckan så vi får inte veta något förrän på måndag
  • Granström
    Maramina skrev 2013-02-14 13:13:18 följande:

Då är våra ungefär lika gamla! Vår dotter fyller 3 om några veckor. Hur länge har ni försökt?

För övrigt så var vi på kliniken i fredags för att planera vår IVF. Jag har sedan många år tillbaka ätit levaxin för ämnesomsättningen och har på senare tid känt av mina symptom så jag passade på att få mina värden kollade. Mycket riktigt var TSH:t för högt så nu avvaktar jag besked från vår läkare om vi ska köra på som planerat med sprayandet på torsdag nästa vecka eller om vi måste avvakta tills ämnesomsättningen är ok igen. Vår läkare var tyvärr bortrest den här veckan så vi får inte veta något förrän på måndag

Nu har vi försökt sen november 2012. Tänkte att 3 år mellan barnen hade varit lagom men det blir inte alltid som man planerar! Om vi har tur nu så blir det 4 år... Jag ska faktiskt ta första sprutan idag så förhoppningsvis blir det äggplock om ca 12 dagar.
    Du ska alltså köra den långa metoden då? 
  • Granström
    Granström skrev 2013-02-14 14:00:57 följande:

Nu har vi försökt sen november 2012. Tänkte att 3 år mellan barnen hade varit lagom men det blir inte alltid som man planerar! Om vi har tur nu så blir det 4 år... Jag ska faktiskt ta första sprutan idag så förhoppningsvis blir det äggplock om ca 12 dagar.

november 2011 såklart....
  • sommarblomman81

Vi har oxå köpt 3 försök. Som jag har förstått det så kan man byta ut ett ÄP mot två frysförsök. Så får man många till frysen på första ÄP så kan man ju göra fyra återföranden istället för fler ÄP.

• Maramina
    Granström skrev 2013-02-14 14:00:57 följande:

Ok. Vi har försökt sedan augusti -11. Gjorde utredningen i december som visade att jag hade lite l
  • Maramina
    Maramina skrev 2013-02-14 16:01:43 följande:
    Ok. Vi har försökt sedan augusti -11. Gjorde utredningen i december som visade att jag hade lite l

...låg AMH och att mannens spermiekvalitet inte var den bästa. Läkarna trodde att vi kanske skulle kunna lyckas själva, men man blir ju inte yngre ( 36 resp. 38 år) och vi lyckades få till tre-pack trots mitt egentligen för låga AMH, om man ser till deras villkor, så vi bestämde oss för att köra på med IVF.

Och ja, det blir långa. Det beror på mitt AMH-värde kombinerat med min ålder som gjorde att läkaren tyckte att jag skulle köra långa. Jag var faktiskt och hämtade ut medicinen idag, så nu ligger en jättekasse med mediciner i kylskåpet och väntar på att bli använda.
  • Granström

Maramina- Tog det lång tid för att bli gravida med dottern? För oss var det inga problem med sonen så man tar ju förgivet att det ska funka igen... Men nu har jag tydligen ingen ägglossning. Testade Pergotime 2 cykler och fick ägglossning men det tog sig inte ändå. Vi köpte bara ett försök på Nordic IVF. Läkaren tyckte att vi hade bra chanser att lyckas så vi får se. Tog första sprutan igår och det var inte så läskigt som jag trodde

• Maramina

Sju månader, så det tog sig inom normal tidsperiod.

Vet de varför du inte har någon ägglossning längre?

Läkarna är ju rätt optimistiska vad det gäller våra chanser också, men vi tror inte att vi kommer att lyckas på första försöket, därav vårt val av tre-pack.

Hur är det med er andra, får ni dra av en del av era kostnader på bruttolönen? Tyvärr får vi inte det. Jag är arbetslös och mannens arbetsgivare godkänner inte avdraget (och jag kan verkligen inte förstå varför de inte gör det då det inte skulle kosta dom något annat än goodwill).

• Maramina

Hur har det gått Havsnjutaren? Satte ni in ett frö i slutet av januari och har du hunnit få svar på hur det har gått?

• Granström
    Maramina skrev 2013-02-15 13:57:32 följande:
    Sju månader, så det tog sig inom normal tidsperiod.

Vet de varför du inte har någon ägglossning längre?

Läkarna är ju rätt optimistiska vad det gäller våra chanser också, men vi tror inte att vi kommer att lyckas på första försöket, därav vårt val av tre-pack.

Hur är det med er andra, får ni dra av en del av era kostnader på bruttolönen? Tyvärr får vi inte det. Jag är arbetslös och mannens arbetsgivare godkänner inte avdraget (och jag kan verkligen inte förstå varför de inte gör det då det inte skulle kosta dom något annat än goodwill).

Läkaren tror att jag kanske har en ägglossning per år och antagligen har det alltid varit så så sonen var en lyckoträff!
    Min arbetsgivare godkänner hela avdraget vilket är väldigt skönt. Konstigt att företag inte går med på det. Det kostar verkligen inte företaget någonting!
  • evig
    evig skrev 2013-02-14 11:01:53 följande:
    Hej! hoppas det är okey att jag följer er här!
    vi går med på nordic ivf center och gjorde vårat första försök i december som tyvärr inte fungerade men vi har fem st 5 dagars blasto i frysen!

vi skulle satt in ett nu i februari men dom ville spola livmodern för att se så att där inte fanns någon polyp som gjorde det svårt för blaston att fästa, så detta var vi och gjorde igår och allt såg fint ut! så nu ska jag börja med provera nästa vecka för att starta mensen...

någon som vet hur det här med "poängen" räknas? vi har tre gratis försök eller 6 poäng hur man nu ser det.. 2 poäng gick på första försöket men hur många poäng "kostar" ett frys återförande?

Lycka till allesammans! 
    ingen som kan det här med poängen?
  • Maramina
    evig skrev 2013-02-19 10:22:48 följande:
    ingen som kan det här med poängen?

Tyvärr inte. Vad är det för poäng öht?

Min spraystart var planerad till på torsdag men nu blev det inte så då mitt TSH har gått upp från 2,1 i december till 3,6 nu. Det är ju skönt att de vill ha den i schack men man är ju lite besviken på sin kropp att den håller på och krånglar så här nu. Fast jag var inte förvånad över att värdet inte var bra då det var jag som frågade om jag inte kunde få ta ett prov då jag hade börjat känna av mina typiska symptom när den inte är i balans.
  • evig
    Maramina skrev 2013-02-19 11:21:45 följande:

Tyvärr inte. Vad är det för poäng öht?

Min spraystart var planerad till på torsdag men nu blev det inte så då mitt TSH har gått upp från 2,1 i december till 3,6 nu. Det är ju skönt att de vill ha den i schack men man är ju lite besviken på sin kropp att den håller på och krånglar så här nu. Fast jag var inte förvånad över att värdet inte var bra då det var jag som frågade om jag inte kunde få ta ett prov då jag hade börjat känna av mina typiska symptom när den inte är i balans.
    när vi startade vår första ivf så fick vi 6 "poäng" ett helt ivf försök med stimulering äp och et "kostar" 2 poäng som jag förstått... vi har tre gratis försök och har därför dessa "poäng"...
    men nu ska vi återföra ett fryst så det var därför jag undrade...

hur lång tid får du vänta då på att starta med sprayen?
  • Maramina
    evig skrev 2013-02-19 12:09:33 följande:
    när vi startade vår första ivf så fick vi 6 "poäng" ett helt ivf försök med stimulering äp och et "kostar" 2 poäng som jag förstått... vi har tre gratis försök och har därför dessa "poäng"...

men nu ska vi återföra ett fryst så det var därför jag undrade...

hur lång tid får du vänta då på att starta med sprayen?

Vi kör också tre-pack men ingen har sagt något om några poäng?

Det beror helt och håller på hur lång tid det tar att få ordning på mina värden. Så det kan ta allt från en månad till ingen vet hur länge. Jag ska in och ta nya prover fem veckor efter det förra (den tid det tar för värdena att stabilisera sig när dosändringar görs). Jag har en cykel på i snitt 29 dagar och om denna är en 29 dagars så kommer jag att vara på cykeldag 19 när blodprovet tas. Då kan det bli knappt att hinna med att få resultaten innan dag 21-22 då det är sagt att jag ska börja spraya
  • Granström
    Maramina skrev 2013-02-19 12:30:13 följande:

Vi kör också tre-pack men ingen har sagt något om några poäng?

Det beror helt och håller på hur lång tid det tar att få ordning på mina värden. Så det kan ta allt från en månad till ingen vet hur länge. Jag ska in och ta nya prover fem veckor efter det förra (den tid det tar för värdena att stabilisera sig när dosändringar görs). Jag har en cykel på i snitt 29 dagar och om denna är en 29 dagars så kommer jag att vara på cykeldag 19 när blodprovet tas. Då kan det bli knappt att hinna med att få resultaten innan dag 21-22 då det är sagt att jag ska börja spraya

Det är ju så segt att vänta! Man vill bara att allt ska hända nu!
    Jag har precis varit på ultraljud för att kolla hur äggblåsorna utvecklar sig. Det såg bra ut, läkaren kunde se 10 äggblåsor som höll på att mogna. Ska tillbaka på fredag för ytterligare ett ultraljud.
    Jag har ingen aning om det funkar med poäng. De kanske bara kör med det på gratisförsöken? 
Svar på tråden Nordic IVF Center.