• Körsbärsträd

Nya regler Danmark donatorsäd

Hej!

Någon här som har erfarenhet/förstår de nya reglerna gällande donatorsäd i Danmark.

Vi har en dotter som vi fått genom anonym donator på CFC, de fyra försöken vi gjorde för att få henne så önskade vi bara ögonfärg, hårfärg och längd. När vi kom dit hade de plockat fram en matchande donator och sedan ingick säden i priset på 2 300 DKK.

Nu verkar de ha ändrat reglerna och priserna, kostar 3 500 DKK och då måste vi själva beställa trådar med säd från European Sperm Bank, dessutom verkar det inte gå att beställa färre än 5 st. Vi har ni i nov o dec varit på CFC och gjort syskonförsök utan att lyckas.

Någon som vet hur detta fungerar, är det så på alla kliniker? Varför säljer spermabankerna inte direkt till klinikerna längre? Har även varit i kontakt med Storkkliniken och de verkar ha samma regler där.

• Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd
  • miamaria76

Hej. Jag ska till Grönlund gyn snart och får beställa säd själv, men bara pga av att jag vill ha öppen donator. Anonym kan man köpa på kliniken. På Cryos som jag har kollat på kan man köpa 1 strå per gång, däremot så kan kliniken inte förvara säd åt en.

• miamaria76
    miamaria76 skrev 2013-01-09 19:59:51 följande:
    Hej. Jag ska till Grönlund gyn snart och får beställa säd själv, men bara pga av att jag vill ha öppen donator. Anonym kan man köpa på kliniken. På Cryos som jag har kollat på kan man köpa 1 strå per gång, däremot så kan kliniken inte förvara säd åt en.

Hej igen. Fick precis ett mail från kliniken med vägledning. Det går tydligen inte att köpa sperma från kliniken utan endast från spermabankerna. Kliniken kan inte förvara säd längre än de 14 dagar som det håller sig i transporttanken. Säd beställer man en vecka innan beräknad ägglossning och skulle äg utebli får man själv ringa till klinik och bank så att den transporteras tillbaka. Pga av lagändringen då?

Köper man från Cryos så får man tydligen ombesörja transport själv till klinik efter vad jag kunde utläsa, hur nu detta fungerar? 
  • Körsbärsträd

Tack för svaret! låter som att det är ungefär lika besvärligt som jag misstänkte...undrar varför det har blivit så här, och hur det ska fungera?

Hur gör du nu när du köper då och vad kostar det?

• vårturnu

Jag är också nyfiken på kostnad o tillvägagångssätt för framtida syskonförsök och läser med i tråden. Är gravid i v 31 med bebis via som lyckades via donatorinsemination hos Gyn Grönlund i Helsingör. 

• MammaCh

Tittar man på Storks sida så ser man en lista på vilka öppna donatorer de har hemma för tillfället..? Verkar som klinikerna har "kvar" en del säd i lager sen gammalt alltså..?

• Bambi2

Hej! Jag hoppar in här eftersom jag har haft liknande funderingar. Krånglet beror inte på klinikerna utan på en ganska drastiskt skärpt lagändring i Danmark vid årsskiftet. Varje donator får nu ge upphov till ett betydligt lägre antal barn och det ska bli spermabankernas ansvar att rapportera till sundhetsstyrelsen om graviditet från varje enskild donator. Så det är nog spemabankerna som försöker få kontroll över situationen genom att t.ex,. som European Sperm bank sälja 5 strån åt gången. Det ät ju sjukt dyrt, tycker jag. Jag hoppas de hittar något bättre sätt att få ordning på sin verksamhet. Förvisso kan man få tillbaks en del av priset om man inte använder alla 5 strån men om man som jag inte har hittat en donator som man verkligen "fastnat för" känns det inte bra att låsa sig vid en och därtill lägga ut enorma summor.

• Ayjay
    miamaria76 skrev 2013-01-09 19:59:51 följande:
    Vad blev kostnaden för dig med säd och så? Men vi funderar på att inte ha öppen

Jag funderar oxå lite på Grönlund. Nära och det blir kort danmarksresa och inte så dyrt. Får inte ihop hela kostnaden på hemsidan. Är du nöjd med dem?
  • miamaria76

Hej Ayjay. Det blev inte av att åka till Grönlund. Fick ny information av dem att man inte kunde köpa säd av dem alls och den enda banken man kunde beställa från var European spermbank. Det innebär att du får plussa på den kostnad de tar för inseminationen 1800 dkr med priset för de strån du beställer från banken ca 2500kr st. Då är det även ett minimum på 5 strån du måste beställa = ca 12500kr. Du får förvara strån du inte använder på banken i ett år, kostnad för det vet jag ej. Beställer du säd som inte är tvättad tar de 500dkr för att rengöra den på kliniken. Väljer du sen en undersökning för att se om ägget är tillräckligt stort och slemhinnorna tjocka nog kostar detta ytterligare 500dkr.

Skulle det visa sig att ägget inte är tillräckligt stort vid besök på kliniken så har jag för mig att säden håller i två veckor i tanken sedan går den inte att använda.

Jag rekomenderar dig att maila runt till olika kliniker för att se om det är någon som har säd på lager, vilket gör det hela enklare. Dock kanske inte lika stora valmöjligheter om längd, ögonfärg mm. Även om Grönlund ligger närmst så kanske ni ändå tjänar på att välja en klinik lite längre bort om ni slopper beställa säden själva. Lycka till och hör av dig om du undrar över något=)!    

• Ayjay

Tack för ditt svar...ja det var inte den kostnaden vi hade räknat med. 
    Gäller denna kostnad samma för övriga klinker också?
    Har sett att de har donatorer kvar på Stork. Men ska man snabba sig iväg nu bara för att hinna?
    Jag får maila runt lite!! :) 

• PiOmiO

Gäller de nya reglerna inte bara när det gäller öppendonator?
    Är ganska ny på området, har även vi spanat in gyngrönlund kliniken.

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd