• Körsbärsträd

Nya regler Danmark donatorsäd

Hej!

Någon här som har erfarenhet/förstår de nya reglerna gällande donatorsäd i Danmark.

Vi har en dotter som vi fått genom anonym donator på CFC, de fyra försöken vi gjorde för att få henne så önskade vi bara ögonfärg, hårfärg och längd. När vi kom dit hade de plockat fram en matchande donator och sedan ingick säden i priset på 2 300 DKK.

Nu verkar de ha ändrat reglerna och priserna, kostar 3 500 DKK och då måste vi själva beställa trådar med säd från European Sperm Bank, dessutom verkar det inte gå att beställa färre än 5 st. Vi har ni i nov o dec varit på CFC och gjort syskonförsök utan att lyckas.

Någon som vet hur detta fungerar, är det så på alla kliniker? Varför säljer spermabankerna inte direkt till klinikerna längre? Har även varit i kontakt med Storkkliniken och de verkar ha samma regler där.

• Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd
  • vårturnu
    Körsbärsträd skrev 2013-02-22 08:26:12 följande:
    I så fall hoppas jag verkligen inte att det är någon skillnad om man är ett homosexuellt par! Har heterosexuella par rätt till två barn men inte homo? Vi har fått svaret från Salhgrenska i Göteborg att i Sverige får man bara hjälp med ett gemensamt barn. Min man har heller ingen spermieproduktion. Kön här är ca 1 1/2 år, vi kom fram i kön precis när vår dotter föddes, efter insemination i Sverige.
    Nä jag hoppas heller verkligen inte heller det är ngn skillnad på hetero o homosexuella par!! Jag bara skrev "våra förutsättningar" -  min man producerar inga spermier..  Mena du att kön för syskonförsök är 1 1/2 år på Sahlgrenska? eller att man inte fick göra syskonförsök som man själv bekostar där?
  • Körsbärsträd
    vårturnu skrev 2013-02-23 10:33:27 följande:
    Nä jag hoppas heller verkligen inte heller det är ngn skillnad på hetero o homosexuella par!! Jag bara skrev "våra förutsättningar" -  min man producerar inga spermier..  Mena du att kön för syskonförsök är 1 1/2 år på Sahlgrenska? eller att man inte fick göra syskonförsök som man själv bekostar där?
    Kön när vi skulle göra vårt första försök till barn var 1 1/2 år. När jag frågade dem om syskon så sa de att man i den svenska sjukvården bara har "rätt" till ett gemensamt barn.

Jag vet inte om de menade att man bara kan få ett "utan kostnad", eller om man kan bekosta det andra själv.

Vi fick vår dotter genom insemination i Danmark utan köer, därför var det även det vi valde nu när vi försöker med syskon.
  • vårturnu
    Körsbärsträd skrev 2013-02-25 07:27:03 följande:
    Kön när vi skulle göra vårt första försök till barn var 1 1/2 år. När jag frågade dem om syskon så sa de att man i den svenska sjukvården bara har "rätt" till ett gemensamt barn.

Jag vet inte om de menade att man bara kan få ett "utan kostnad", eller om man kan bekosta det andra själv.

Vi fick vår dotter genom insemination i Danmark utan köer, därför var det även det vi valde nu när vi försöker med syskon.
    Ja vår bebis som ska komma när som helst nu blev också till i Danmark då vi försökte där (ingen kö för oss där heller o öppet även på lördagar.. värdefullt! ) medan vi väntade på hjälp i Sverige, så egentligen känns Danmark bäst för syskonförsök då vi ev kan få samma donator.. Så hoppas att reglerna i Danmark ändras så det blir enklare tills det är dags för oss att försöka igen!  Lycka till med ert syskonförsök!
  • Körsbärsträd
    vårturnu skrev 2013-02-25 14:47:35 följande:
    Körsbärsträd: lycka till med er graviditet skulle det stå!

Tack! Lycka till med det ni har framför er, när den lilla kommer förändras allt som redan är bra till 100 gånger bättre!
  • Längtan 30

Usch, det låter så dyrt och krångligt! Rynkar på näsan Jag hoppas verkligen att dom går tillbaks till den gamla lagen, får ont i magen av att fundera på hur sjutton det ska gå att göra ett syskon till vår dotter (i sommar/höst 2014)..För att inte nämna den ekonomiska delen i processen..E självklart överlycklig för att vi fått vår ljuvliga dotter, vi har ju iaf ett barn, men vi hade ju hoppats på 1 eller 2 till. 

• PiOmiO
    Längtan 30 skrev 2013-03-27 20:36:14 följande:
    Usch, det låter så dyrt och krångligt! Rynkar på näsan Jag hoppas verkligen att dom går tillbaks till den gamla lagen, får ont i magen av att fundera på hur sjutton det ska gå att göra ett syskon till vår dotter (i sommar/höst 2014)..För att inte nämna den ekonomiska delen i processen..E självklart överlycklig för att vi fått vår ljuvliga dotter, vi har ju iaf ett barn, men vi hade ju hoppats på 1 eller 2 till. 
    Vad jag förstår så har de släppt på reglerna att man måste beställa från spermabank.. Jag har bytt klinik för att min förra klinik inte kunde bevara säd på kliniken vilket gör det hela mycket svårare. och den nya kliniken Sellmer köper in säd med jämna mellanrum och har en diger lång donatorlista. Dessutom kan man köpa om man vill från banken och frakta en eller flera strå till kliniken och ha en depot hos dem, OM du inte hittar någon donator på listan som stämmer så finns det ju mååånga mååånga fler på "bankens" sida.
    Dock har vi ju redan köpt 2strå som vi kommer använda först, sen kommer vi köpa från kliniken. 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Körsbärsträd
    PiOmiO skrev 2013-03-28 09:21:27 följande:
    Vad jag förstår så har de släppt på reglerna att man måste beställa från spermabank.. Jag har bytt klinik för att min förra klinik inte kunde bevara säd på kliniken vilket gör det hela mycket svårare. och den nya kliniken Sellmer köper in säd med jämna mellanrum och har en diger lång donatorlista. Dessutom kan man köpa om man vill från banken och frakta en eller flera strå till kliniken och ha en depot hos dem, OM du inte hittar någon donator på listan som stämmer så finns det ju mååånga mååånga fler på "bankens" sida.
    Dock har vi ju redan köpt 2strå som vi kommer använda först, sen kommer vi köpa från kliniken. 
    Lycka till på Sellmer! Där var jag för åtta veckor sedan och är nu gravidi v. 10!
  • PiOmiO
    Körsbärsträd skrev 2013-03-28 12:45:27 följande:
    Lycka till på Sellmer! Där var jag för åtta veckor sedan och är nu gravidi v. 10!
    Hääärligt att höra!
    Första försöket?!
    Ska ha journalsamtal i helgen, men vet inte vad vi ska prata om då vi är pålästa på allt vad detta innebär och hur det går till..mer nervösa över hur vi ska förstå Danskan.. =P 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • vårturnu

Håller tummarna för er PIomio och att den nya kliniken Sellmer gör det enklare! Låter ju toppen o slippa beställa sperma o hålla reda på det själv om man kan slippa! Jag läser din blogg då och då! Hoppas nu ägglossningen funkar denna månaden så ni får försöka snart!

Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd